کارآفرینی علاوه بر مهارت‌های تجربی به مهارت‌های ذهنی هم نیازمند است. این ویژگی‌ مشترک اغلب کارآفرینان بزرگ استاست و باعث می‌شود طرز تفکر متفاوتی داشته باشند

چه افرادی از نظر ذهنی برای کارآفرینی مناسب هستند

پی آسان : کارآفرینی برای هر شخصی مناسب نیست. شخصی که کارآفرین می‌شود باید مستقل بوده و روحیه‌ی جنگجو داشته باشد. این فرد باید برای کاری که انجام می‌دهد اشتیاق زیادی داشته باشد و هیچ شک و تردیدی به دلش راه ندهد. با همه‌ی این‌ها می توان گفت سختی و مشقت تنها بعد کارآفرینی نیست و دستاوردهای زیادی برای فرد از جمله رشد شخصیتی خواهد داشت. سوالی که پیش می‌آید این است که یک فرد برای تبدیل شدن به یک کارآفرین چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ درست است که برخی مهارت‌های اکتسابی هستند و در طول مسیر کامل می‌شوند اما طرز تفکر افراد را نباید در این مسیر نادیده گرفت.

۱- علاقه به کار کردن از سنین جوانی

یکی از ویژگی‌های مشترک تمام کارآفرینان موفق این است که این افراد از سنین کم به کار کردن علاقه دارند. ارسطو لومیس (Aristotle Loumis) طراح عینک‌های برند Ellison زمانی که تنها ۱۰ سال داشت به فکر راه‌اندازی کسب‌وکارافتاد. او با دوستانش توافق کرده بود که در طول هفته سه مرتبه کارهای سخت آن‌ها را انجام دهد و در هر بار ملاقات آن‌ها هفت دلار پول دریافت کند. مهارتی که او در انجام دادن کارها داشت به زودی در میان تمام دوستانش زبانزد شد و تعداد مشتری‌هایش به اندازه‌ای زیاد شد که توانست هفته‌ای ۵۰۰ دلار درآمد داشته باشد. او گفته است: «خانواده‌ی من از نظر مالی درآمد زیادی نداشتند اما همیشه به سخت‌کوش بودن خود افتخار می‌کردند.»

۲- تشخیص موضوعات پرطرفدار و رو به رشد

کارآفرینان دائما تغییرات محیط اطراف خود را در نظر می‌گیرند و در تلاش هستند تا نیازهای دیگران را برطرف کنند. آدام ریویتز (Adam Rivietz)، هم‌بنیان‌گذار شرکت Paid است. این شرکت در سطح جهانی در امور مرتبط با بازاریابی اینفلوئنسرها فعالیت می‌کند و با شرکت‌های بزرگی مانند کوکاکولا، مایکروسافت و ایربی‌اندبی همکاری داشته است. پایگاه داده‌ی این شرکت از اطلاعات ۱۵ هزار اینفلوئنسر در ۱۰۵ کشور جهان نگهداری می‌کند و برای همکاری این افراد با شرکت‌های بزرگ واسطه می‌شود. ریویتز می‌گوید در تابستان سال ۲۰۱۱ متوجه شد دخترانی که در شهر محل اقامتش زندگی می‌کنند، نوعی گل‌سر از جنس پر به موهای خود می‌بندند. او تصمیم گرفت هزاران دلار روی ایده‌ای که در سر داشت سرمایه‌گذاری کرده و از مغازه‌های فروشنده‌ی لوازم ماهیگیری تزئیناتی از جنس پر تهیه کرد تا به صورت آنلاین به سالن‌های آرایشگاهی بفروشد. او در عرض چند هفته متوجه شد که تصمیم‌گیری درستی طبق غریزه‌اش داشته است و تمام محصولات به فروش رفت.

۳- فکر کردن در مقیاس بزرگ

ذهن‌های منطقی به دنبال این هستند که از ریسک اجتناب کنند و در یک شرایط امن و دور از حاشیه کار کنند. اما کارآفرینان به دنبال پیدا کردن فرصت‌های مناسب و بالقوه هستند. شرکت Paid پیش از اینکه کسب‌وکارش را جهانی کند، مدل خود را روی تنها یک اینفلوئنسر امتحان کرده بود. اولین اینفلوئنسر شرکت، دختری بود که از دوران دبیرستان با او آشنایی داشت و او توانسته بود ۷۵ هزار فالوئر در طول یک سال جذب کند. شرکت به او پیغام داده و از او خواسته بودند تا به‌عنوان آژانس استعدادش فعالیت کنند. بعد از پیدا شدن اولین مشتری و پرداخت حقوق به اینفلوئنسر مورد نظر تصمیم گرفتند کار خود را گسترش داده و به چند اینفلوئنسر دیگر نیز پیشنهاد دهند. طبق گفته‌ی ریویتز، آن‌ها به ۷۰۰ اینفلوئنسر اینستاگرام که آدرس ایمیل خود را در قسمت بیوگرافی ذکر کرده بودند پیشنهاد دادند. در عرض یک هفته، ۵۰۰ نفر از آن‌ها برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

