مقدمه

بسیار عجیب است که ما به کشوری برگردیم که پیش از این در آن زندگی و یا کار کرده‌ایم. در واقع هیچ ‌گاه این اتفاق نیافتاده است. تا امروز. هفته گذشته ما خانه موقت خود در ایران را ترک کرده و به پایگاه قدیمی خود یعنی گرجستان بازگشتیم. بازگشت به تفلیس بسیار نوستالژیک است. این شهر یکی از شهرهایی است که همیشه در حال تغییر و تحول است، اما گرچه چیزهای بسیاری در دو سال و نیم گذشته که اینجا را ترک کردیم تغییر کرده است همچنان انرژی و متمایز بودن آن که ما به آن عشق می‌ورزیم وجود دارد.

چرا تفلیس؟

چیزهایی زیاد برای دوست داشتن این شهر وجود دارد.

در نگاه اول تفلیس بسیار در هم و برهم است. شهر پر از ساختمان‌های نامنظم و سقف‌های زنگ زده است در حالی که همه بر روی یکدیگر خم شده‌اند و به نظر می‌رسد در حال سقوط بر روی یکدیگر هستند. اما در همین زمان، می‌توانید حمام‌ها و ساختمان‌های تاریخی را در کنار ساختمان‌های فوق مدرن و عجیب را در سراسر شهر پیدا کنید. با نگاهی دقیق‌تر، راه‌های سنگ‌فرش شده را خواهید دید که مملو از پاتوق‌های هنرمندان است و بارهای شراب و کافه‌های کوچک و راحت آنها را احاطه کرده‌اند. این شهر یکی از ترکیب‌های معدود تاریخ، هنر، فرهنگ و مدرنیته است.

اما تنها به حرف‌های من بسنده نکنید، به تازگی نشنال جئوگرافی تفلیس را به عنوان یکی از بهترین شهرهای اصیل در جهان معرفی کرده است.

گرجستان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز اصلی برای گردشگری است، با داشتن رکوردی از گردشگران که هر سال به تعداد آنها اضافه می‌شود. تنها در سال ٢٠١٧، گرجستان پذیرای ٥/٣ میلیون گردشگر بود که نسبت به سال گذشته آن ٣٠ درصد افزایش پیدا کرده بودند، این بالاترین رقم در تاریخ این کشور بوده است. لونلی پلنت هم وارد این معرکه شده است و گرجستان را در میان لیست ١٠ کشوری که نباید در سال ٢٠١٨ از دست داد قرار داده است.

این مسئله در واقع کمی تاسف برانگیز است. ما همیشه باور داشتیم گرجستان یکی از کشورهای کمتر شناخته شده است، اما به نظر می‌رسد سرانجام مردم در حال توجه به آن هستند. اما علاوه بر نقاط دیدنی و زیبایی شناختی شهر، دلایل زیاد دیگری هم برای انتخاب گرجستان به عنوان خانه وجود دارد.

پی آسان برای پرداخت هزینه اجاره اتاق،‌ویلا و آپارتمان در سرتاسر دنیا در خدمت هم وطنان عزیز است، برای دریافت خدمات یک حساب ارزی باز کنید

زندگی به صرفه

در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی، زندگی در گرجستان بسیار به صرفه است. در نمودار هزینه‌های زندگی همیشه تفلیس به عنوان یکی از به صرفه‌ترین شهر‌ها در جهان قرار دارد، حتی زندگی در تفلیس از بعضی از شهرهای هند و آسیا نیز ارزانتر است. زندگی در تفلیس ٦٧ درصد ارزان‌تر از شهر من ملبورن است، اما برخلاف ملبورن قیمت کالاها و خدمات هر سال به صورت آهسته در حال افزایش نیست به طوری که یک روز متوجه شوید برای یک لاته مبلغ ٥٠/٤ دلار پرداخت می‌کنید.

همچنین بجز بر سر نرخ تاکسی بسیار کم پیش می‌آید که بر سر قیمت‌ها چانه بزنیم و همچنین تاکنون سرمان کلاه گذاشته نشده است.

غذا، هتل و هزینه تلفن در تفلیس بسیار ارزان است. اینجا هیچ چیزی وجود ندارد که مجبور شوید همه بودجه خود را به آن اختصاص دهید بجز اینکه بخواهید هر روز در دابل بی قهوه بخورید ( قهوه‌ای عالی اما با قیمت‌های بالا) تاکسی‌ها یکی از ارزانترین خدمات در گرجستان هستند اگرچه کمتر پیش می‌آید که راننده تاکسی‌ها انگلیسی صحبت کنند همیشه راهی برای رساندن پیام خود پیدا خواهید کرد. یک سواری معمولی حدود ٥ تا ١٠ لاری برابر با ٦/١ تا ٢٥/٣ یورو خواهد بود.

