مثل آلمان، فرانسه و سوئد، سفارت ایتالیا در تهران نیز از شلوغ ترین سفارت خانه های اروپایی بوده که سالانه هموطنانی موفق به دریافت روادید ایتالیا می شوند.

راهنمای دریافت روادید گردشگری، تحصیلی و تجاری ایتالیا

  همچون آلمان، فرانسه، سوئد و اسپانیا، سفارت ایتالیا در تهران نیز از جمله شلوغ ترین سفارت خانه های اروپایی در تهران بوده که سالانه ده ها هزار هموطن موفق به دریافت روادید از این کشور می شوند. عمده روادید ایرانیان از سفارت خانه این کشور را روادید گردشگری و تحصیلی تشکیل می دهد.

ایتالیا، مقصد شماره یک گردشگری اروپا بوده و برای کسانی که عاشق موزه گردی، گالری گردی، تماشای ابنیه تاریخی و همچنین سفر به رویایی ترین مقصدهای گردشگری جهان همچون ونیز و فلورانس هستند، سفر به چکمه اروپا توصیه می شود. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در ایتالیا چه به زبان انگلیسی و چه به زبان ایتالیایی به نسبت برخی از کشورهای شمال اروپا مثل سوئد و فنلاند و انگلیس کمتر است و به همین خاطر، ایتالیا  یکی از مقصدهای تحصیلی ارزان برای ایرانیان به شمار می رود.

اگر  قصد سفر به ایتالیا را در آینده نزدیک دارید و اطلاعاتی درباره این کشور ندارید یا حتی برای چندمین بار قصد سفر به ایتالیا را دارید و این گفتار را به صورت تصادفی مطالعه میکنید، توصیه میکنیم به راهنمای ۵ گانه همیشگی ویزا در سفر به اروپا توجه کنید.

توصیه اول: هشتگ گردی در ایتالیا

توصیه اول به ایتالیا گردها و علاقمندان سفر به ایتالیا چه برای نخستین بار چه برای دهمین بار! این است که از ظرفیت های هشتگ گردی برای آشنایی بهتر با مقصدهای توریستی و تجاری و تفریحی و هیجان انگیز شهرهای این کشور استفاده کنید. دنیای گردشگری مجازی، امروزه با شبکه های اجتماعی پیوند خورده است. مهم نیست، عضو شبکه های اجتماعی هستید یا نیستید! مهم نیست اهل لایک و فالو و کامنت و دایرکت هستید یا نه!

هشتگ

(هشتگ گردی در ایتالیا : با هشتگ ITALY  ‌که ۷۸ میلیون عکس تگ شده است)

کافی است به عنوان مثال به اینستاگرام رفته و از هشتگ های ایتالیا گردی استفاده کنید. مثل ITALY ,ITALYTOURISMROMEMILAN, .روی این هشتگ ها، میلیون ها عکس کاربران ایتالیا گرد تگ شده است و شما را با لنز دوربین گردشگرن خارجی، با مقصدهای گردشگری و تفریحی و تاریخی شناخته شده و حتی کمتر شناخته شده در شهرهای مختلف این کشور آشنا می کند. میتوانید با کاربر ارسال کننده عکس تعامل  کرده و اطلاعات بیشتر بگیرید!

ایتالیا

(پست های کاربران ایتالیا گردی اینستاگرام از سفر به این کشور زیبا)

این ترفند را در سفر  به نر نقطه ای از کره زمین، میخواهد موزه بدون سقف اروپا (فلورانس) باشد یا شهر عشاق(پاریس) یا حتی پایتخت موسیقی قاره سبز (وین) استفاده کنید که تجربه های شگفت انگیزی برای گردشگران به ارمغان می آورد.

توصیه دوم: ایتالیا گردی با تریپ ادوایزری ها

تریپ ادوایزر

بیش از ۵۵۰ میلیون توصیه برای سفر به نقاط مختلف کره زمین توسط بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر گردشگر در بزرگ ترین شبکه اجتماعی تخصصی گردشگران جهان (TRIPADVISOR) ارائه شده است که ۳۷ میلیون مورد ان به معرفی ایتالیا و ظرفیت های گردشگری این کشور اختصاص دارد. به این آدرس مراجعه کرده و در جریان توصیه های این سایت برای استفاده از رستوران ها، مکان های گردشگری، اقامتگاه های لوکس و معمولی و هر چه برای سفر به ایتالیا نیاز دارید، قرار بگیرید. البته رایگان و به زبان انگلیسی!

توصیه سوم: ایتالیا گردی با اینترنیشن و کوچ سرفینگ

 اگر قصد دارید در سفر به ایتالیا، با EXPAT  ها و همچنین دیگر گردشگران خارجی در این کشور آشنا شده و در جمع های دوستانه و رویدادهای فرهنگی و هنری و ورزشی رایگان در کپنهاگ و بسیاری از شهرهای این کشور شرکت کنید، رویداد گردی با Internations.org را فراموش نکنید! حتما تجربه های جذابی در انتظار شما خواهد بود.

اگر قصد سفر  شما به ایتالیا اقامت یک شبه یا چند روزه هست، هزاران میزبان مهمان نواز (FREE HOSTS) در ایتالیا منتظر شما هستند تا این فرصت اقامت رایگان را در صورت علاقه خود، برای شما فراهم کنند. از خدمات رایگان سایتکوچ سرفینگ استفاده کنید.

توصیه چهارم: از Hotels تا Booking

بوکینگ

برای سفر به ایتالیا و همچنین برای زمانی که سفارت از شما درخواست میکنند تا ووچر هتل ارائه کنید، میتوانید از سایت های رزرواسیون معتبر آنلاین مثل بوکینگ و هتلز و اکسپدیا استفاده کنید و ووچر رایگان (FREE CANCELATION RESERVATION) دریافت نمایید. اگر کارت اعتباری مجازی بین المللی دارید، میتوانید خرید بکنید و بعضا این سایت ها، خدمات پر تخفیفی را در اختیار مخاطبان قرار می دهند. اگر قصد استفاده از خدمات این سایت ها را دارید و با سوالی روبرو شدید، از مشاوران سفارت ایتالیا استعلام کنید.

توصیه پنجم: از رایان ایر یا ایر بی ان بی

رایان ایر

مسافران ایتالیا در چند سال اخیر، از ۲ سایت زیاد استفاده میکنند. یکی سایت شرکت هواپیمایی ریان ایر که خدمات ارزان حمل و نقل هوایی را داخل اروپا از شهرهای مختلف آلمان در اختیار گردشگران قرار می دهد و قیمت ها شگفت انگیز است!

دیگری  سایت AIRBNB  که هزاران فرصت اقامتی ارزان تا لوکس را در شهرهای مختلف این کشور در اختیار گردشگران ایتالیا گرد گذاشته تا زندگی در خانه های اجاره ای شهروندان آلمان را تجربه کنند.

سفارت ایتالیا کجاست؟

سفارت ایتالیا در تهران،  در خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد. اما برای انجام امور مصاحبه و خدمات کنسولی و اخذ روادید می بایست به خیابان آفریقا (نلسون ماندلا)- نبش پارک صبا و خیابان فرازن شرقی شماره ۱۵ مراجعه کنید.

چگونه به سفارت ایتالیا برویم؟

 برای مراجعه به بخش کنسولی سفارت در خیابان نلسون ماندلا، نمیتوانید از خطوط مترو استفاده کنید. بایستی وارد خیابان ولیعصر شمالی شده و از طریق خطوط BRT، در ایستگاه ظفر توقف کرده و از آنجا وارد خیابان نلسون ماندلا شوید.

شماره تلفن: ۲۲۰۴۷۸۰۲

ساعت کار: همه روزه از ساعت ۸ تا ۲ عصر

دریافت جواب روادید: یکشنبه و دوشنبه و ۵ شنبه

چگونه وقت سفارت ایتالیا بگیریم؟

برای این کار به سایت سفارت مراجعه کنید و به سیستم تعیین وقت بروید.

چه مدارکی برای درخواست روادید گردشگری ایتالیا نیاز است؟

  • فرم دعوت نامه شهروند ایتالیایی
  • تکمیل فرم روادید شنگن به ازای هر درخواست کننده
  • گذرنامه با ۶ ماه اعتبار و ۲ صفحه حالی
  • رونوشت گذرنامه شهروند ایتالیایی  دعوت کننده
  • رونوشت اجازه اقامت شهروندان غیر ایتالیایی مقیم
  • اصل و ترجمه همه صفحات شناسنامه متقاضی
  • اصول و رونوشت مدارک شغلی درخواست کننده. اگر متقاضی کارمند است، گواهی سابقه بیمه و گواهی مرخصی و فیش حقوقی و اگر متقاضی، کارفرما است، اساسنامه و شرکت نامه با آخرین تغییرات ارائه شود.
  • گردش حساب بانکی ۳ ماه اخیر با موجودی روز به یورو
  • اگر منقاضی شغل آزاد داشته باشد، گواهی پروانه کسب ترجمه شود
  • اگر متقاضی بازنشسته است، گواهی فیش بازنشستگی ضمیه شود.
  • اگر متقاضی دانشجو یا دانش آموز است، گواهی تحصیلی ارائه شود.
  • بیمه مسافراتی ۳۰ هزار یورو
  • بلیط رفت و برگشت
  • ووچر رزرواسیون در مدت اقامت در ایتالیا

چه مدارکی برای اخذ رواید تجاری ایتالیا نیاز است؟

کلیه مدارک لازم جهت اخذ روادید باید به صورت کاغذی آماده شده و توسط فرد متقاضی به متصدی باجه در هنگام ارائه درخواست تحویل گردند. لذا، به غیر از دعوتنامه شرکت دعوت کننده، سایر مدارکی که جهت پشتیبانی درخواست، بصورت ایمیلی ارسال شوند، مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

مدارک لازم

  1.   فرم درخواست روادید شنگن
  2. دو قطعه عکس پرسنلی (۴X3) بدون روتوش
  3. گذرنامه با دست کم دو برگ سفید و با حداقل سه ماه اعتبار از تاریخی که متقاضی قصد ترک حوزه شنگن را دارد.
  4. هزینه صدور روادید، از قرار هر نفر ۶۰ یورو، تنها بصورت نقدی و در وجه یورو قابل پرداخت است. همسر، فرزندان، والدین، پدربزرگ، مادربزرگ و نوادگان شهروندان اتحادیه اروپا یا همسرانشان هزینه ای پرداخت نمی نمایند.
  5. دعوتنامه بر روی سربرگ شرکت ایتالیایی که می بایست عینا از روی مدل ضمیمه تهیه و با دقت تکمیل گردد

و به همراه گواهی ثبت در اتاق بازرگانی یا تاییدیه اتاق بازرگانی مبنی بر اصالت ثبت شرکت (Visura Camerale) برای متقاضی ارسال شود.

  1. معرفی‌نامه بر روی سربرگ شرکت یا سازمان ایرانی که فرد متقاضی را در استخدام خود دارد. این معرفی‌نامه باید حاوی اطلاعات ذیل باشد:
  •  اطلاعات شناسنامه ای فرد متقاضی (نام، نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد)
  •  اطلاعات گذرنامه فرد متقاضی (شماره گذرنامه، تاریخ و محل صدور، تاریخ انقضا)
  •  سمت کاری فرد متقاضی در سازمان مربوطه
  •  توضیح مختصر در خصوص نوع روابط تجاری فی مابین شرکت ایرانی و شرکت ایتالیایی دعوت کننده
  •  تاریخ و مدت زمان سفر فرد متقاضی
  •  تایید شرکت مبنی بر تقبل کلیه هزینه های سفر و اقامت متقاضی در ایتالیا.
  1. مدارکی دال بر وجود معاملات تجاری حقیقی با شرکت ایتالیایی (از جمله بازگشایی اعتبار نامه، پروفورما، پیشنهاد قیمت، قرارداد و غیره)
  2. اصل و کپی شناسنامه معتبر متقاضی به همراه ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی(بدون نیاز به تایید وزارت دادگستری یا وزارت امور خارجه)
  3. مدارکی دال بر واقعی و فعال بودن شرکت ایرانی به همراه ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی(بدون نیاز به تایید وزارت دادگستری یا وزارت امور خارجه)

در صورتی که نام فرد متقاضی در روزنامه رسمی ارائه شده، درج نگردیده باشد یا وی صاحب پروانه کسب یا کارت بازرگانی نباشد اما در یک جایگاه کارمندی قرار داشته باشد، می بایست مدارک ذیل را نیز به همراه ترجمه به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (بدون نیاز به تایید وزارت دادگستری یا وزارت امور خارجه) ارائه دهد:

  • نامه ای از سوی شرکت مربوطه مبنی بر تایید رابطه کاری متقاضی با آن شرکت ضمن مشخص نمودن سمت شغلی وی.
  • لیست پرداختی شش ماهه آخر بیمه شغلی.
  • کارت پرسنلی صادره توسط سازمان دولتی یا نیمه دولتی مربوطه
  1. در صورتیکه متقاضی به عنوان دارنده یک شغل آزاد قصد سفر به ایتالیا را داشته باشد می بایست اصل و کپی مدارکی را دال بر تامین مالی خویش ارائه دهد.
    ۱۱٫ اصل و کپی مدارک مالی، موید امکانات لازم جهت تامین مالی فرد به همراه ترجمه به زبان ایتالیایی یا انگلیسی(بدون نیاز به تایید وزارت دادگستری یا وزارت امور خارجه)
    – پرینت گردش سه ماهه آخر حساب جاری با مهر و امضای بانک
    یا:
    – کارت اعتباری بین المللی شخصی (از قبیل Visa, Mastercard، American Express) و پرینت حساب مربوطه.
    ۱۲٫ کپی بلیط هواپیما یا رزرو آن
    ۱۳٫ کپی بیمه مسافرتی بین المللی با پوشش حداقل ۳۰٫۰۰۰ یورو که کل دوره اقامت متقاضی را در حوزه شنگن پوشش دهد.
    ۱۴٫ کپی صفحه اول گذرنامه و تصویر روادیدهای گذشته (در صورت دارا بودن).

توجه:

مدارک مورد اشاره می بایست توسط شخص متقاضی در هنگام ارائه درخواست صدور روادید به متصدی باجه در کنسولگری تحویل داده شود و نباید به هیچ وجه از پیش برای سفارت ارسال گردد. کنسولگری این اختیار را دارد که در صورت نیاز به بررسی بیشتر و بهتر، مدارک دیگری را نیز از متقاضی طلب نماید. اطلاعات کلی برای دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا را مشاهده کنید.

یادآوری مدارک

متقاضیان محترم می توانند فهرست مدارک لازم، به زبان ایتالیایی یا فارسی، را از لینک های ذیل دریافت نمایند:

ویزای جدید ” گردشگری – ویزای خانوادگی / دوستانه ” چست؟

به تازگی تغییری در روادیدهای دارای عنوان ” گردشگری – ویزای خانوادگی / دوستانه “می باشند به شهروندان خارجی که به ایتالیا بر اساس دعوتنامه اقوام یا دوستان سفر می کنند، اعمال شده است. مشخصات نوع جدید روادید روی اتیکت الصاقی ( استیکر ) چاپ خواهد گردید.

در ادامه فرم های درخواستی و مدارک مورد نیاز درج خواهند شد و باید توجه داشت که سفارت امکان دارد مدارک دیگری نیز درخواست نماید.

نکات مهم

  • سفارت ایتالیا تنها زمانی می تواند روادید متحدالشکل کوتاه مدت (برای اقامت حداکثر ۹۰ روزه در یک بازه زمانی ۱۸۰ روزه) جهت سفر به حوزه شنگن صادر نماید که تنها مقصدیا مقصد اصلی سفر، کشور ایتالیا باشد.
  • جدید ترین نرخ دریافت روادید گردشگری و تجاری و تحصیلی را از سفارت استعلام کنید.
  • سایر کشورهای عضو پیمان شنگن این اختیار را دارند که در مبادی مرزی کشورشان از ورود مسافرانی که بدون در نظر گرفتن دستورالعمل فوق، روادید شنگن اخذ نموده اند، ممانعت بعمل آورند.
  • کلیه متقاضیان اخذ روادید، به استثنای کودکان زیر ۱۲ سال می بایست اثر انگشت ارائه دهند.
  • درخواستهایی که بصورت ناقص ارائه گردند یا حاوی مدارک غیر شفاف یا متناقض باشند با رد روادید مواجه می گردند.
  • خاطر نشان می سازد که اتخاذ تصمیم در باره صدور روادید یا رد یک درخواست، پس از ارزیابی های این سفارت صورت می پذیرد و چنانچه متقاضی، تصمیم مبنی بر رد درخواست روادیدش را نپذیرد می تواند به موجب قانون نزد دادگاه اداری استان لاتزیو (Tribunale Amministrativo del Lazio) طرح دعوی نماید.

اگر برای سفر به ایتالیا به منظور گردش، تحصیل، انجام امور تجاری و ثبت شرکت و اقامت و امور نمایشگاهی و کنفرانسی با سوالی روبرو شدید‌، با کارشناسان سفارت ایتالیا تماس بگیرید.

پیشنهاد می کنیم این پست را درباره ی مراحل اخذ ویزای گردشگری نروژ ببینید.