رشته مدیریت کسب و کار یکی از موثرترین و محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی است. لزوم مدیریت صحیح و علمی در هر کسب‌ و کاری باعث شده این رشته مورد توجه شود.

بهترین دانشگاه های کسب و کار در کدام کشور ها هستند؟

وقتی از مدیریت کسب و کار صحبت می‌کنیم، در واقع به رشته‌ای می‌پردازیم که ضمن افزایش دانش علمی دانشجویان، مهارت‌های آن‌ها را هم برای اجرای تئوری‌ها بالا می‌برد. اما بهترین دانشگاه های کسب و کار در کدام کشورها هستند؟

این رشته در تمام نقاط دنیا تدریس می‌شود و دوره‌‌های باکیفیتی در قاره‌های مختلف از آمریکا تا آسیا و آفریقا ارائه می‌دهد. اگر قصد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور را دارید، خواندن این متن برایتان خالی از لطف نخواهد بود. پس با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های کسب و کار جهان

رتبه‌بندی کیو‌اس (Q.S)، نوعی معیار طبقه‌بندی جهانی برای معرفی بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سطح جهانی است. بنا به گزارش این مرکز در سال ۲۰۱۷، ده مورد از بهترین دانشگاه های کسب و کار دنیا به ترتیب زیر هستند:

بهترین دانشگاه های کسب و کار آمریکا و کانادا

در ایالت متحده آمریکا ۷۱ دانشگاه و مرکز آموزشی معتبر کسب و کار وجود دارد. ۲۹ مورد از این دانشگاه‌ها در شمار ۱۰۰ دانشگاه برتر کسب و کار هستند. علاوه بر مواردی که در قسمت قبلی در رتبه‌بندی کیو‌اس عنوان شد، دانشگاه نورث‌وسترن (North Wesrtern) هم از بهترین دانشگاه های کسب و کار جهان به شمار می‌رود. دانشگاه‌های UCLA، شیکاگو و نیویورک هم دوره‌های بسیار باکیفیتی در زمینه رشته کسب و کار ارائه می‌دهند.

در کانادا هم ۱۴ دانشگاه در رشته کسب و کار مشغول به فعالیت و آموزش هستند که از میان این ۱۴ دانشگاه، ۳ دانشگاه تورنتو، مک‌گیل و بریتیش کلمبیا در شمار بهترین‌های جهانی قرار دارند.

بهترین دانشگاه های کسب و کار در اروپا

رشته مدیریت کسب‌ و کار، بازار کار و فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد. به ویژه در اروپا و سایر کشورهای توسعه‌ یافته اهمیت مدیریت علمی کسب‌ و کار بیشتر مورد توجه است و از همین جهت بیشتر فارغ‌التحصیلان پس از پایان دوره‌های دانشگاهی به سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

اروپا بستر بسیار مناسبی برای تحصیل در این رشته فراهم کرده است. فقط در انگلستان حدود ۳۴ دانشگاه در رشته مدیریت کسب‌ و کار، مشغول به ارائه دوره‌های تحصیلی هستند. به عنوان مثال‌ از بهترین دانشگاه های کسب و کار لندن می‌توان به دانشگاه وارویک (Warwich)، دانشگاه منچستر و کالج سلطنتی انگلستان اشاره کرد.

اسپانیا، کشور اروپایی بعدی است که در زمینه رشته کسب‌ و کار موفق عمل می‌کند. ۱۱ دانشکده در این کشور مختص رشته مدیریت کسب‌ و کار هستند. از برترین دانشگاه‌های اسپانیایی می‌توان به مدرسه کسب‌وکار ایسید، دانشگاه IESE نوارا و مدرسه کسب‌وکار IE اشاره کرد.

دانشگاه های کسب و کار در سایر کشورهای اروپایی

در کشور آلمان مدرسه کسب و کار مانهایم دوره‌های تحصیلی بسیار باکیفیت و خوبی در این رشته برگزار می‌کند. هلند هم ۸ دانشگاه مهم در برگزاری دوره‌های تحصیلی کسب و کار دارد. که از این میان می‌توان به دانشگاه رُتردام اشاره کرد. تحصیل در رتردام با بورسیه‌های آراسموس هم امکان‌پذیر است. این بورسیه‌ها برای کشورهای اروپایی و غیراروپایی کاربرد دارد.

علاوه بر کشورهای نام‌ برده، فرانسه هم در رشته مدیریت کسب‌ و کار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دانشگاه اینسید که در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهانی رشته کسب و کار است، دانشگاه ESSEC و دانشگاه HEC هر دو در پاریس واقع هستند. سایر نقاط اروپا هم دانشگاه‌های خوبی برای تعلیم آموزه‌های اقتصادی و تجارت وجود دارد. مثلا دانشگاه لاند سوئد، مدرسه کسب‌ و کار کوپنهاگ در دانمارک و البته دانشگاه تجارت لوئیجی بوچینی در ایتالیا.

کشور سوئیس دانشگاه سنت‌گالن را در رتبه پنجاهم بهترین دانشگاه های کسب و کار دارد. روسیه، بلژيک و ایرلند هم در این زمینه از اعتبار خوبی برخوردارند. دانشگاه دوبلین ایرلند و کی‌یو لوون (KU. Leuven) در بلژیک، نمونه‌ای از این دانشگاه‌ها هستند. از سایر کشورهای اروپایی هم می‌توان به فنلاند، پرتغال، اتریش، نروژ، یونان، لتونی و مجارستان اشاره کرد.

بهترین دانشگاه های کسب و کار آسیا

چین مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر، در رشته کسب و کار پیشتاز است. از میان ۱۱ دانشگاه فعال کسب و کار چینی، ۳ دانشگاه پکینگ، دانشگاه سینگوآ و دانشگاه شانگهای جیا‌تانگ در میان بهترین‌های آسیا هستند. کره‌جنوبی هم در زمینه آموزش رشته کسب‌ و کار بسیار خوب عمل می‌کند و دانشگاه ملی سئول، دانشگاه کره از جمله بهترین دانشگاه های رشته کسب و کار این کشور هستند.

۸ مورد از بهترین‌ها هم در دو کشور هند و تایوان قرار دارد. دانشگاه IIM هند در احمدآباد و دانشگاه ملی تایوان از پیشتازان آسیایی هستند. حتما اگر از ژاپن حرفی به میان نیاید، تعجب خواهید کرد. البته این تعجب بسیار به جا و درست است. ژاپن کشوری است که بسیاری از نظریه‌ها و اصول مدیریتی را به جهان عرضه کرده پس بدیهی است که در شمار بهترین‌ها هم جای داشته باشد. دانشگاه توکیو و دانشگاه واسِدا از جمله بهترین دانشگاه های کسب و کار آسیا هستند و سالانه دانشجویان مستعدی برای تحصیل جذب می‌کنند.

دانشگاه علوم و فنون هنگ‌کنگ و دانشگاه UM مالزی نیز رشته کسب و کار را به خوبی تدریس می‌کنند و در شمار برترین‌ها قرار دارند. سنگاپور به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزشی و تحصیلی آسیا و جهان جایگاه خوبی در زمینه ارائه دوره‌های کسب و کار دارد. دانشگاه ملی سنگاپور نمونه‌ای از باکیفیت‌ترین دوره‌های آموزش کسب‌ و کار است. اندونزی و پاکستان نیز اخیرا توانسته‌اند به جایگاه‌های نسبتا خوبی در این رشته دست پیدا کنند.

بهترین دانشگاه های کسب و کار استرالیا و نیوزلند

۱۹ مورد از بهترین دانشگاه‌های مدیریت و کسب‌ و کار در کشور استرالیا قرار دارند. از میان این دانشگاه‌ها ۴ مورد در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه‌های خوبی دارند. دانشگاه ملبورن جایگاه بیست و دوم در ۵۰ دانشگاه برتر جهان را دارد و دانشگاه نیو‌سوث‌ولز (New South Wales) هم با فاصله‌ای اندکی در جایگاه بیست و سوم قرار گرفته است. علاوه بر این‌ها دانشگاه سیدنی نیز چهلم است. نیوزلند هم دانشگاه‌های بسیار خوبی در زمینه مدیریت و اقتصاد دارد. برای نمونه دانشگاه اوکلند از بهترین‌های جهانی است.

بهترین دانشگاه های کسب و کار آمریکای لاتین

دانشگاه تحصیلات تکمیلی مونتری مکزیک، دانشگاه uc در شیلی هم نباید از فهرست برترین‌های آمریکای لاتین جا بمانند. برزیل، کلمبیا، پرو و آرژانتین نیز در حال رشد در این رشته تحصیلی هستند و به اهمیت زیاد آن پی برده‌اند.

بهترین‌های خاورمیانه و آفریقا

خاورمیانه و آفریقا هنوز راه طولانی‌تری نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی در پیش دارند و برای توسعه در رشته کسب و کار باید تجارب زیادی به دست آورند. از میان کشورهای خاورمیانه فعلا ترکیه و امارات نسبت به سایرین پیشتاز هستند. برای مثال، دانشگاه آمریکایی شارجه در حال پیشرفت سریع در رشته کسب و کار است. دانشگاه کیپ‌تون (cape town) در آفریقا هم در همین مسیر قرار دارد.

رشته‌های تجارت و کسب و کار، از جمله رشته‌هایی است که بسیاری از ایرانی‌ها در دانشگاه‌های معتبر مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه‌های کسب و کار طرافداران بسیاری بین ایرانیان در کشورهایی نظیر آمریکا، بریتانیا، کانادا، مالزی و امارات متحده عربی به خود جلب کرده است. در صورتی که در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارجی هستید یا در حال برنامه‌ریزی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، می توانید از خدماتحواله ارزی سوئیفت پیمنت۲۴ جهت تامین نیازهای خود و یا فرزندانتان استفاده کنید. برای ثبت نام در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر نیاز به مدارکی مانند تافل و GRE است که می‌توانید جهت پرداخت هزینه آزمون‌های فوق از خدمات پی آسان بهره ببرید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی هزینه ی تحصیل در کانادا را ببینید