حتی خدمات غیر ضروری مثل مانیکور و پدیکور هم چند دلار هزینه خواهد داشت. کشوری که رسیدگی کردن به خود در آن ارزان تمام خواهد شد.

مهاجرت به گرجستان

اینترنت با سرعت بسیار بالا

در ابتدا و میانه سالهای ٢٠٠٠ گرجستان شاهد یک انقلاب اینترنتی بود. کابل‌های فیبر نوری در سراسر کشور کار گذاشته شد حتی مناطق روستایی، و اکنون همه از اینترنت با سرعت زیاد بهره‌مند هستند. اینترنت رایگان در همه کافه‌ها، بارها و مکان‌های عمومی شهر موجود است. اینترنت به حدی خوب است که تقریبا همه کارها را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد. بانکداری، درخواست‌های اقامت، کارهای اداری و چیزی که به تازگی کشف کردیم حتی مزایده زمین‌های دولتی همگی به صورت آنلاین و بدون مشکل صورت می‌گیرد.

اینترنت گوشی‌های همراه نیز به طرز قابل توجهی چشم‌گیر هستند. تنها بعد از چند دقیقه از ورود به فرودگاه در هفته گذشته در ساعت ٥ صبح توانستیم به یکی از اپراتورهای اصلی متصل شویم و اینترنت ٨ گیگابایتی به قیمت ٣٠ لاری در ماه دریافت کنیم (کمتر از ١٠ یورو).

گرجستان یکی از پیشرفته‌ترین و نوآورترین کشورها در جهان است.

آیا می‌دانستید که گرجستان یکی از آسانترین کشورها در جهان برای شروع کسب و کار است؟ این کشور به صورت متداوم در میان لیست ١٠ کشور بانک جهانی در رده‌بندی شروع کسب و کار قرار دارد دقیقا پایین‌تر از امریکا و انگلستان و بسیار بالاتر از استرالیا. این کشور یکی از ساده‌ترین کشورها برای باز کردن حساب بانکی است و نه فقط برای محلی‌ها. خارجی‌ها تنها باید همراه با پاسپورت به بانک مراجعه کنند و ٢٠ دقیقه بعد حساب بانکی خواهند داشت.

تنها خارجی‌ها از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند بلکه محلی‌ها هم فرصت‌های خوبی بدست آورده‌اند. مردم گرجستان نه تنها دارای خلاقیت هستند بلکه بسیار کار آفرین می‌باشند. اما برای اینکه در رقابت باقی بمانند باید چیزی جدید و نوآورانه ارائه دهند که شاید توجیهی برای رستوران‌های بسیار جذاب، هتل‌ها و کسب و کارها در سراسر شهر باشد.

رومز هتل نمونه‌ای از یک نوآوری گرجستانی و تفکر رو به جلو کامل است. این هتل به تازگی به عنوان بهترین هتل برای ماندن در سال ٢٠١٨ انتخاب شد و پایین خیابانی که ما در حال حاضر در آن سکونت داریم قرار دارد. بار و رستوران این هتل جز گزینه‌های گرانتر محسوب می‌شوند، پس فقط در موقعیت‌های خاص به آنجا می‌رویم، اما این باعث نمی‌شود که رومز هتل یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم شهر نباشد. امروزه نه یکی بلکه دو رومز هتل وجود دارد و رستوران‌های به روز با فضای خاص خود در شهر هستند. آنها همچنین پروژه جدید خود را با نام فابریکا آغاز کرده‌اند که یک کارخانه قدیمی پارچه است که به هاستل تبدیل خواهد شد و دارای فضای کار اشتراکی و کافه‌های جذاب و مغازه‌هایی برای فروش بهترین طراحی‌ها و هنر‌های افراد محلی خواهد بود.

هیچ کمبودی از خلاقیت در تفلیس نیست که باعث توجه کارآفرینان شده است و بقیه افراد هم مثل ما از نتیجه این همکاری‌ها راضی هستند.

تفلیس پایتخت گرجستان

در مقاله قبلی به بررسی تعدادی از دلایل برای اینکه گرجستان کشوری عالی برای زندگی است پرداختیم، اکنون در این مقاله به بیان دلایل باقیمانده خواهیم پرداخت، با پی آسان همراه باشید.

