مقدمه

آیا تا به حال در مورد تفاوت میان کارت اعتباری و کارت بانکی سردرگم شده‌اید؟ دلیل آن ساده است. کارت‌های اعتباری و کارت‌های بانکی در مکان‌های مشابهی مورد پذیرش قرار می‌گیرند. هر دو این کارت‌ها باعث ایجاد راحتی شده و حمل پول نقد را از بین برده‌اند. آنها حتی شکل مشابهی دارند.

تفاوت اساسی میان کارت بانکی و کارت اعتباری در جایی است که پول از آنها برداشت می‌شود. کارت بانکی پول را از حساب بانکی شما برداشت می‌کند و کارت اعتباری آن را از خط اعتباری شما برداشت خواهد کرد.

 

کارت بانکی چیست؟

کارت بانکی امتیازات کارت اعتباری را داراست و به روشی دیگر عمل می‌کند. کارت‌های بانکی هنگام خرید پول را به صورت مستقیم از حساب بانکی شما برداشت می‌کنند. کارت مبلغی را که خرید کرده‌اید در حساب شما نگه می‌دارد. سپس فروشنده اطلاعات تراکنش را به حساب بانکی خود ارسال می‌کند و سپس مبلغ به حساب فروشنده واریز می‌شود. ممکن است این روند چندین روز به طول انجامد و ممکن است پیش از تکمیل فرآیند مبلغ از حالت بلوکه خارج شود.

به همین دلیل داشتن صورت حساب بانکی اهمیت زیادی دارد تا مطمئن شوید اشتباها حساب را خالی نکنید.

برای استفاده از کارت بانکی در فروشگاه‌ها و عابر بانک‌ها یک شماره رمز خواهید داشت. با این حال می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌ها بدون شماره رمز خرید کنید. تنها باید رسید را امضا کنید مانند کارت‌های اعتباری. در ادامه چند نکته دیگر در مورد کارت‌های بانکی آمده است:

  • کارت‌های بانکی به صورت مستقیم به حساب بانکی شما متصل هستند.
  • در مکان‌هایی که کارت اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد قابل استفاده است.
  • به صورت معمول برای تکمیل تراکنش از شماره رمز استفاده می‌کنید.

 

 

 

debit card

 

 

 

کارت اعتباری چیست؟

کارت اعتباری کارتی است که به شما اجازه می‌دهد از یک خط اعتباری یا آنچه سقف کارت اعتباری خوانده می‌شود، پول قرض کنید. شما با استفاده از کارت‌ تراکنش‌های ساده را انجام می‌دهید که بعدا در صورت حساب شما قابل مشاهده خواهند بود.

توجه داشته باشید: بر روی خریدها سود تعلق خواهد گرفت و از حساب شما کم خواهد شد. اگرچه در صورت حفظ حساب به صورت ماهانه سودی به آن تعلق نخواهد گرفت. کارت‌های اعتباری دارای نرخ‌های سود بالایی هستند و صورت حساب و پیشینه پرداخت شما بر روی امتیاز اعتبارتان تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه نکات دیگری در مورد کارت‌های اعتباری آمده است:

  • کارت اعتباری خط اعتباری است که از طریق کارت به آن دسترسی خواهید داشت.
  • به صورت معمول باید در هنگام خرید رسید را امضا کنید ( استثناهایی در پمپ بنزین‌ها یا خریدهای کوچک وجود دارد.)
  • در صورت عدم تسویه حساب در ٣٠ روز باید سود خریدهای انجام شده را نیز پرداخت کنید.

 

کارت اعتباری در برابر کارت بانکی

پیش از این تصور می‌شد برای انجام بعضی از تراکنش‌ها نیازمند کارت اعتباری هستید مثل اجاره اتومبیل یا خریدهای آنلاین و اینکه تصور می‌شد این کارت‌ها برای سفر به این دلیل که دیگر نیازی به حمل پول نقد یا دسته چک نیست، امن‌تر و کاراتر هستند.

بعضی می‌گویند کارت‌های اعتباری خرید‌ را تضمین می‌کنند و درخواست بازپس‌گیری و بازگشت پول را ساده‌تر خواهند کرد. شما باید به دقت اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را مطالعه کنید تا مزایای آن را متوجه شوید.

 

 

debit card چیست

 

 

کارت‌های بانکی خدمات مشابهی را بدون نیاز به قرض گرفتن پول برای تکمیل تراکنش ارائه می‌دهند، اگرچه کارت‌های بانکی همیشه حمایت‌های مشتری مشابهی با کارت‌های اعتباری ندارند.

انتخاب استفاده از کارت‌های اعتباری یا کارت‌های بانکی دشوار است. پیش از انتخاب تحقیقات لازم را انجام دهید تا گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین کارت برای شرایط

اگر با مشکل خرج کردن روبرو هستید انتخاب بهتر برای شما کارت‌های بانکی خواهند بود، زیرا از افتادن در بدهی کارت‌های اعتباری جلوگیری می‌کند.

این مسئله به خرید نیز بستگی دارد. بعضی از آژانس‌های اجاره اتومبیل و هتل‌ها همچنان کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند زیرا می‌خواهند کارتی باشد که بتوانند خسارت‌های احتمالی شما به دارایی‌هایشان را از آن برداشت کنند.

بعضی بر این عقیده‌اند استفاده از کارت‌های اعتباری انتخاب بهتری است تا بتوان از امتیازات برنامه‌های تشویقی آنها استفاده کرد. این موضوع در صورتی درست است که بتوانید در پایان ماه بدهی خود را پرداخت کنید. با این حال، اگر موفق به انجام این کار نشوید، هر آنچه که باقی بماند را باید همراه با سود پرداخت کنید. دیگر نکاتی که در هنگام انتخاب استفاده از کارت اعتباری یا کارت بانکی باید به آنها توجه کنید:

  • برای رزرو هتل و اجاره اتومبیل از کارت‌های اعتباری استفاده کنید.
  • برای خریدهای روزانه، کارت اعتباری به شما کمک می‌کند به بودجه خود پایبند باشید.
  • اگر می‌خواهید از امتیازات جوایز استفاده کنید مطمئن باشید که می‌توانید هر ماه بدهی خود را پرداخت کنید.

حفظ اعتبار

کارت‌های اعتباری و بانکی در مورد سرقت هویت با خطرات مشابهی روبرو هستند. اگر اطلاعات کارت اعتباری یا بانکیتان در خطر قرار گرفته است باید به سرعت با بانک خود تماس بگیرید. همچنین باید قدم‌های خاصی بردارید و با چک کردن گزارش اعتبار خود مطمئن شوید هویت شما دزدیده نشده است.

همچنین مهم است که صورت حساب خود را به صورت ماهانه چک کنید تا تمامی پرداخت‌ها را شناسایی کنید. به این ترتیب، می‌توانید هر گونه هزینه‌های دروغی را به سرعت بازگردانید. همچنین مطمئن شوید که به سرعت گزارش می‌دهید زیرا بانک‌ها برای گزارش هزینه‌ها دروغین حساب‌ها دارای محدودیت زمانی هستند.