یکی از مدارک مهم برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، نمره زبان است که نشان دهنده میزان تسلط و آمادگی متقاضی در برقراری ارتباط با زبان انگلیسی می‌باشد.

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنیم؟

پی آسان / نمره زبان با شرکت در یکی از دو آزمون معتبر تافل یا آیلتس به دست می‌آید که به صورت گسترده در تمام جهان مورد پذیرش دانشگاه‌ها، مراکز علمی پژوهشی و سفارتخانه‌ها (برای مهاجرت) می‌باشد.

از آن جایی که هر دوی این آزمون‌ها در تقریباً همه جای دنیا مورد قبول است، ممکن است برای شما در اولین مراحل اپلای پرسش‌های مشابهی مثل سوالات زیر پیش بیاید:

  • در کدام یک از آزمون‌های تافل یا آیلتس برای اپلای در آمریکا یا کانادا شرکت کنم؟
  • آیا آزمون تافل از آزمون آیلتس ساده‌تر است یا مشکل‌تر؟
  • تافل بهتر است یا آیلتس؟

در مقاله پیش رو، سعی شده است با ارائه تصویری کلی از شرایط و ویژگی‌های هر یک از این آزمون‌ها و مقایسه کلی آن‌ها، پاسخ‌هایی مناسب برای سوالاتی از این دست ارائه شود.

لازم به ذکر است که در این مقاله منظور از آیلتس، همیشه IELTS از نوع Academic بوده و IELTS از نوع General که برای مهاجرت به کشورهای کانادا و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اینجا مورد نظر نیست. پس اگر به قصد مهاجرت می‌خواهید در آزمون IELTS شرکت کنید و نه اپلای، احتمالاً باز هم نمی‌توانید بین تافل یا IELTS یکی را انتخاب کنید و مجبور به شرکت در آزمون IELTS از نوع General هستید.

در چه مواردی مجبور به شرکت در فقط یکی از آزمون‌های تافل یا آیلتس هستیم؟

پاسخ این سوال در قدم اول با مطالعه صفحه Requirements در بخش مربوط به Program  وب‌سایت دانشگاهی که می‌خواهید برای آن اپلای کنید مشخص می‌شود. در حال حاضر تقریباً تمامی دانشگاه‌ها در همه جای دنیا هر دو نمره IELTS و TOEFL iBTرا می‌پذیرند و بسیار بعید است که دانشگاهی تاکید کند که فقط یکی از این دو مورد را می‌پذیرد. اما اگر در سایت دانشگاه مشاهده کنید که فقط نمرات یکی از آزمون‌های آیلتس یا تافل iBT را قبول می‌کند، در این حالت شما امکان انتخاب نخواهید داشت.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌های خارجی هر دو نمره آزمون تافل یا آیلتس را از شما می‌پذیرند و در وب‌سایت دانشگاه، میزان حداقل مورد نیاز هر یک از این آزمون‌ها را مشخص کرده‌اند. اما از آن جا که همیشه ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، توصیه ما این است که پیش از هر گونه تصمیم‌گیری به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید.

بدیهی است اگر هنوز دانشگاه مشخصی را برای اپلای انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید ادامه این مقاله را بخوانید، تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آزمون های تافل یا IELTS بگیرید و در مرحله انتخاب دانشگاه‌ها، اگر دانشگاهی نمره آزمون مورد نظر شما را قبول نمی‌کرد، آن را از لیست حذف می‌کنید و به سراغ سایر دانشگاه ها می‌روید؛ امری که تجربه نشان می‌دهد بعید است اتفاق بیفتد.

تافل و آیلتس چه تفاوت‌هایی دارند؟

  • آزمون تافل (TOEFL)، توسط موسسه آمریکایی ETS در بیش از ۱۳۰ کشور جهان برگزار شده و در مقابل آزمون آیلتس به طور مشترک، توسط دانشگاه کمبریج، کنسول بریتانیا (British Council) و مرکز آیلتس استرالیا و در بیش از ۱۲۰ کشور جهان برگزار می‌گردد.
  • آزمون تافل iBT به صورت اینترنتی و با استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ و در مراکز ETS در یک مرحله برگزار می‌شود. مدت زمان این آزمون حدود ۴ ساعت بوده و از چهار بخش یا Skill با عنوان های Listening، Reading، Writing و Speaking تشکیل می‌شود. نمره هر بخش از ۳۰ محاسبه می‌شود، بنابراین نمره کل این آزمون ۱۲۰ می‌باشد. هزینه شرکت در این آزمون در ایران برابر با ۲۱۵ دلار آمریکا است.
  • آزمون آیلتس در دو مرحله در مراکز این آزمون به صورت کاغذی و مصاحبه برگزار می‌شود. سه مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن آیلتس در روز اول و در مدت زمان حدود ۲ ساعت در آزمونی مشابه با کنکور و به صورت کاغذی برگزار می‌شود. بخش Speaking امتحان آیلتس در یک روز متفاوت و در زمانی بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه به صورت یک مصاحبه حضوری با یک ممتحن برگزار می‌شود. بخش Speaking امتحان آیلتس خود شامل سه بخش مجزاست. در  بخش اول با ۴ تا ۵ دقیقه زمان، متقاضی به پرسش‌های شخصی و عمومی در مورد وضعیت خانوادگی، شخصی، شغل، محل زندگی و علایق خود پاسخ می‌دهد. در بخش دوم که مدت آن ۲ دقیقه است، شرکت کننده باید در مورد موضوعی که به او داده شده صحبت کند. البته پیش از شروع صحبت، به  متقاضی ۱ دقیقه فرصت داده می‌شود که در مورد موضوع ارائه شده فکر کرده و در صورت تمایل نکات مورد نظر خود را یادداشت نماید. همچنین پس از پایان ۲ دقیقه، متقاضی باید به یک یا دو سوال در مورد موضوع مربوطه پاسخ دهد. در بخش سوم حدود ۴ تا ۵ دقیقه، مصاحبه کننده سعی می‌کند کمی بیشتر در رابطه با موضوع بخش دوم و صحبت‌های مطرح شده با شما صحبت کند. بدین‌ترتیب آزمون IELTS در دو مرحله به پایان می‌رسد. هزینه امتحان IELTS در ایران حدود ۹۵۰ هزار تومان می‌باشد.

 

به طور کلی اگر شما در مصاحبه حضوری احساس راحتی بیشتری دارید، دست خط خوبی داشته و لهجه‌های متنوع زبان انگلیسی را به راحتی متوجه می‌شوید و در یک کلام دانش زبان انگلیسی شما در سطح بالایی است، شاید آزمون آیلتس برای شما مناسب‌تر باشد.

در مقابل آزمون تافل بیش از آنکه به دانش زبان متکی باشد به مهارت‌ها (Skills)  وابسته است. برای مثال مهارت‌هایی مانند سرعت عمل و دقت و همچنین تسلط بر روی هر بخش که با تمرین و تکرار به دست می‌آید، می‌تواند نمره خوبی را برای شرکت‌کننده در این آزمون رقم بزند. اگر برای بخش Speaking مکالمه با هدست و برای بخش Writing تایپ کردن برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، امکان موفقیت شما در آزمون تافل بالاتر از آیلتس است.

حال با ورود به جزئیات بخش‌های مختلف این دو آزمون، سعی می‌کنیم از این که کدام یک از امتحان‌های تافل یا آیلتس ممکن است با توجه به شرایط و توانمندی‌های شما گزینه مناسب‌تری باشد، تصویری دقیق‌تر به دست دهیم.

Listening

در بخش شنیداری در آزمون تافل، نه تنها در خود بخش Listening بلکه در Speaking و Writing فایل شنیداری وجود دارد. بنابراین اگر در بخش شنیداری قوی نیستید، نه تنها در بخش لیسنینگ بلکه در دو بخش دیگر هم دچار مشکل می‌شوید. آزمون تافل iBT هم در بخش Speaking و هم بخش Writing سوالاتی دارد که اصطلاحاً به آن ها Integrated یا ترکیبی گفته می‌شود. در این گونه سوالات برای پاسخ‌گویی هم نیاز به اطلاعاتی دارید که می‌بینید و هم اطلاعاتی که به صورت فایل صوتی می‌شنوید. در واقع در هر یک از این بخش‌ها عملاً مهارت Listening شما نیز سنجیده می‌شود. پس اگر در مهارت Listening نسبت به سایر مهارت‌ها ضعف بیشتری دارید، بهتر است انتخاب شماآزمون آیلتس باشد تا آزمون تافل iBT.

Reading

چنانچه در بخش Reading مهارت کافی را ندارید و دایره واژگان (Vocabulary) شما گسترده نیست بهتر است از آزمون تافل را انتخاب نمایید، چرا که بخش Reading آزمون آیلتس پیچیده‌تر بوده و لازم است که تسلط نسبتا بالایی در بخش واژگان داشته باشید. به عبارت دقیق‌تر بخش Reading آزمون تافل iBT با تمرین و تکرار بهبود می‌یابد زیرا تا حدود زیادی سوالات این مهارت در آزمون تافل iBT استاندارد و با قالب و ساختار مشخص است.

Writing

بخش اول Writing آزمون آیلتس برای بسیاری از داوطلبان پیچیده است، چرا که این بخش آزمون همواره با تازگی‌های خاصی همراه است و اغلب سوالات آن نیز غیر قابل پیش‌بینی هستند. در این بخش به شما يک جدول يا نمودار داده شده و از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات نمايش ‌داده شده در جدول را با جملات خود توضيح دهید.

در حالی که در Writing اول آزمون تافل iBT  یک فایل صوتی در مورد یک موضوع بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود و یک فایل صوتی در خصوص آن موضوع پخش می‌‌گردد و شما باید در خصوص موافقت یا مخالفت با متن در حدود ۳۰۰ کلمه بنویسید. بخش دوم هر دو آزمون شبیه به هم هستند. بدین‌ترتیب شاید بتوان گفت Writing آزمون آیلتس کمی پیچیده‌تر است اما در نهایت در بخش Writing عملاً هر دو آزمون در سطح مشابهی هستند و تفاوت چشمگیری از نظر میزان دشواری نمی‌توان بین آن ها قائل شد.

Speaking

اگر در مهارت Speaking چندان قوی نیستید و در زمان‌بندی مشکل دارید بهتر است انتخاب شما شرکت در آزمون آیلتس باشد. چرا که در آزمون تافل شما با یک مصاحبه‌کننده مکالمه نمی‌کنید و بر اساس مکالماتی که به کمک هدفون خود می‌شنوید، به سوال پاسخ می‌دهید و صدای شما ضبط می‌شود. پس باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و بتوانید سریعاً نکته‌برداری (Note Taking) کنید. این ساختار متمایز آزمون تافل iBT در بخش Speaking باعث می‌شود که  این بخش عملاً سخت‌تر از آزمون IELTS باشد. هر چند که ممکن است افرادی با اعتماد به نفس پایین‌تر یا درونگرا که در ارتباط‌های انسانی ضعیف‌تر هستند، با بخش  Speakingدر آزمون تافل iBT راحت‌تر باشند.

آیلتس یا تافل، تافل یا آیلتس

در نهایت کدام را انتخاب کنیم، آیلتس یا تافل؟

در صورتی که انتخاب بین آزمون‌های تافل یا آیلتس به وسیله دانشگاه مقصدتان محدود نشده و این امکان را دارید تا به دلخواه در هر یک از این آزمون‌ها شرکت نمایید، می‌بایست با درک درست از مهارت‌های شخصی و شناخت صحیح از خودتان آزمون مناسب را انتخاب نمایید.

به طور عمومی اگر با کار با کامپیوتر و لپ تاپ راحت هستید، می‌توانید نظر خود را صریح و منطقی در یک مورد خاص بیان کنید و با بیانی شیوا و مستدل از منطق خود دفاع کنید، همچنین مهارت‌های کنکوری خوبی دارید و سرعت عمل و دقت بالایی در آزمون هایی از این دست دارید، احتمالا نتیجه بهتری در آزمون تافل iBT کسب خواهید کرد. ضمناً آزمون تافل iBT برای کسانی که قبلاً نتایج خوبی در کنکور و سایر آزمون های مشابه گرفته‌اند اما ضعف زبانی و کمبود وقت (مثلاً کمتر از ۳ ماه تا آزمون) دارند، گزینه مناسب‌تری است زیرا این گونه افراد در زمان نسبتاً کوتاه می‌توانند بر مهارت‌های مختلف این آزمون مسلط شوند و نمره خوبی را نسبت به سطح زبان خود به دست آورند.

اما اگر دانش زبانی در سطح بالایی دارید و از طرف دیگر با کنکور میانه خوبی ندارید و فکر می‌کنید از نظر دقت و سرعت عمل در آزمون‌هایی از این دست ضعف دارید یا وقت زیادی (بیش از ۸ ماه) برای افزایش سطح دانش زبان خود دارید، آزمون IELTS می‌تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد.

در این مقاله سعی کردیم از جهات مختلف آزمون‌های تافل و آیلتس را با یکدیگر مقایسه کنیم و معیارهای مشخص و مناسبی را برای انتخاب بین این دو گزینه در اختیار بگذاریم. از آن جا که سعی کرده‌ایم با ساده سازی به تصمیم گیری بهتر کمک کنیم، ممکن است تا حدودی نادقیق بوده باشیم. چرا که عملاً تنها راه تصمیم‌گیری دقیق و درست برای انتخاب بین این دو آزمون برای هر فرد این است که پس از آمادگی مناسب در هر دو آزمون شرکت نماید تا مشخص شود در کدام یک نمره بهتری را کسب می‌نماید.

اما در نهایت مهم‌تر از این که بین تافل و آیلتس کدام یک را انتخاب می‌کنید این است که چقدر برای این آزمون به صورت مناسبی خود را آماده می‌کنید و چقدر برای دستیابی به نمره ایده‌آل خود پشتکار دارید و سرسخت هستید.

شاید یک پاسخ فیلسوفانه به سوال “آیلتس یا تافل؟” این باید باشد که ” یک فرد مصمم و سختکوش، در هر دوی این آزمون‌ها موفق خواهد بود”.

این پست درباره ی تمرینات و آزمون های رایگان تاقل ببینید