۴- ارتباط با افرادی که انگیزه‌ی بالایی دارند

طبق گفته‌ی تیم فریس (Tim Ferriss)، نویسنده‌ی آمریکایی، هر فردی میانگینی از پنج مردمی است که با آن‌ها همکاری دارد. کارآفرینان موفق می‌دانند وجود انرژی منفی می‌تواند به شدت روی کاری که انجام می‌دهند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال حرکت هواپیما را در نظر بگیرید. بادی که در قسمت عقب هواپیماها جریان دارد کمک می‌کند تا در مسیر درست قرار بگیرد و بادهایی که در قسمت جلو هستند باعث می‌شوند هواپیما دیرتر به مقصد خود برسند. کارآفرینان دقیقا می‌دانند که با چه افرادی باید همکاری داشته باشند. کسانی که مانند بادهای عقب هواپیما ار فعالیتشان حمایت کرده و آن‌ها را در مسیر درست هدایت کنند تا زودتر به هدف نزدیک شوند.

۵- استفاده از ارتباطات برای پیشرفت

زمانی که محصولی توسط یک دوست پیشنهاد می‌شود احتمال خرید آن چهار برابر افزایش پیدا می‌کند. کارآفرینان بزرگ این واقعیت را همیشه در ذهن داشته و با استفاده از قدرتی که در شبکه‌ی اجتماعی دارند محصولات خود را به فروش می‌رسانند. یکی از دلایل رشد شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک این بود که کاربرانش در مورد کارایی‌های آن با دوستان خود صحبت می‌کردند و استفاده از آن را به یکدیگر پیشنهاد می‌دادند. شرکت Paid نیز بر مبنای ارتباط کار می‌کند و اینفلوئنسرها را به شرکت‌های متقاضی تبلیغات پیشنهاد می‌دهد.

۶- سریع اقدام می‌کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک تمام کارآفرینان موفق این است که سریع دست به عمل می‌زنند و همچنین کارها را با سرعت بالایی پیش می‌برند. درصورتی‌که افراد معمولی مدت زمان زیادی را برای انجام کارهای خود صرف می‌کنند. ویژگی دیگر کارآفرینان این است که به همه چیز پاسخ مثبت می‌دهند و معتقدند درهای شرکت به روی هر کار جدیدی باز است. البته این به این معنا نیست که بدون فکر کردن و در نظر گرفتن عواقب تصمیم می‌گیرند. آن‌ها تنها ضررهایی ناشی از صبر کردن را می‌دانند و به همین دلیل کارها را با سرعت بالاتری پیش می‌برند. آن‌ها به قانون ۸۰/۲۰ اعتقاد دارند و نهایت استفاده را از یک روز کاری می‌برند. قانون ۸۰/۲۰ می‌گوید ۸۰ درصد نتایجی که می‌گیریم نتیجه‌ی ۲۰ درصد کارهایی است که انجام می‌دهیم.

۷- افراد رویاپردازی هستند

کارآفرینان افراد رویاپردازی هستند که با این کار سعی دارند تأثیر هر کاری را افزایش دهند. زمانی که دیگران محدودیت‌ها را می‌بینند آن‌ها از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. هیچ‌کس در سال ۲۰۰۱ فکر نمی‌کرد دستگاه پخش موسیقی به نام آیپاد ارائه شود که بتواند هزار آهنگ را در خودش جای دهد. زک بنسون (Zach Benson)، کارآفرین موفقی است و می‌گوید: «رویا پردازی یعنی معتقد باشید که می‌توانید چیزی که لیاقتش را دارید به واقعیت تبدیل کنید.» او همچنین می‌گوید: «من تا به حال با صدها اینفلوئنسر اینستاگرام همکاری داشته‌ام. شاید فکر کنید نحوه‌ی زندگی بسیاری از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند نمایشی است اما من با آن‌ها کار کرده‌ام و می‌دانم که واقعیت دارد. خودم همیشه آرزوی داشتن این سبک زندگی را داشتم و امروزه توانسته‌ام به بزرگ‌ترین آرزویم دست پیدا کنم.»