از ۲۶ دلار، به ۳ دلار! راهی که کارمزدهای بیت کوین در یک سال ونیم گذشته طی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های اخیر میانگین کارمزدهای بیت کوین تغییرات زیادی داشته.

کارمزدهای بیت کوین در مسیر اهداف بزرگ کاهش پیدا می کند

 پی آسان : کاهش کارمزدهای بیت کوین/ در مسیر اهداف بزرگReviewed by بهزاد ناصرفلاحonFeb 28Rating: 5.0

از ۲۶ دلار، به ۳ دلار! راهی که کارمزدهای بیت کوین در یک سال ونیم گذشته طی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های اخیر میانگین کارمزدهای شبکه بیت کوین طی یک سال و نیم گذشته از ۲۶ دلار به ۳ دلار رسیده است که نشان می‌دهد در ارزهای دیجیتال به جز قیمت، مسائل غیرقابل پیشبینی دیگری نیز وجود دارد.

اما کاهش چنین قیمتی با وجود بحث و جدل‌های فراوان که پیرامون آن وجود داشت، شاید کمی تعجب‌برانگیز باشد؛ چندی پیش بود که بسیاری از کارمزدهای بالای تراکنش‌های بیت کوین گله‌مند بودند، تا جایی که گروهی از ماینرها و سرمایه‌گذاران تنها برای پایین نگه‌داشتن نرخ کارمزدها، اقدام به ایجاد فورک‌های جدیدی از بیت کوین از قبیل بیت کوین کش و بیت کوین گُلد نمودند.

بحث‌ها هنگامی بالا گرفت که عده‌ای ادعا کردند که این به‌ اصطلاح کارمزدها به نوعی هزینه‌هایی هستند که برای کارکرد شبکه لازم است. از طرفی به گفته این افراد چنین سازوکاری درست مثل پرداخت هزینه به فردی است که پیتزا، پیامک یا ایمیل‌های مان را به دست ما می‌رساند.

دلیل چنین سازوکاری نیز، نیاز بیت کوین به کارکرد هزاران رایانه برای همگام‌سازی اطلاعات است. به منظور انجام شدن هر چه آسان‌تر این تراکنش‌ها، محدودیت‌هایی برای داده‌های روی شبکه که قرار است پردازش شوند وجود دارد؛ پس کاربر نیاز دارد که برای انجام سریع‌تر تراکنش خود در ساعات پرترافیک، هزینه بیشتری بپردازد.

به گزارش «Bitinfocharts» با رشد بیت کوین، کارمزد تراکنش ها نیز به بیش از ۲۵ دلار صعود کرد. به طبع همین مسئله، آن دسته از کاربران بیت کوین که به پروتکل بیت کوین برای کارهای ضروری خود وابسته بودند، دچار ضرر شدند. این در حالی است که عده‌ای که بیت کوین را رقیبی برای سیستم‌های پرداخت می‌دانند نیز به سرنوشتی مشابه دچار شدند.

با وجود تمام این فراز و نشیب‌ها، کارمزد تراکنش‌ها در ماه دسامبر سال گذشته رو به کاهش گذاشت.

کاهش کارمزدهای بیت کوین/ در مسیر اهداف بزرگ

حال چرا کارمزدها با چنین سقوطی رو به رو شدند؟ پاسخ به این سؤال شاید خیلی ساده باشد. با کم شدن تراکنش‌ها پس از ماه دسامبر و با سقوط این میزان از ۴۰۰,۰۰۰ تراکنش در روز به تنها ۲۰۰,۰۰۰ تراکنش، نرخ کارمزدها نیز کاهش یافت.

«مایک بِلش» از مهندسین «بیت گو» در این باره می‌گوید:

موضوع بسیار ساده است؛ بحث بر سر کم شدن تقاضا در مورد انجام تراکنش‌هاست.

سؤال دیگری که در این میان به وجود می‌آید این است: چرا میزان تراکنش‌ها کم شده؟

سگویت (Segwit) و فراتر از آن

کاهش کارمزدهای بیت کوین/ در مسیر اهداف بزرگ

اگر «ردیت» و توییتر را نماینده‌هایی از اجتماع بدانیم، می‌توان گفت رخداد چنین مسائلی از رویکردهای شخصی در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گرد. در اینجاست که کاربران بر سر بحثی دیرینه در مورد سایز بلاک‌های بیت کوین، با یکدیگر تبادل‌نظر می‌کنند و در بطن تمام اینها، اقتصادهای شبکه‌ای از بقیه موارد توجه‌ بیشتری را به خود جلب می‌کند.

