در بازار ارزهای دیجیتال ایران یک اقبال نسبی صورت گرفته شده و پول هم از کشور خارج شده است، پس خرید بیت کوین یک وسیله برای خارج کردن ارز است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی «ایرانی‌ها بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال خریدند»؛ اما چرا ایرانی‌ها ارز دیجیتال می‌خرند؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، در خصوص سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که عنوان کرده بود « ایرانی‌ها بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال خریدند»، می‌گوید:

آمار اعلام شده از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جای اختلاف دارد و مشخص نیست بر چه اساسی این رقم به دست آمده و اعلام شده است.

وی ادامه می‌دهد:

در بازار ارزهای دیجیتال ایران یک اقبال نسبی صورت گرفته شده و پول هم از کشور خارج شده است، پس خرید بیت کوین یک وسیله برای خارج کردن ارز است. اگر بخواهیم ارز از کشور خارج کنیم باید یک حساب بانکی در خارج از کشور داشته باشیم که پول را منتقل کنیم و پروسه سختی دارد، در صورتی که ارزهای دیجیتال مانند یک ظرف هستند که با خرید آنها با استفاده از اینترنت می‌توان پول را به آن ظرف منتقل کرد و از این جهت کارکرد خوبی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران آن داشته باشد.

رادپور در خصوص هویت ارزهای دیجیتال عنوان می‌کند:

در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل پول به پول خارجی طی معامله‌ای در فضایی مستقل از مقام ناظر ایرانی مثل بانک مرکزی و محیطی قانونی مستقل از محیط قانونی کشور صورت می‌گیرد. یک تکنولوژی قابل توجه پشت این سیستم است که سرعت کارایی تکنولوژی آن بالا است، همه معاملات مستقل از نهاد ناظر است و دست کاری‌های مقام ناظر بر روی آن اثر ندارد.

چرا بازار ارزهای دیجیتال برای ایرانیان جذابیت خاصی دارد؟

وی می‌افزاید:

این پول‌ها رقیب پول‌های اعتباری دیگر مثل دلار و یورو و …. است به طوری که اگر این ارزها اعتبارشان کم شود ارزش خود را در مقابل دارایی‌ها از دست می‌دهند اما ارزهای دیجیتالی به این صورت نیست.

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان می‌کند:

در کنار تکنولوژی کارای این سیستم باید توجه داشت که بازار پرنوسانی دارد و برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت مناسب نیست، زیرا ریسک ارزهای دیجیتال به اندازه کافی بالا است، اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش جدی است و بازار نقد مطلوبی ندارد.

وی ادامه می‌دهد:

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال ۳۰۰ میلیارد دلار است. این میزان نشان می‌دهد بازار توسعه یافته‌ای نیست و با گذر زمان رقیب‌های دیگر آن نیز ظهور خواهند کرد. اینکه یک تکنولوژی جذاب پشت این سیستم وجود دارد دلیل بر این نیست که قیمت این ارزها رشد می‌کند.جذابیت زنجیره بلوکی و بلاک چین بازار ارز دیجیتال را گسترش می‌دهد اما قیمت آن را افزایش نمی‌دهد.

رادپور در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز که آیا بازار ارزهای دیجیتال نقطه مقابل نظام سرمایه‌داری است، می‌گوید:

نظام‌های سرمایه‌داری و پولی مانند بانک مرکزی بدون هیچ هزینه‌ای با چاپ پول، چه پول فیزیکی و چه پول الکترونیکی خلق اعتبار می‌کنند. چون ارزهای دیجیتال نهاد ناظر ندارند و نمی‌توانند به راحتی چاپ شوند و طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده حد و اندازه آن مشخص است، امکان اضافه کردن ارز وجود ندارد و از این جهت مشابه نظام پولی جوامع عمل نمی‌کند. همین موضوع می‌تواند شروعی باشد که طی چند سال آینده بازارهای دیجیتال به یک نظام بدیل تبدیل شود.

وی در پایان به پشتوانه بازارهای دیجیتال اشاره می‌کند و می‌گوید:

هیچ بانک مرکزی از بازار ارزهای دیجیتال استقبال نمی‌کند. پشتوانه‌های پول هر کشوری می‌تواند صنعت و منابع قوی یک کشور باشد اما پشتوانه ارزهای دیجیتال همین نرم افزارآن و سیستمی است که آن را هدایت می‌کند. چون که هیچ رسوایی مالی در خصوص ارزهای دیجیتال به وجود نیامده است و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند ولی اگر خبرهای نامطلوبی در این بازار منتشر شود این ارزها به شدت سقوط می‌کنند.

 

مطالب مرتبط: