آیا فن‌آوری بلاک چین اینترنت جدید است؟

فن‌آوری بلاک چین براستی یک ابتکار هوشمندانه است. این فن‌آوری حاصل ابتکار فرد یا گروهی است که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود. اما از آن زمان تغییرات زیادی را شاهد بوده است و تبدیل به چیزی بزرگتر شده است، حال سوال اصلی همه این است که: بلاک چین چیست؟

با اجازه دادن به پخش اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن آن، فن‌آوری بلاک چین تبدیل به ستون اصلی نوع جدیدی از اینترنت شده است. در اصل این فن‌آوری برای ارز دیجیتال، بیت کوین ایجاد شد، اما اکنون جامعه فن‌آوری استفاده‌های جدیدی را از آن یافته است. بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود و دلیل خوبی هم برای این نامگذاری وجود دارد. تا به امروز مجموع ارزش این ارز نزدیک به ٩ میلیارد دلار است. فن‌آوری بلاک چین می‌تواند انواع دیگری از ارزش‌های دیجیتال را نیز ایجاد کند. مانند اینترنت (و یا خودرو شخصیتان) لازم نیست که بدانید بلاک چین چگونه کار می‌کند تا بتوانید از آن استفاده کنید. با این حال داشتن شناختی اولیه از این فن‌آوری نشان خواهد داد چرا آن را یک انقلاب می‌دانند. به همین دلیل امیدواریم از این راهنمای بلاک چین استفاده کنید.

فن‌آوری بلاک چین چیست؟

فن‌آوری بلاک چین یک دفترچه حساب نقل و انتقالات اقتصادی دیجیتال فساد ناپذیر است که قابل برنامه‌ریزی برای ثبت نه تنها فعالیت‌های مالی بلکه در واقع هر چیز ارزشمندی است. (دان و الکس تپسکات، نویسندگان کتاب انقلاب بلاک چین ٢٠١٦)

یک پایگاه داده توزیع شده

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

یک صفحه را تصور کنید که هزاران بار بر روی یک شبکه از کامپیوترها کپی شده باشد. حالا در نظر بگیرید که این شبکه طوری طراحی شده است که به صورت منظم این صفحه را بروز کند به این ترتیب شما یک درک ابتدایی از بلاک چین خواهید داشت.

اطلاعاتی که بر روی بلاک چین قرار دارند بصورت یک پایگاه داده مشترک و به صورت متناوب اصلاح می‌شوند. این یکی از شیوه‌های استفاده از شبکه‌ای است که دارای مزیت‌های مشخصی است. پایگاه داده بلاک چین در یک نقطه نگهداری نمی‌شود، به این معنی که آنچه نگه می‌دارد براستی در معرض عموم قرار داشته و به راحتی قابل تایید است. هیچ نسخه مرکزی از این اطلاعات وجود ندارد تا یک هکر بتواند به آن نفوذ کند. میلیون‌ها کامپیوتر بصورت همزمان این اطلاعات را در خود جای داده‌اند به این ترتیب این داده‌ها برای هر کس که در اینترنت است قابل دسترسی است.

برای آنکه مثال صفحه گوگل را عمیق‌تر بررسی کنیم، دوست دارم که این مطلب را از یک متخصص بلاک چین مطالعه کنید.

فن‌آوری بلاک چین به عنوان گوگل داکس

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

شیوه سنتی اشتراک‌گذاری اسناد برای همکاری به این ترتیب است که یک سند را در فرمت مایکروسافت وورد به فرد دیگری ارسال می‌کنید، و از او می‌خواهید تغییراتی در آن ایجاد کند. مشکل آنجاست که باید صبر کنید تا نسخه بازبینی شده را مجددا دریافت کنید تا بتوانید آن را بخوانید و یا تغییراتی ایجاد کنید زیرا شما تا زمانیکه فرد دیگر تغییرات خود را به پایان برساند به قسمت تصحیح کردن دسترسی ندارید.

امروزه پایگاه‌های داده نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند. دو مالک نمی‌توانند بصورت همزمان یک سند را دستکاری کنند. بانک‌ها به این شیوه تراز پولی و انتقالات را ثبت می‌کنند؛ آنها به مدت کوتاهی دسترسی را مسدود می‌کنند (و یا تراز را کاهش می‌دهند) تا انتقال را انجام دهند، سپس طرف مقابل را بروز می‌کنند، و بعد مجددا دسترسی را باز می‌کنند (یا بروز رسانی می‌کنند).

در گوگل داکس یا گوگل شیتس، هر دو طرف بصورت همزمان امکان دسترسی به یک سند را دارند و هر دو یک نسخه مشترک از سند را مشاهده می‌کنند. مانند یک دفترچه حساب مشترک اما در واقع یک سند مشترک است. بخش توزیع هنگامی مطرح می‌شود که این اشتراک گذاری میان چندین نفر صورت گیرد.

به تعداد اسناد قانونی که به این صورت باید مورد استفاده قرار گیرند فکر کنید. بجای آنکه این اسناد را به یکدیگر ارسال کنیم، نسخه‌ها را گم کنیم و با نسخه دیگر یکسان نباشیم، چرا نباید همه اسناد تجاری قابل اشتراک باشند بجای آنکه دائما منتقل شوند؟ گونه‌های مختلفی از قراردادهای قانونی می‌توانند برای این شیوه کاری ایده‌ال باشند. شما برای اینکه اسناد را به اشتراک بگذارید نیازی به بلاک چین ندارید اما مثال اسناد اشتراکی یک شیوه قدرتمند است.

ویلیام موگایار، مشاور فعالیت‌های اقتصادی، کار آفرین، بازاریاب، استراتژیست و کارشناس بلاک چین

قدرت و ماندگاری بلاک چین

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

فن‌آوری بلاک چین همانند اینترنت دارای یک نیروی درونی است. با نگهداری مجموعه‌ای از اطلاعات که عینا یکسان بوده و بر روی یک شبکه قرار دارند بلاک چین نمی‌تواند:

  • قابل کنترل توسط هیچ نهادی باشد.
  • هیچ نقطه ضعفی داشته باشد.

بیت کوین در سال ٢٠٠٨ اختراع شد. از آن زمان تاکنون بلاک چین بیت کوین بدون هیچ گونه وقفه خاصی فعالیت کرده است. ( تا به امروز هرگونه مشکلی که با بیت کوین ایجاد شده است ناشی از هک و یا سوء مدیریت بوده است. به بیانی دیگر، این مشکلات از نیات بد و اشتباهات انسانی ایجاد شده و نه نقطه ضعف‌های این فن‌آوری.)

پیش‌بینی می‌شود اینترنت به خودی خود ماندگاری ٣٠ ساله خواهد داشت. این موضوع می‌تواند نشانگر عمر فن‌آوری بلاک چین باشد در عین اینکه این فن‌آوری در حال رشد است.

همانگونه که انقلابی به نظر می‌رسد، فن‌آوری بلاک چین به معنای واقعی مکانیسمی است که همگان را به بالاترین درجه مسئولیت پذیری می‌رساند. دیگر انتقالی جا نخواهد ماند، اشتباه انسانی و ماشینی صورت نمی‌گیرد، و یا انتقالی بدون رضایت یکی از طرفین صورت نخواهد گرفت. مهم‌تر از هر چیز دیگر، در حساس‌ترین بخشی که بلاک چین کمک خواهد کرد صحت انتقالات از طریق ثبت آنها نه تنها بر روی یک مرکز اصلی بلکه یک سیستم توزیع شده متصل به هم، که همه آنها به یک مکانیسم تایید امن متصل هستند را تضمین می‌کند.

ایان خان، سخنران تداکس، نویسنده

شفاف و فساد ناپذیر

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

شبکه بلاک چین در یک حالت اجماع عمومی فعالیت می‌کند، در واقع این شبکه هر ١٠ دقیقه خود را چک می‌کند. یک اکوسیستم خودآزمایی با ارزش دیجیتال؛ شبکه هر انتقالی را که در بازه‌های ده دقیقه‌ای انجام می‌شود اصلاح می‌کند. هر گروه از این انتقالات به عنوان بلاک شناخته می‌شوند. دو مسئله که از این موضوع بوجود می‌آید:

  • شفافیت داده‌ها بصورت کلی در شبکه جاسازی شده است، در واقع یعنی این شبکه عمومی است.
  • فساد ناپذیر است تغییر هر بخشی از اطلاعات در بلاک چین به معنی نیاز به یک قدرت بزرگ کامپیوتری است تا بتوان کل شبکه را دچار اشکال کرد.

به صورت نظری، این امر امکان‌پذیر است. در عمل، انجام آن دور از ذهن است. برای مثال به دست گرفتن کنترل سیستم برای گرفتن بیت‌کوین به معنی از بین بردن ارزش آن است.

فن‌آوری بلاک چین مشکل دستکاری کردن را حل می‌کند. وقتی در غرب راجع به این موضوع صحبت می‌کنم افراد می‌گویند ما به گوگل، فیس بوک و بانک‌هایمان اطمینان داریم. اما در دیگر نقاط جهان این میزان از اعتماد به سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود ندارد منظورم افریقا، هند و اروپای شرقی یا روسیه است. این موضوع مربوط به نقاطی نیست که مردم واقعا ثروتمند هستند. فرصت‌های بلاک چین در کشورهایی که هنوز به این مراحل نرسیده‌اند بالاتر است.

ویتالیک بوترین، مخترع اترئوم

شبکه‌ای از گره‌ها

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

شبکه‌ای از گره‌های کامپیوتری بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

گره

(یک کامپیوتر که به شبکه بلاک چین مرتبط است و از یک مشتری که عمل تایید را انجام می‌دهد و به انتقالات وابسته است استفاده می‌کند.) یک کپی از بلاک چین می‌گیرد، که بصورت خودکار با اتصال به شبکه بلاک چین دانلود می‌شود.

این دو با یکدیگر یک شبکه قدرتمند درجه دو ایجاد می‌کنند، یک نسخه کاملا متفاوت از عملکرد اینترنت.

هر گره یک متولی بلاک چین است، و به صورت داوطلبانه به شبکه متصل شده است (به این ترتیب شبکه غیر متمرکز شده است). با این حال هر یک دارای یک انگیزه برای عضویت در شبکه هستند: شانس برنده شدن بیت کوین.

گره‌ها در واقع در حال استخراج بیت کوین هستند، اگرچه این عبارت کمی بی مسمی است. در واقع هر یک در رقابت هستند تا از طریق حل معماهای کامپیوتری بیت کوین بدست آورند. بیت کوین دلیل وجودی ایجاد بلاک چین است. حالا به عنوان یکی از اولین فرصت‌هایی است که برای بکاربردن فن‌آوری بلاک چین شناخته شده است.

برآورد می‌شود در حال حاضر ٧٠٠ کریپتو کورنسی (ژتون‌های دارای ارزش قابل انتقال) مانند بیت کوین وجود داشته باشند. همینطور انواع دیگری نسخ با رویکرد اصلی بلاک چین در حال حاضر فعال و یا در حال توسعه هستند.

بیت کوین‌ها دارای شخصیتی همانند فکس هستند. یک دستگاه فکس یک در است. جهانی که همه دارای یک دستگاه فکس باشند بی‌اندازه ارزشمند است.

لری سامرز، وزیر پیشین خزانه‌داری امریکا

 

ایده تمرکززدایی

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

براساس طراحی بلاک چین یک فن‌آوری غیر متمرکز است.

هرآنچه در آن اتفاق افتد عملکرد کل سیستم است. چیزهای مهمی می‌توان از این مسئله فهمید. ضروری است روش جدیدی برای تایید انتقالات تجارت سنتی ایجاد شود. برای مثال مبادلات بورس بصورت همزمان در بلاک چین انجام خواهد شد یا می‌توان گونه‌های جدیدی از آرشیو را که برای عموم آزاد است ایجاد کرد.  تمرکززدایی به یک واقعیت تبدیل شده است.

