گردشگری / ایران اقلیمی کوهستانی دارد و به همین دلیل هم پیست‌های اسکی متعددی را در خود جای داده است؛ پیست‌هایی که تنها میزبان ورزشکاران ایرانی نیستند.

 اسکی در ایران ، تجربه ای شیرین برای هواداران گردشگری

گردشگری / در سال ۲۰۰۸ روزنامه‌ی گاردین از جذابیت‌های اسکی در ایران می‌نویسد؛ گذران تعطیلات زمستانی در مناطق کوهستانی و تجربه‌ی ورزش‌های زمستانی بسیاری را مشتاق می‌کند تا بلیت هواپیمای خود را به مقاصدی بگیرند که شرایط اسکی برای آن‌ها مهیا باشد؛ حال در کنار پیست‌های سوئیس، ایتالیا و … شاهد این هستیم که بسیاری از اسکی‌بازان خارجی توجه‌شان به پیست‌هایایران جلب شده و مشتاق سفر به این کشور هستند.

اما چرا پیست‌های ایران برای اسکی‌بازان خارجی جذاب شده است؟ با ما همراه شوید تا برخی از نکاتی که آن‌ها در بلاگ‌ها و نوشته‌های خود بیان کرده‌اند را بخوانید.

ارتفاع زیاد پیست‌های اسکی ایران

پیست توچال

آیا در ارتفاع دچار سرگیجه می‌شوید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت است، پس بهتر است در پیست‌های ایران اسکی نکنید؛ تقریبا ارتفاع تمامی پیست‌های اسکی ایران بیش از دو هزار متر است، مرتفع‌ترین آن‌ها پیست اسکی توچال در قله‌ای به همین نام است که ارتفاعش به سه هزار و ۷۵۰ متر می‌رسد و این یعنی کیفیت عالی برف برای اسکی آلپاین و اسنوبرد!

اسکی بر روی برف‌های پودری

برف پودری

از ماه ژانویه تا مارچ به دلیل ارتفاع و بارش برف، پیست‌های اسکی تهران و بسیاری از شهرهای دیگر بدل به بهشتی می‌شود برای دوستداران برف پودری.

اسکی بر روی برف خشک و هموار برای تازه‌کاران راحت‌تر است، اما وقتی نوبت به حرفه‌ای‌ها می‌رسد، بسیاری ترجیح می‌دهند روی برف‌های تازه سر بخورند، بارش مداوم چنین شرایطی را ایجاد می‌کند. همچنین بسیاری از اسکی‌بازان در ایران در پیستی که برف‌های آن با برف‌کوب آماده و یک دست شده به ورزش می‌پردازند. بنابراین اگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید اسکی خارج از پیست را روی برف‌های پودری و نرم تجربه کنید.

هزینه‌ای کمتر

هزینه کمتر

یکی از مواردی که اسکی در ایران را برای گردشگران خارجی جذاب کرده، هزینه‌ی کمتر اسکی در این کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر در جهان است. بسیاری از اسکی‌بازانی که از کشورهای دیگر برای اسکی به ایران آمده‌اند، اذعان داشته‌اند که تجربه‌ی آن‌ها از اسکی در ایران کمتر از پیست‌های آلپ نبوده بنابراین، این امر در کنار هزینه‌ی پایین، سفر برای ورزش را به صرفه می‌کند، شاید برای همین است که روز به روز بر تعداد گردشگران خارجی که برای انجام این ورزش زمستانی بلیت هواپیمای خود را به ایران می‌گیرند، افزوده می‌شود.

مردم مهربان

بله، یکی دیگر از دلایلی که اسکی ‌بازان برای سفر به ایران بیان کرده‌اند، مهمان‌نوازی ایرانیان بوده است. یکی از آن‌ها در خاطرات خود گفته که پس از هر دور اسکی از طرف دیگر اسکی‌بازان ایرانی به نوشیدن چای دعوت می‌شده و باور دارد که در این کشور حافظه‌ی هر دوربینی به سرعت پر می‌شود از عکس‌های یادگاری با دوستان جدید!