امنیت در تفلیس مسئله‌ای نیست

گرجستان یکی از امن‌ترین کشورها در جهان است. این مسئله تنها در این کشور میان کشورهای حاصل از فروپاشی شوروی وجود دارد. گرجستان تنها کشوری است که به مسئله فساد نیروهای پلیس رسیدگی کرد و در این کار موفق بود.

هنگامی که ساکاشویلی در سال ٢٠٠٤ به قدرت رسید، نیمی از نیروهای پلیس را اخراج کرد ( نزدیک به ١٦ هزار پلیس راهنمایی رانندگی) و به سرعت نیروهای جدید را آموزش داد. امروز می‌توانید پلیس‌ها را در ساختمان‌هایی با دیوارهای شیشه‌ای پیدا کنید که نشان‌دهنده شفافیت و آزادی برای همه است.

البته هیچ گاه احتیاط فکر بدی نیست، اما به صورت کلی میزان ارتکاب جرم در تفلیس بسیار پایین است. خیابان‌ها هم دارای امنیت هستند و من تاکنون مسئله‌ای با تنهایی قدم زدن در شبها نداشته‌ام.

بهشتی برای علاقمندان به غذا

گرجستان بهشتی برای علاقمندان به غذاست. این کشور دارای بعضی از خاص‌ترین دستورهای آشپزی است. شاید کمی مغرضانه باشد اما آنها خوشمزه‌ترین‌ها در جهان هستند.

غذاهای مورد علاقه گرجی ما شامل بادریجانی(بادمجان به همراه یک سس خوشمزه از گردو) لوبیو (آش لوبیا)، سالگونی (پنیر محلی) و خوشمزه‌ترین شیشلیک خوکی که خورده‌اید هستند. هر بخش از گرجستان دارای غذاهای کمی متفاوت از قسمت‌های دیگر است، پس هیچگاه از غذاها خسته نخواهید شد، حتی گیاهخواران و کسانی مثل من که ترجیح می‌دهند غذاهای بدون گلوتن مصرف کنند گرسنه نخواهند ماند. اگر بورد پینترست من را چک کنید می‌توانید مثال‌های خوبی از غذاهای گرجی پیدا کنید.

می‌توانم ساعت‌ها در مورد غذاهای گرجی صحبت کنم، اما شراب را فراموش نکنیم. آیا می‌دانستید که شراب‌سازی در گرجستان سنتی ٦٠٠٠ سال قبل از میلاد مسیح است؟ به این ترتیب گرجی‌ها تبدیل به قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شراب‌سازان جهان می‌شوند و نمی‌توانید با تجربه مقابله کنید. بعضی از بهترین شراب‌هایی که امتحان کردیم مستقیما از شراب‌سازی آورده می‌شود و به صورت لیتری در بطری‌های بازیافت‌شده نوشیدنی‌های بدون الکل به فروش می‌رسد. حتما می‌توانید نمونه‌های محلی متفاوت‌تری در فروشگاه‌های مخصوص و سرداب‌های زیرزمینی پیدا کنید، اما اینها تمام سرگرمی نیست. بسیاری از شراب‌های محلی بدون مواد شیمیایی و سولفور است پس با سردرد و خماری بعد از نوشیدن خداحافظی کنید.

فرهنگ خاص

مانند غذا و شراب محلی، فرهنگ گرجستانی یکی از خاص‌ترین‌ها در جهان است. کشور نه تنها مملو از هنرمندان، موسیقیدانان و طراحان است آنها بعضی از بهترین صداهای جهان را دارند (بیشتر مواقع در حالت مستی می‌توانید این صداها را بشنوید) و حرکات رقصی که کمتر دیده شده است. چند لحظه برای دیدن این و این صبر کنید و برای اینکه متحیر شوید آماده باشید.

گرجستانی‌ها بسیار به فرهنگ خود افتخار می‌کنند و با خوشحالی در کنار شما می‌نشینند و با شما ساعت‌ها در مورد آن صحبت خواهند کرد، بویژه اگر یک یا دو گیلاس ساپراوی موجود باشد.

کودکان هنوز در خیابان با هم بازی می‌کنند

در بیشتر کشورهای غربی روزهایی که کودکان محله در خیابان با مراقبت دائم والدین با هم آشنا می‌شدند، وقت می‌گذراندند، دوچرخه سواری می‌کردند و یا توپ بازی می‌کردند، گذشته‌اند. با این حال گرجی‌ها همچنان حس قوی اجتماعی و دوستی خود را حفظ کرده‌اند و می‌توانید کودکان محله را ببینید که در خیابان فوتبال بازی می‌کنند و یا می‌خندند. بیشتر مواقع پسرها و چند سگ جمع هستند اما همچنان این تصویری زیبا برای دیدن است.

همیشه یک مغازه سر راه وجود دارد

تفلیس برای زندگی

شما هم از اینکه تمام روز را بیرون بوده‌اید و وقتی به خانه می‌رسید و متوجه می‌شوید چیزی برای خوردن در یخچال نیست، متنفر هستید؟ نترسید، تفلیس هوای شما را دارد. در تفلیس، همیشه یک مغازه در ابتدای خیابان قرار دارد، قصابی، قنادی یا میوه و سبزی فروشی.

من عاشق این هستم که مجبور نیستم برای خرید برنامه‌ریزی کنم. همیشه می‌توانید سر راه خود چیزی بگیرید. و بهتر اینکه می‌توانید در سوپرمارکت یا کافه محله توقف کنید و یک غذای خانگی تهیه کنید.

وقتی در مورد فروشگاه‌های محلی مانند مام اند پاپ صحبت می‌کنیم، ساعت‌های باز شدن چندان قابل اعتماد نیستند، اما چندان نگران نباشید. همیشه می‌توانید به مغازه در سر دیگر خیابان بروید.

پی آسان برای پرداخت هزینه اجاره اتاق،‌ویلا و آپارتمان در سرتاسر دنیا در خدمت هم وطنان عزیز است، برای دریافت خدمات یک حساب ارزی باز کنید

تعمیرکاران حرفه‌ای

در تفلیس می‌توانید یک چیز را تعمیر کنید و یا تغییر دهید بدون اینکه مجبور باشید بهایی بیش از قیمت خرید آن بپردازید.

دو سال قبل، کیف دستی مورد علاقه‌ام دچار مشکل شده بود. نمی‌توانستم جایگزینی برای آن پیدا کنم، پس به تعمیرکار محلی مراجعه کردم. با چند کلمه پیرمرد گرجی به سرعت متوجه شد که چه کار باید انجام دهد. در یک هفته او تمام لبه‌های کیف را عوض کرده بود، در یک پروسه پیچیده که آن را از هم باز کرده بود و مجددا دوخته بود. کیف شبیه به یک کیف نو شد و برای من ١٥ لاری خرج برداشت (٩٠/٤ یورو).

تعمیرکاران معمولا در زیرزمین‌های تاریک در محله‌های قدیمی تفلیس یافت می‌شوند. متاسفانه به نظر می‌رسد آنها یک نژاد در حال انقراض هستند، و تعمیرکار مورد علاقه من مغازه خود را بسته است. با این حال همچنان تعداد قابل توجهی از آنها وجود دارند و بسیار دلگرم کننده است که بدانید می‌توانید تعمیرات با کیفیتی را برای کیف دستی، کمربند، شلوار یا حتی کفش‌های خود در کمترین زمان دریافت کنید.

همیشه یک دوست یا فردی شبیه به شما در نزدیکی وجود دارد

اگرچه در بسیاری از کشورها جوامع و منابع آنلاین برای خارجی‌ها وجود دارد، چیزی فراتر از آن در تفلیس یافتیم. گروه‌های فیس بوکی برای توریست‌ها، آپارتمان برای اجاره و فروش، گروه‌های تبادل زبان یا کتاب و حتی گروه‌هایی برای دوستداران سگ‌ها.

همچنین در دو سالی که اینجا نبودیم، چندین محل اشتراکی کار و معاشرت در سراسر شهر راه اندازی شده است. این هفته فضای ور لافت را امتحان کردیم، جایی که به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محل‌های مورد علاقه ماست.

با وجود تعداد زیادی خارجی و افرادی با ذهن باز و راه‌های بسیاری که برای برقراری ارتباط با آنها وجود دارد، هیچ گاه خود را در تفلیس تنها نخواهید یافت.

گرجستان و مهاجرت

و آخرین مسئله

مطمئنا همه چیز در تفلیس کامل نیست. برای مثال سیگار کشیدن همچنان در بسیاری از فضاهای عمومی مجاز است مثل رستوران‌‌ها و همچنین افرادی شبیه به دیوانگان رانندگی می‌کنند. تفلیس مشکلات خودش را دارد، مثل هر شهر دیگری در دنیا، اما ما فکر می‌کنیم نکات مثبت آن بسیار بیشتر از نکات منفی است.