اولین ارز دیجیتال جهان که با احکام اسلامی منطبق است، توسط مالزی رونمایی شد. در این پست با ما باشید تا با چون و چرای ارز دیجیتال اسلامی آشنا شوید.
اولین ارز دیجیتال اسلامی توسط مالزی ارائه شد
پی آسان : کشور مالزی، هیچ ادعایی درباره اسلام و محوریت جهان اسلام ندارد، هیچگاه هم کوآلالامپور را «ام القرای جهان اسلام» نخوانده است. با این حال، در عین حفظ فرهنگ اسلامی و بومی خود و با احترام کامل به مذاهب و فرهنگ ها، توانسته است به همسویی احکام دین و توسعه کشور نائل شود. آخرین نمونه اش، ابداع اولین ارز مجازی منطبق با احکام اسلامی است.
ارز دیجیتال، مدرن ترین و جدیدترین نوع پول در جهان است که به باور بسیاری از اقتصاددانان، آینده اقتصاد جهان را شکل می دهد و هم اکنون نیز گردش مالی قابل توجهی در دنیا دارد. در ایران اما حتی بانک مرکزی هم این نوع ارز را نادیده می گیرد و اساساً به رسمیت نمی شناسد چه رسد به این که مسؤولان ایرانی برای بهره برداری کشور از این ارز جهانشمول و آینده محور، طرحی دراندازند و سهمی برای کشورشان ایجاد کنند.
پیشتر نیز کشور مالزی توانسته است لیدر جریان غذای حلال در جهان باشد و بخش مهمی از گردش مالی اغذیه با نشان حلال را متوجه خود کند. همچنین اندیشمندان اقتصادی مالزی با علم به این که بسیاری از تجار ثروتمند مسلمان در جهان به دنبال مسیری حلال و غیر ربوی برای تبادلات بانکی و تجاری شان هستند، ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) را احیا و بروز کردند و موفق به جذب سرمایه های تاجران مسلمان از سراسر جهان در سیستم خود شدند.
علت این که در مالزی، اسلام و توسعه هم مسیر می شوند ولی در ایران که بیش از مالزی ادعای اسلام دارد، مدام درگیر تنش هستیم این است که برخلاف ایران، ادبیات عمومی در مالزی – در میان حاکمان، اندیشمندان و مردم – توسعه محور است؛ بدین معنا که هر موضوعی با این ۲ پرسش کلیدی و بنیادین مورد بررسی قرار می گیرد که چه نسبتی با توسعه دارد؟ و چگونه می توان از آن در جهت توسعه کشور استفاده کرد؟
مثلاً وقتی به مفهوم ابزارهای مالی اسلامی(صکوک) رسیده اند، بررسی کرده اند که چگونه می توان از آن، ساز و کاری برای جذب منابع مالی به اقتصاد مالزی و توسعه کشور ایجاد کرد؟ یا اکنون که ارز دیجیتال در جهان به راه افتاده، این سؤال را مطرح کرده اند که چگونه می توان آن را با اسلام تلفیق کرد و در مسیر توسعه مالزی از آن بهره برد؟
سال ها پیش در ترکیه، ابتدا با صوفیان برخورد کردند و حتی مقبره مولانا را بستند اما بعدها دیدند که از این ظرفیت می توان در جهت توسعه گردشگری استفاده کرد. از این رو، مقبره مولانا را بازگشایی و مرمت کردند، تعامل فرهنگی را در پیش گرفتند و مناسک صوفیان مانند رقص سماع را به یکی از ارکان گردشگری ترکیه به ویژه در قونیه تبدیل کردند.
وقتی ادبیات کشوری توسعه محور باشد، حتی از ملانصرالدین هم می توان برای کشور درآمدزایی کرد کما این که در منطقه «آک شهیر» ترکیه، مقبره ای را منتسب به وی کرده اند و از این طریق جذب توریست می کنند.
ثبت ديدگاه