این هفته خبر نظرات منفی بیل گیتس درباره ارزهای دیجیتال، همه‌جا به چشم می‌خورد! او می‌گوید که ارزهای دیجیتال، «بوی مرگ» می‌دهند.

بیل‌ گیتس از ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی افراد می‌گوید!

پی آسان : اخیرا بیل گیتس، مرد محترم فناوری، اظهارات جدیدی درباره ارزهای دیجیتال داشته است. او معتقد است ارزهای دیجیتال باعث مرگ نسبتا مستقیم انسان می‌شوند. از سوی دیگر  استیو وزنیاک از موسسین اپل اعتراف کرد که قربانی بیت‌کوین شده است.

البته مدیر عامل جی‌پی‌مورگان نیز نسبت به این حوزه بدبین است. خیلی از انتشار خبر «بانک‌های آمریکایی (ارزهای دیجیتال) را رقیب خطرناکی برای خود می‌دانند!» نگذشته است!

ارزهای دیجیتال بوی مرگ می‌دهند

بیل‌گیتس از ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی افراد می‌گوید!

مرد خیّر و مدیر اجرایی اسبق مایکروسافت در پاسخ به سوالات کاربران در بخش «Ask Me Anything» ردیت نگرانی خود را درباره ارز دیجیتال با صراحت بیان کرده و تاکید کرد که ناشناس بودن خصیصه ی این فناوری جدید بوده و باعث مرگ و میر نسبتا مستقیم انسان شده است. وی تشریح کرد که اکنون فنتانیل و سایر مواد مخدر مرگ‌آور به راحتی با ارزهای دیجیتال، خریداری می‌شوند.

پیش از این مطلبی تحت عنوان «آیا ارزهای دیجیتال در مبارزه با اعتیاد نقش دارند؟» منتشر کردیم. تا پیش از آنکه ایده ی مبارزه با اعتیاد در حوزه ی ارزهای دیجیتال مطرح شود، وقتی سخن از ارزهای دیجیتال و مواد مخدر به میان می‌آمد، همه‌ی نگاه ها به جاده‌ی ابریشم بود.

هرچند بسیاری از کاربران علیه اظهار نظر بیل گیتس در سایت مذکور پاسخ خود را دادند اما موسس مایکروسافت تاکید کرد که پولشویی، فرار از مالیات و تامین مالی تروریسم؛ فاکتورهایی هستند که دولت‌ها در برخورد با ارز دیجیتال دنبال می‌کنند. به گفته بیل گیتس سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال فوق العاده خطرناک بوده و ریسک بسیار بالایی دارد.

بیل گیتس تنها مرد آی تی نیست که علیه ارز دیجیتال صحبت کرده، بلکه هفته گذشته استیو وزنیاک از موسسین اپل نیز اعلام کرد اسیر کلاهبرداری با بیت کوین شده است.

بیل‌گیتس از ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی افراد می‌گوید!

وزنیاک طی یک سخنرانی در هند، گفت:

از طریق یک کلاهبرداری هفت بیت کوین از من به سرقت رفت… یک نفر با کارت اعتباری آن‌ها را از من خرید و بعد پرداختش را لغو کرد. به همین سادگی. سرقت از یک کارت اعتباری دزدی انجام شده بود، بنابراین هرگز قابل بازگشت نیست.

بیل گیتس که بنیانگذار مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، اعتقاد دارد که تنها تروریست‌ها و قاچاقچیان از مبادلات تجاری با ارزهای دیجیتال سود می‌برند. حال که صحبت از فعالیت مجرمانه به میان آمد، نگاهی به مطلب «بیت‌کوین باند جاعلان کارت‌شناسایی در اوهایو را لو داد!» بیاندازید. این اولین باری نبود که بیت کوین دست مجرمان را رو کرد، در مقاله‌های «یک زن در دانمارک به جرم استخدام قاتل قراردادی با بیت‌کوین زندانی شد!»، «اگر از سیلک‌رود با بیت‌کوین خرید کرده باشید، پلیس فدرال شما را می‌شناسد!» و «قراردادهای هوشمند وظایف وکلا را برعهده گرفته‌اند!» نیز در این باره خوانده ایم.