غذاهای خوشمزه

غذاهای خوشمزه

در مسیر بسیاری از پیست‌های اطراف تهران، رستوران‌های مختلفی وجود دارد و به گردشگران خارجی فرصت می‌دهد تا غذاهای خوشمزه‌ای را مزه کنند، از املت و عدسی برای صبحانه گرفته تا انواع کباب برای ناهار.

کوهنوردی، اسکی، ماجراجویی

دماوند

اسکی صحرایی یکی از رشته‌های اسکی است که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در این شکل از اسکی، ورزشکاران معمولا خارج از پیست و روی تپه‌ها اسکی می‌کنند، وسایل آن هم مخصوص است، چون بخشی از این فعالیت، شامل بالا رفتن از کوه و پیاده‌روی است، پس وسایل نیز باید سبک باشد و به راحتی حمل شود.

ایران آرام‌آرام به بهشت اسکی‌بازان خارج از پیست و صحرایی، خارجی بدل می‌شود، یکی از مقاصد ماجراجویانه برای علاقه‌مندان، کوه دماونداست. برای رسیدن به بالای کوه، ورزشکاران باید چند روز کوهپیمایی کنند، اما این سختی ارزشش را دارد، چراکه نتیجه‌اش دستیابی به برف‌های تازه، نرم و یک اسکی به یادماندنی است. البته بسیاری از این ورزشکاران نیز به دوستان خود پیشنهاد می‌کنند که با یک راهنما همراه شوند.

اسکی‌بازان خارجی کجا اقامت می‌کنند؟

اقامت

مقصد بیشتر گردشگران خارجی، تهران و پیست‌های اطراف آن است؛ در نزدیکی پیست‌های دیزین و شمشک هتل‌هایی است که از نظر هزینه برای اسکی‌بازان بسیار مناسب است؛ البته همانطور که امکان اجاره‌ی شله و ویلاهای کوهستانی برای ایرانیان وجود دارد، گردشگران غیرایرانی نیز می‌توانند از چنین امکاناتی استفاده کنند. با توجه به بیشتر شدن علاقه‌ی خارجی‌ها به اسکی در ایران، تورهای مختلفی وجود دارد که تمامی خدمات از رفت و آمد به پیست‌ها تا هماهنگی اقامت را برای مسافران خارجی به آسانی فراهم می‌کند.

از اردبیل تا شیراز

تنها مقصد اسکی‌بازان تهران نیست، اقلیم کوهستانی ایران پیست‌های مناسبی را در خود جای داده است؛ یکی از آن‌ها پیست آلوارس در اردبیلاست، از دیگر دیدنی‌های جذاب این پیست، نزدیکی به چشمه‌های آب گرم سرعین است که بازدید از آنظ ها می‌تواند هر سفری را کامل و خاطره‌انگیز کند.

پولادکف یکی دیگر از پیست‌های محبوب کشور است که در نزدیکی شیراز قرار دارد. هتل، تله‌کابین، تله‌اسکی و امکان تجربه‌ی ورزش‌های دیگر مثل اسنومبیل از جذابیت‌های اینجا برای گردشگران داخلی و خارجی است.

ایران و دیدنی‌های دیگر

برای گردشگران خارجی، اسکی در ایران می‌تواند بهانه‌ای باشد برای دیدن دیگر زیبایی‌ها؛ ۱۹ اثر تاریخی ایران در فهرست میراث فرهنگی یونسکوثبت شده است و سفر به این سرزمین می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد. به نظر می‌رسد گردشگری ورزشی می‌تواند فرصت‌های مناسب اقتصادی قابل توجهی را برای ایران و صنعت گردشگری ایجاد کند.

حتی اگر اهل اسکی کردن هم نیستید، بد نیست سری به این پیست‌ها بزنید و از طبیعت کوهستانی، هوای فرح‌بخش و برف تازه و زیبا لذت ببرید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی سهم ایران از صنعت جهانی گردشگری را ببینید.