چرا مهاجرت تحصیلی؟

مهاجرت تحصیلی عبارت است از تحصیل در خارج از کشور محل تولد، به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر.
در دوره جهانی شدن، شمار افراد متقاضی ادامه تحصیل در محیط‌های خارج از کشورشان، به‌طور چشمگیری افزایش یافته و آمار دانشجویان بین المللی در حال تحصیل، موید این مطلب است.
در بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۶ تعداد دانشجویان بین المللی در کشورهای مختلف، ۹ برابر شده است. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲/۷ میلیون دانشجو در خارج از کشورشان در حال تحصیل بوده‌اند که پیش بینی شده است تا سال ۲۰۲۵، به ۷/۲ میلیون نفر برسند.
در این میان، کشورهای پیشرو شامل امریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، اتحادیه اروپا و ژاپن، مهم‌ترین مقاصد جهت انتخاب تحصیل بوده‌اند و میزبان بیش از ۸۵۵ درصد از دانشجویان بین المللی هستند. همچنین کشورهای آسیایی نیز در صدر کشورهای دانشجو-فرست (مبدأ) قرار دارند.
علت این امر را می‌توان در میل به کسب دانش روز در کشورهایی است که در مرز علم حرکت می‌کنند و تمایل به ساختن آینده در جوامع برخوردار از استانداردهای بالاتر زندگی، جستجو کرد. آنچه مهم است، این است که ادامه تحصیل در خارج راهی نسبتاً آسان (در مقایسه با سایر روش‌ها) جهت ورود به یک کشور خارجی بوده و در نهایت سنگ بنای محکمی برای دریافت پیشنهاد شغلی مناسب و اقامت دائم خواهد بود. چرا که همزمان با افزایش دانش علمی فرد،، امکان بهبود سطح زبان، آشنایی فرهنگی و سازگاری با محیط نیز رقم می‌خورد.

مزایای مهاجرت تحصیلی

۱- طبق تحقیقات انجام شده، اثبات شده که افرادی که ابتدا با ویزای تحصیلی مهاجرت میکنند در یافتن شغل های با درآمد بالاتر موفق تر عمل کرده اند. شاید دلیل اصلی این حقیقت این است که مهاجرینی که با ویزای اقامت دائم وارد کشوری میشوند از همان ابتدا معمولا به دنبال یافتن شغل میباشند، حال با توجه به اینکه دارای تحصیلات مورد تائید در کشوری که مهاجرت کرده اند نمی‌باشند، معمولا شغل های رده پائین تری را به دست میآوردند. بسیاری از افرادی که با ویزای اقامت وارد کشوری میشوند از این حقیقت غافل میشوند که شغل های تخصصی معمولا به فارغ التحصیلان دانشگاه ها ارائه میشود.

۲- سطح زبان انگلیسی. تحصیل در دانشگاه به زبان دوم باعث پیشرفت بسیار عالی در سطح زبان خارجی متقاضی میشود که این خود عامل بسیار تقویت کننده ای در موفقیت است.

۳- ایجاد ارتباط و شبکه قوی برای یافتن شغل. همه میدانیم که در یافتن شغل داشتن شبکه و روابط بسیار موثر است. شبکه های بسیار خوبی برای یافتن شغل در دانشگاه ها ایجاد میشود که این امر موجب میشود متقاضیان با احتمال بالاتری بتوانند در شغل های تخصصی ورود پیدا کنند. معمولا اساتید این ارتباطات را ساده و سهل میکنند و راه طولانی را از این مسیر برای متقاضی کوتاه تر میسازند.

۴- محک کشور مورد نظر برای زندگی دائمی. با تحصیل در کشور مورد نظر شما میتوانید بهتر موقعیت خود را در آن بسنجید و پس از برآورد همه جانبه برای ماندن دائمی در آن کشور تصمیم گیری نمایید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا بسیار مقرون به صرفه است. اگر مهاجرت تحصیلی به کانادا را با سایر روش های مهاجرت به کانادا مقایسه کنیم، در خواهیم یافت که حتی با وجود هزینه تحصیل در کانادا، در بسیاری از موارد این روش مفید خواهد بود. مهاجرت تحصیلی نسبت به مهاجرت اسکیل ورکر بسیار کوتاه تر میباشد و متقاضی معمولا بین ۴ تا ۶ ماه میتواند از کشور خود به کانادا مهاجرت تحصیلی کند. ولی مهاجرت از روش اسکیل ورکر روش زمان بر و فرسایشی میباشد. مثلا مهاجرت به کبک از روش اسکیل ورکر گاها تا ۴ سال به طول می انجامد. پس از تحصیل در کانادا بسته به این که متقاضی در کدام استان تحصیل کرده باشد، میتواند از روش های مختلفت درخواست اقامت دائم خود را ثبت نماید.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

در مورد استرالیا نیز پروسه تا حدود زیادی شبیه کاناداست. البته با این تفاوت که هزینه تحصیل در استرالیا تا حدودی بالاتر از هزینه تحصیل در کانادا میباشد. ولی در کشور استرالیا نیز پس از تحصیل متقاضی میتواند از گزینه های موجود برای اخذ اقامت دائم استرالیا استفاده کند.

مهاجرت تحصیلی به اروپا

مهاجرت تحصیلی به اروپا تقریبا جز روش های معدود مهاجرتی کشورهای اروپایی میباشد. بیشتر کشورهای اروپایی فاقد روش های مهاجرتی اسکیل ورکر و از این دسته هستند، بنابراین تحصیل در اروپا یکی از بهترین روش ها برای مهاجرت به اروپا میباشد. از آن جا که تحصیل در اروپا بسیار ارزان و در برخی موارد رایگان است، این روش مناسب ترین روش برای ورود به کشورهای اروپایی خواهد بود. پس از تحصیل در اروپا، متقاضی میتواند از گزینه های مختلف که برای کار در اروپا وجود خواهد داشت استفاده کرده و در اروپا بماند.

 

دیگر مطالب: