ویزای چین

ویزای چین دارای چندین شکل است، که بستگی به هدف شما از سفر به چین دارد. کاغذبازی‌های زیادی برای گرفتن ویزای چین باید انجام شود و داشتن صبر بسیار مهم است. اگرچه مسافران کشورهای خاص برای اقامت کمتر از ٧٢ ساعت نیازی به ویزا ندارند، تقریبا همه نیازمند ویزا برای اقامت طولانی‌تر هستند.

گرفتن ویزای چین

ویزای L (توریستی):

اکثر افرادی که قصد سفر توریستی به چین را دارند باید این ویزا را تهیه کنند. ویزای L و ویزای ترانزیت G تنها ویزاهایی هستند که نیاز به تایید اولیه دولت، کسب و کارها یا موسسات آکادمیک ندارند. اما مدارک زیادی برای دریافت این ویزا نیاز است. برای دریافت این نوع از ویزا باید پاسپورتی با اعتبار حداقل ٦ ماهه داشته باشید، فرم دریافت ویزا را پر کنید، عکس پاسپورت، بلیط رفت و برگشت، مدارک مربوط به تمکن مالی، مرخصی از شغل فعلی و اگر از جایی غیر از کشور خود تقاضا کرده‌اید باید مدارک مربوط به اقامت در آن کشور را ارائه دهید. تمامی درخواست‌ها باید بصورت شخصی در سفارت چین انجام شود. اگر حضور در سفارت برای فرد ممکن نباشد، میتواند فرد دیگر یا آژانسی را به عنوان نماینده انتخاب کند.

ویزای F( تجاری):

این ویزا تنها از طریق دعوتنامه ارائه می‌شود. این ویزا مخصوص اتباع کشورهای دیگر است که به صورت شخصی برای تبادل تجاری، تحقیقات علمی، تبادل فرهنگی، سمینارهای آموزشی یا رویدادهای ورزشی دعوت شده‌اند. اگرچه این ویزا با عنوان ویزای تجاری شناخته می‌شود با داشتن این ویزا امکان کار برای یک کارفرمای چینی وجود ندارد. برای داشتن شرایط دریافت ویزای تجاری، فرد باید دارای یک دعوتنامه و تایید دعوتنامه و اطلاعات مورد نیاز در مورد دعوت‌کننده باشد.

دریافت ویزای چین

ویزای M:

برای خارجیانی صادر می‌شود که برای انجام امور تجاری و تجارت قصد ورود به چین را دارند. برای دریافت این ویزا فرد باید مدارکی مشابه مدارک مربوط به ویزای F و مدارکی مبنی بر داشتن یک کسب و کار و یا سرمایه‌گذار اصلی ارائه دهد. اگر تمامی مدارک درست باشند دریافت این ویزا بین ٤ تا ٥ روز کاری زمان خواهد برد.

ویزای X ( تحصیلی):

تمامی دانش‌آموزان و دانش‌جویانی که می‌خواهند برای ٦ ماه یا بیشتر به تحصیل در چین مشغول شوند به این ویزا نیاز دارند. دارندگان این ویزا اجازه کار در چین را نخواهند داشت. نامه دعوت از موسسه آموزشی همراه با گواهی‌های سلامت و مدارک مربوط به تحصیلات قبلی باید ارائه شود.

دریافت ویزای چین

ویزای Z (کاری):

تمامی افرادی که می‌خواهند با دریافت حقوق در چین مشغول به کار شوند باید این ویزا را تهیه کنند. این ویزا همچنین برای کسانی که قصد فعالیت‌های سرگرم‌کننده را دارند نیز باید دریافت شود. برای گرفتن این ویزا کارفرمای درخواست کننده باید یک سری از شرایط را دارا باشد و همچنین باید اجازه استخدام اتباع دیگر کشورها را به عنوان کارشناس خارجی ( یعنی امکان انجام این کار توسط یک چینی وجود نداشته است) داشته باشد.  این ویزا معمولا برای معلمان انگلیسی (این متقاضیان باید دارای مدرک دانشگاهی و حداقل دو سال سابقه تدریس باشند.) مرد ٢٤ تا ٦٥ سال و زن ٢٤ تا ٥٥ سال صادر می‌شود. دریافت اجازه کار وظیفه کارفرما است که باید همراه با درخواست ویزا ارائه شود. ویزای Z تنها برای ٣٠ روز معتبر است و بعد از ورود به چین افراد باید تقاضای اقامت موقت ارائه دهند.

توجه: اگر دارنده ویزای Z قصد جابه جایی با خانواده خود را دارد می‌تواند برای آنها ویزای S1 و S2 درخواست کند تا زمانیکه مدارک مربوط به نسبت خانوادگی آنها وجود دارد ( و افراد خانواده دارای شرایط سلامتی و شخصیتی مورد نظر باشند).