یکی از مشهورترین چهره‌ها در توییتر با نام «آرمین ون بیت کوین» از کاهش کارمزدها با عنوانی مثبت یاد می‌کند. او در این باره می‌نویسد: «بحث مقیاس‌پذیری حالا به تاریخ پیوسته.» او با انتشار چنین مطلبی قصد دارد تا به کارگیری تکنولوژی‌های جدید به‌منظور کاهش مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین را پر رنگ‌تر جلوه دهد.

چنین ادعایی چندان دور از ذهن نیست. سگویت میزان تراکنش‌ها را کم‌تر کرده و از طرفی فضای بیشتری را در بلاک چین ایجاد می‌کند، اما این تکنولوژی در حال حاضر چندان فراگیر نیست، از همین رو بیان اینکه چه میزان باعث کمک به بلاک چین شده، سخت است. در چند ماه گذشته نیز شاهد افزایش چشم‌گیری از بکار گیری سگویت نبودیم. بر اساس آمارهای ارائه‌شده از طرف سایت «سگویت پارتی»، در چند ماه گذشته تنها ۱۰ الی ۱۴ درصد تراکنش‌ها از طریق سگویت صورت گرفته است. به علاوه سگویت تعداد تراکنش‌ها را کمتر نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که هر تراکنش ارزان‌تر شود.

بر اساس گفته‌های بلش یکی دیگر از اتفاقات احتمالی این خواهد بود که درنهایت، کارمزدها تعدادی از تراکنش‌های بزرگ را مجبور کردند تا از تکنولوژی‌ای بهره بگیرند که از آن با عنوان «بچینگ» (Batching) یاد می‌شود. در این روش تعداد زیادی تراکنش در قالب یک تراکنش قرار می‌گیرند تا فضای کمتری را در بلاک چین اشغال کنند.

صرافی‌هایی مانند کوین بیس نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند که به‌زودی از این روش در معاملات خود استفاده خواهند کرد. سه شنبه نیز «شیپ شیفت» (Shape Shift)، یکی دیگر از صرافی‌های بزرگ دنیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر دو درصد از تمام تراکنش‌های موجود در بلاک چین از بچینگ استفاده می‌کنند.

صد البته دست‌یابی به چنین اطلاعاتی و محاسبه آنها سیار سخت خواهد بود. و بدون اعلامیه‌های رسمی از جانب صرافی‌ها امکان آن وجود نخواهد داشت. بنشی در این باره می‌گوید:

سخت است با قطعیت چنین داده‌هایی را تائید نماییم.

بااین‌حال او بر این عقیده است که اگر فقط یکی از صرافی‌های بزرگ شروع به استفاده از این تکنولوژی کند، بازخوردهای بسیاری را در این بازار و در نهایت در میانگین کل شبکه خواهد داشت.

تئوری‌های این‌چنینی ایده‌هایی را به توسعه‌دهندگان می‌دهند که با ایجاد سرویس‌های جدید بر روی شبکه بیت کوین، فضای بیشتری را در آن ایجاد کنند و این کار باید بدون به خطر انداختن اهداف و مسائل اصلی بیت کوین انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت «اکس او مدیا»، «جان کاروال هو» می‌گوید:

برای همین «بیت کوین کور» یا نرم افزار اصلی بیت کوین به دنبال به ثمر رساندن راه حل‌هایی از نوع لایه دوم برای بیت کوین است و به همین دلیل می‌خواهد که تمرکز خود را به سمت ایجاد فضای بیشتر و بهبود اندازه تراکنش‌ها معطوف کرده است. «اسنور» و «بولت پروف» را می‌توان ازجمله این فعالیت‌ها دانست. آنها تمام تلاش خود را برای کم کردن انواع مختلف تأثیرات تراکنش‌ها انجام می‌دهند چراکه این تأثیرات برای همیشه به بیت کوین متصل‌اند و از آن جدا نخواهند شد.

نشانه‌هایی از ترک بیت کوین؟

کاهش کارمزدهای بیت کوین/ در مسیر اهداف بزرگ

عده‌ای دیگر، به‌خصوص افرادی که منتقد روش کار توسعه‌دهندگان بیت کوین برای فضای کمتر و تراکنش‌های محدودند هستند، بر این باورند که این کارمزدهای کمتر ناشی از دل زده شدن مردم از کارمزدهای بالا و درنتیجه ترک بیت کوین است.