یک شبکه از کامپیوترها از فن‌آوری بلاک چین استفاده می‌کند تا بتواند مرکز داده‌هایی را مدیریت کند که مبادلات بیت کوین‌ها را ثبت می‌کند. به این ترتیب بیت کوین توسط شبکه‌اش مدیریت می‌شود و نه هیچ قوه مرکزی دیگری. تمرکززدایی به این معناست که شبکه بصورت کاربر با کاربر عمل می‌کند. شیوه‌های همکاری جمعی که این سیستم امکانپذیر می‌سازد تنها به تازگی مورد تحقیق قرار گرفته است.

فکر می‌کنم شبکه‌های غیر متمرکز موج بزرگ بعدی در فن‌آوری باشند.

ملانی سوان، نویسنده کتاب بلاک چین: نقشه‌ای برای اقتصاد جدید

 

چه کسانی از فن‌آوری بلاک چین استفاده می‌کنند؟

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

به عنوان یک زیرساخت، نیازی نیست در مورد بلاک چین بدانید تا در زندگی شما تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر امور مالی قوی‌ترین گونه‌های استفاده از فن‌آوری بلاک چین را ارائه می‌دهد مثل واریز وجه. بانک جهانی برآورد کرده است که بیش از ٤٣٠ میلیارد دلار امریکا در سال ٢٠١٥ مننتقل شده است. و درحال حاضر تقاضای زیادی برای توسعه دهندگان فن‌آوری بلاک چین وجود دارد.

فن‌آوری بلاک چین می‌تواند واسطه‌ها را در این گونه از انتقالات حذف کند. انجام محاسبات کامپیوتری شخصی با اختراع GUI که به شکل یک دسکتاپ است، برای عموم قابل دسترس خواهد شد. یکی از عام‌ترین GUI هایی که برای بلاک چین ایجاد شده است اپلیکیشن‌های معروف به کیف پول هستند که افراد از آنها برای خرید بیت کوین استفاده می‌کنند و می‌توانند همراه با دیگر ارزهای دیجیتال در آن نگهداری ‌کنند.

انتقالات آن لاین بسیار به پروسه تایید هویت مرتبط هستند. به راحتی می‌توان تصور کرد که اپ‌های کیف پول در سال‌های آینده به شیوه‌ای تغییر کنند که بتوانند هویت را نیز مدیریت کنند.

هویت و اعتبار آنلاین غیر متمرکز خواهد شد. ما مالکیت اطلاعاتی را که مربوط به ما هستند در اختیار خواهیم گرفت.

ویلیام موگایار، نویسنده کتاب بلاک چین تجاری: تعهد، عمل و اجرای فن‌آ‌وری بعدی اینترنت

فن‌آوری بلاک چین و بالا بردن امنیت

فن‌آوری بلاک چین چیست؟ راهنمای گام به گام برای تازه‌کاران

با نگهداری از داده‌ها در سراسر شبکه خود، فن‌آوری بلاک چین خطراتی که نگهداری از اطلاعات به صورت مرکزی دارد را حذف می‌کند. این شبکه نقاط مرکزی آسیب‌پذیری را که هکرها از آن سواستفاده می‌کنند دارا نیست. امروز اینترنت دارای مشکلات امنیتی است که همگان به آنها آگاه هستند. همه ما برای حفظ هویت و داشته‌های آنلاین خود بر سیستم نام کاربری/ کلمه عبور متکی هستیم. شیوه‌های امنیتی بلاک چین بر فن‌آوری کدگذاری استوار است.

پایه این سیستم، کلیدهای شخصی و عمومی است. یک کلید عمومی (زنجیره‌ای بلند از اعداد که بصورت تصادفی انتخاب شده‌اند.) آدرس یک کاربر بر روی بلاک چین است. بیت کوین‌هایی که بر روی شبکه ارسال می‌شوند به عنوان دارایی‌های این آدرس شناخته خواهند شد. کلید شخصی مانند یک کلمه عبور است که به دارنده خود اجازه دسترسی به بیت کوین‌ها و دیگر دارایی‌های دیجیتال خود را می‌دهد. داده‌های خود را بر روی بلاک چین نگهداری کنید و آنها غیر قابل نفوذ می‌شوند. برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود نیازمند حفظ کلید شخصی خود هستید و باید آن را چاپ کنید به این ترتیب کیف پول‌های کاغذی را بوجود آمدند.