امروزه ارزهای دیجیتال و استخراج آنها محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. در همین راستا وب سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلتفرم‌های بسیاری برای استخراج بیت کوین (بیت کوین ماینینگ) به وجود آمده‌اند تا کاربران با استفاده از آنها بتوانند به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند.

بیل گیتس در مصاحبه‌ای که با گزارشگر سی نت داشت، در مورد ارزهای دیجیتال گفت:

مبادلات تجاری و جابجایی پول‌هایی که این روزها با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، ریپل و مونرو انجام می‌شود، بسیار مشکوک است و تنها برای آن دسته از کشورها و افرادی که به صورت غیرقانونی می‌خواهند تجارت کنند، سودآور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در این معاملات اشخاص ناشناس باقی می‌مانند، خاطر نشان کرد که ارزهای دیجیتالی به فرارهای مالیاتی گسترده و پولشویی کمک شایانی می‌کنند و این بر خلاف اجرای عدالت و قوانین بشری در تمامی کشورهای جهان است.

بیل‌گیتس از ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی افراد می‌گوید!

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی برای اولین بار در بازارهای جهانی عرضه شد، ارزش آن حتی به یک دلار هم نمی‌رسید، اما در ماه‌های گذشته ارزش آن حتی تا مرز ۲۰ هزار دلار نیز افزایش پیدا کرد. در حقیقت، فناوری بیت کوین ‌که یک پول دیجیتالی است، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بدون احتیاج به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام دهند و هویت‌شان نیز آشکار نشود.

اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی سعی دارند که این پول بی‌افسار را کنترل کنند و معاملاتی که با آن انجام می‌شوند را تا حد امکان محدود نمایند. علت این است که آنها معتقدند بیت کوین به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز مانند تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق دارو و موادمخدر دامن زده است و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت آن می‌شود.

گیتس در پاسخ به سوال یکی از خواننده‌ها می‌گوید:

ویژگی اصلی ارزهای دیجیتالی، ناشناس بودن است. من فکر نمی‌کنم این چیز خوبی باشد. دولت‌ها توانایی مبارزه با پول‌شویی و افرادی که فرار مالیاتی دارند را پیدا نمی‌کنند و تروریست‌ها می‌توانند تامین مالی شوند.

گیتس اعتقاد دارد ارزهای دیجیتالی باعث رونق گرفتن معاملات و فروش آنلاین مواد مخدر خواهد شد. بنابراین؛ این فناوری به طور مستقیم می‌تواند باعث مرگ و میر انسان‌ها شود.

دلار هم بوی مرگ می‌دهد

بیل‌گیتس از ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی افراد می‌گوید!

چارلز هیتر، مدیرعامل موسسه CryptoCompare که در زمینه ارزهای دیجیتالی فعالیت می‌کند، اعتقاد دارد ارز دیجیتال در سال‌های اخیر رشد کرده و مزایای زیادی پیدا کردند. گیتس به رشد ارزهای دیجیتالی اذعان دارد ولی آن را ساده‌لوحانه می‌خواند.

هیتر می‌گوید:

به طور طبیعی، ارزهای دیجیتالی می‌توانند در بازارهایی مانند دارک وب استفاده شوند اما این روند با ورود کسب‌وکارها و استفاده از آن در بازارهای قانونی، کاهش پیدا می‌کند. دلار هم می‌تواند سهمی در مرگ انسان‌ها داشته باشد ولی هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد. ما باید از اثرات ناخوش‌آیند و بالقوه اولین ارزهای دیجیتالی گذر کنیم و به دنبال راه‌اندازی سیستم‌های انتقال مالی سالم باشیم.

به نظر می‌رسد ارزهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی و روبات‌ها؛ مخالفان و موافقان زیاد و سرسختی دارد و تنها آینده مشخص می‌کند کدام جنبه این فناوری‌ها بر دیگری غلبه خواهد کرد و بشر چگونه به روش‌هایی برای استفاده مفید از این فناوری‌ها دست پیدا می‌کند.