تلاش و کوشش تنها عامل اساسی در موفقیت نیست؛ بلکه یکی از عامل های مهم و تاثیرگذار دیگری هم هستند. ثبات و ثابت قدم بودن یکی از مهمترین عوامل آن است

ثبات ، عاملی کلیدی در موفقیت افراد بزرگ

پی آسان :  ثبات ، عاملی کلیدی در موفقیت افراد بزرگبه‌طور کلی، اکثر افراد جوان نمی‌دانند که چقدر بهبود مهارت‌ها و تواناییشان آسان است. بیشتر افراد موفق در جهان، متوجه این نکته شده‌اند که عالی بودن به مفهوم انجام دادن تعداد زیادی وظیفه و کار در طول روز نیست؛ بلکه موفقیتی است که می‌توان با برنامه‌ریزی و انجام کارهای کوچک در هر روز و در طولانی مدت بدست‌ آورد. در ادامه نکاتی گفته خواهد شد که می‌تواند در داشتن ثبات قدم در کار‌ها، تاثیر به سزایی داشته باشد.

ظرفیت و دامنه روانی ذهن (channel capacity)، نکته‌ای است که همه‌ی ما در ذهن خود به طریقی وارد کرده‌ایم. درک درست این مفهوم اولین قدم در داشتن ثبات قدم است. حدی وجود دارد که هر شخص و تیم می‌تواند در رسیدن به اهداف خود تلاش کند بدون اینکه از کار خود منحرف شود. زمانی که شما به آن نقطه‌ی اشباع می‌رسید، ثبات قدم کمی نسبت به زمانی که یک یا دو کار بسیار ساده انجام می‌دهید، پیدا می‌کنید.

سوال مهم این جا است: این نقطه‌ی اشباع کجاست؟

 

برای درک بهتر مفهوم ظرفیت ذهن، به سه حوزه‌ای که در آن به این مفهوم توجهی نمی‌شود، می‌پردازیم:

اطلاعات

هر‌چقدر که اطلاعات بیشتری به دهن خود وارد کنید، مقدار بیشتری هم باید بیرون بریزید. مسئله‌ی اصلی این است، اطلاعاتی که بیرون ریخته می‌شوند، به طور شانسی انتخاب می‌شوند. روزانه، چه مقدار اطلاعات دریافت می‌کنید؟ اگر شبیه بیشتر افراد هستید، چند مقاله یا سایت می‌خوانید، به یک یا دو پادکست گوش می‌دهید و اخبار اجتماعی را دنبال می‌کنید. اگر چنین است، نمی‌توانید بر مواردی که باید فراموش کنید، کنترلی داشته باشید. به همین دلیل شما باید بدانید چه مواردی را وارد ذهنتان کنید.

در هر روز، فقط به یک منبع اطلاعاتی توجه داشته باشید. این احساس را نداشته باشید که برای پیشرفت شخصی باید هر روز چند ساعت کتاب بخوانید. به مغر خود به عنوان یک اسفنج نگاه کنید. به جای اینکه تمام اسفنج را در آب خیس کنید، تنها قسمتی از آن را به آب آغشته کنید. در صورت داشتن ثبات کافی، صرف پنج دقیقه برای یادگیری از یک منبع معتبر در هر روز، بسیار موثر واقع می‌شود.

اقدام و عمل

افراد بسیار موفق، هیچ وقت همه‌ی کار‌های روزانه را در هر روز انجام نمی‌دهند؛ بلکه تنها کارهای مهم و ضروری را انتخاب می‌کنند. کلید اصلی حل این مشکل، مشخص کردن سه مورد از کار‌های مهم روزانه است، قبل از اینکه امروزتان شروع شود.

اگر در تشخیص این سه کار مهم مشکل دارید، زمانی را برای یافتن آن‌ها صرف کنید. برای اکثر افراد، این سه فعالیت معمولا ثابت هستند. پایداری در انجام فعالیت‌های مهم، موفقیت زیادی را به ثمر می آورد. همین الان سه فعالیت مهم خودرا روی کاغذ بنویسید و شروع به انجام دادن آن‌ها کنید.

 

بهبود، اصلاح و پیشرفت

بهبود در کار‌ها بسیار ضروری است. البته مواظب باشید تا با هر حرکت کوچک سعی بر بهبود و در نتیجه اتلاف وقت نداشته باشید. بیشتر افراد نمی‌دانند که می توانند با بهبود یکی از مهارت‌هایشان، به پیشرفت بزرگی دست یابند. در این راه، داشتن انگیزه و اشتیاق برای تغییر بسیار مهم است

روزانه، یک کار کوچک انتخاب کرده و روی آن تمرکز کنید. بیشتر افراد سعی بر بهبود صد‌ها کار دارند و در نهایت نیز موفق به اصلاح هیچ کدام نمی‌شوند؛ اما اگر تنها روی بهبود یک کار کوچک در هر روز تمرکز کنید، بیشتر موفق خواهید بود.

اغلب مردم، شاهکار افراد بزرگ و موفق را می‌بینند و فکر می کنند که آن‌ها دارای استعداد غریزی بوده‌ و به این دلیل موفق هستند. نمی‌توان این را کتمان کرد انسان‌هایی بوده‌اند که دارای توانایی‌های برتری نسبت به انسان‌های عادی بوده‌اند، اما اغلب افراد موفق، در انجام کار‌های مهمشان ثابت قدم هستند و این راز موفقیت‌شان است.

منبع INC

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی داستان پنج کارآفرین بزرگ که بدون سرمایه به موفقیت رسیدند را ببینید