«رایان چارلز» از بنیان گذاران یکی از استارت آپ های حوزه بیت کوین کش می‌گوید:

بیت کوین برای چیزهایی که با کارمزدهای کمی درگیر هستند، مناسب نیست و از همین رو افراد به سمت ارزهای دیگر می‌روند. این مسئله نیز درنهایت باعث کم شدن میزان کارمزدها می‌شود.

چارلز سال گذشته استارت آپ خود را از بلاک چین بیت کوین خارج کرد و پس از آن بر روی بیت کوین کش متمرکز شد.

نظیر چنین اقداماتی از جانب کاربران دیگر نیز کاملاً محتمل است. یکی از شرکت‌های بزرگ پذیرنده بیت کوین با نام «استرایپ» از ماه ژانویه پذیرش بیت کوین را متوقف کرد؛ دلیل این کار از جانب آنها کارمزد بالای تراکنش‌های بیت کوین عنوان شد. بیت پی، یکی از استارت تاپ‌های مشابه نیز رویکردهای جدیدی را در مورد پذیرش ارزهای دیگر در پیش‌گرفته است.

بااین‌حال اگر تمام این مسائل باعث دور کردن کاربران از بیت کوین شود، بازهم مشخص نخواهد شد که مقصد بعدی آنها کجاست. بیت کوین کش، یکی از گزینه‌هایی است که باوجود تراکنش‌های ارزان‌تر، در حال حاضر تنها به‌اندازه ده درصد تراکنش‌های بیت کوین، تراکنش دارد.

«جیمسان لوپ»، از مهندسین «بیت گو» دراین‌باره می‌گوید:

ظاهراً کارمزدهای بالا دلیل چندان محکمی برای مردم نیست که به سمت بیت کوین کش بروند.

«مِنی روزنفلد» که از توسعه‌دهندگان حوزه بیت کوین است، اما این‌طور فکر نمی‌کند. او با هر دو تئوری مخالف است:

دلیل اصلی در کاهش کارمزدهای بیت کوین، به‌کارگیری سگویت یا مهاجرت افراد به بیت کوین کش نیست. این اتفاق تنها به دلیل فروکش کردن تب‌وتاب خرید ارزهای دیجیتال است.

صد البته این مسئله می‌تواند یکی از دلایل کاهش کارمزدها باشد چراکه باکم شدن میزان سرمایه گذاران باعث کم شدن قیمت و کاهش تقاضاها حتی در موتورهای جستجویی مانند گوگل می‌شود.

شاید بتوان با به میان آوردن کم شدن کارمزدها در مورد دومین ارز در لحاظ ارزش بازار، این فرضیه  را قوت بخشید؛ اتریوم نیز در ماه‌های گذشته با افت کارمزدها مواجه شده. مسئله‌ای که برای «لایت کوین» و«ریپل» نیز تکرار شده.

چارلز به‌علاوه بر این عقیده است که چرخه هایپ و نزدیک شدن آن به بخش‌های ابتدایی، بر کم شدن کارمزدهای دامن زده است.

خیلی تعجب نمی‌کنم اگر اتریوم هم درنتیجه کاهش قیمت و ارزش بازار، با کاهش کارمزدهای مواجه شود. خیلی ساده است، باکم شدن میزان تقاضا، تراکنش‌ها نیز کم می‌شود. ما در حال گذار از یک چرخه هایپ هستیم.

لازم به ذکر است که تمامی عواملی که در بالا گفته‌شده می‌تواند در پایین آمدن میزان کارمزدهای دخیل باشند.

کارمزدها تا ابد ادامه‌ دارند

کاهش کارمزدهای بیت کوین/ در مسیر اهداف بزرگ

حالا این کارمزدهای پایین چه سودی برای کاربران دارند؟ اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این مسئله بدهیم، باید بگوییم که در حال حاضر چنین خبری باعث نوسان و احتمالا کمی افزایش در مقدار کارمزدها می‌شود.

امیدواریم تا در نهایت کارمزدها همیشه پایین بمانند؛ در اینجا منظور از پایین ماندن، برقراری قیمتی معقول است. به‌عبارت‌دیگر، یک پرواز با هواپیمای ارزان بهتر از سفری با اتوبوس گران‌قیمت خواهد بود.

بدین ترتیب کاربران و کسانی که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند شاید از آنها سود ببرند و در نهایت کارمزدها پایین به همراه تقاضای بالا، موجب شود تا بیت کوین در خدمت‌رسانی بهتر عمل می‌کند و درعین‌حال ماینرها، برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نیز درآمدهای خود را داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی افتتاح اولین خودپرداز بیت کوین در ایسلند را ببینید.