سرمایه گذار پرسابقه و مطرح دنیای بیت کوین، «توماس لی»، به‌تازگی راهی را یافته که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتالی ، حتی زمانی که تلاطم‌های قیمت، ضربان قلب آنها را تا نزدیک صفر می‌رساند، مفید باشد.

به عقیده او باوجود کاهش هفتاد درصدی ارزش ارزهای دیجیتالی از زمان دوران اوج آنها در سال ۲۰۱۷، این بازار همچنان یک بازار گاوی (سودآورد) است.

او معتقد است که قیمت پادشاه‌ ارزهای دیجیتال تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۲۵,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

به گفته وی، بار روانی موجود بر روی نسل هزاره که مرتبط با دولت‌ها و قدرت گرفتن عجیب مؤسسات در عصر فعلی است، باعث خواهد شد تا به‌کارگیری ارزهای دیجیتالی بیش از پیش گسترده شود. او آسیا را به عنوان یکی از بخش‌هایی خوانده که استفاده از ارزهای دیجیتالی در آن بالا خواهد رفت.

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

لی کار خود در عرصه اقتصاد را در اواخر دهه نود میلادی و با ورود به دنیای تکنولوژی‌های بی سیم آغاز نمود. در آن زمان عده کمی به چنین فناوری‌هایی و تأثیر آنها بر زندگی روزمره افراد باور داشتند. پس از آن بود که او در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئیس بخش حقوق سهامداران «جی‌پی‌مورگان» مشغول به‌کار شد و تا سال ۲۰۱۴ عهده این سمت بود. لی به سبب اظهارنظرهای سرسختانه و صریح خود در رابطه با تکنولوژی در تلویزیون مشهور است. از دیگر کارهای وی می‌توان به ایجاد شرکت Fundstrat Global Advisors در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. لی به‌عنوان مسئول بخش تحقیقات این شرکت در حال کار است.

لی در سمپوزیوم CMT و در حضور جمعی از مفسران و متخصصین بازار در نیویورک با ارائه بخشی از کارهای خود به شکل برسی های تخصصی و اجمالی، به کندوکاو در مورد بازار بیت کوین پرداخت. نتایج تحقیقات در دسته بندی‌های زیر اعلام شد:

ابهام زدایی

نسل هزاره: شامل متولدین دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ شمسی می‌شود.

نسل ایکس: شامل متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ شمسی می‌شود.

دلیل اول

 انفجار اقتصاد دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیجیتال‌سازی و دیجیتالی شدن با سرعت بسیاری در حال انجام است. جایی که تکنولوژی بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی دو دهه گذشته را به دوش می‌کشد و این بار مدام در حال افزایش است. به گفته لی، اقتصاد جهان در یک دهه گذشته چیزی در حدود ۶۰ تریلیون دلار بوده و حالا این رقم به ۸۰ تریلیون دلار رسیده است. این رشد ۵۰ درصدی مرهون دنیای دیجیتال است. امروزه چیزی در حدود هفتاد درصد از نسل ایکس و نسل هزاره از بانکداری دیجیتالی استفاده می‌کنند.

دلیل دوم

 اعتماد در حال کاهش است

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

چنین انفجاری باعث شده تا مشکلات امنیتی گریبان افراد و سرمایه‌گذاران را بگیرد. حدود دو میلیارد نفر تاکنون گرفتار هک‌ها و نفوذهایی در شبکه‌های بانکی‌ به ظاهر امن نظیر Equifax، «تارگت» و ویزا شده‌اند. از طرف دیگر نه تنها سؤال اینجاست که آیا اطلاعات کاربران نزد شرکت‌های امنی نگه‌داری می‌شوند، بلکه تحقیقات موسسه Pew نشان می‌دهد که اعتماد به دولت، به کمترین میزان خود در ۶۰ سال اخیر رسیده است.

ارزهای دیجیتالی به دنبال حل مشکلاتی نظیر عدم وجود اعتمادند. درواقع ارتباط جالبی که لی به آن اشاره می‌کند، رشد بیت کوین در کشورهایی است که مردم در آنجا، اعتماد کافی به دولت‌ها ندارند.

دلیل سوم

 بازار نسل هزاره

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

در بازار ارزهای دیجیتال روی آوردن به چنین بازاری تنها پیروی از گرایش بقیه نیست، بلکه طیف گسترده‌ای از عوامل در ایجاد چنین رفتاری از نسل هزاره دخیل‌اند که باعث می‌شوند تا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی افزایش یابد. این فاکتورها عبارت‌اند از:

نسل‌های هزاره، در ارتباط با مجموع تولدها بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند. چیزی در حدود ۹۵٫۸ میلیون تولد. این نسل، نسلی با تحصیلات مناسب‌اند. ۷۲ درصد از متولدین نسل هزاره به دانشگاه راه پیدا می‌کنند و با بالاتر رفتن میزان تحصیلات، در آمد آنها نیز افزایش می‌یابد.

نسل‌های هزاره و نسل ایکس، در آینده پول زیادی کسب می‌کنند. درآمدهای قابل‌عرضه با نرخ رشد سالیانه ۹٫۱ درصدی در دهه آینده مواجه می‌شوند که این یعنی افزایش ۳ تریلیون دلار به چیزی در حدود ۷٫۱ تریلیون دلار. این دو نسل و به ویژه نسل هزاره در خرید دارایی‌های گران قیمت‌تر مانند خانه، ماشین و کامپیوترها، به هدف اصلی بازارهای تبدیل خواهند شد.

این افراد به خدمات بانکی نیاز خواهند داشت. ۷۲ درصد از تمام خدمات بانکی در دهه آینده مختص متولدین نسل هزاره خواهد بود.

نسل هزاره، برای خرید ارزهای دیجیتالی اشتیاق نشان خواهد داد. بنا بر فرضیه لی، خرید ارزهای دیجیتالی در حالی صورت می‌گیرد که ممکن است باعث شود تا آنها قید قراردادهای الزام‌آور را بزنند. بر اساس نظرسنجی «هریس»، تنها ۴ درصد از نسل هزاره ارزهای دیجیتالی خریداری کرده‌اند. این در حالی است که سی درصد آنها مایل به دریافت قراردادهای الزام آورند.

آنها به‌راحتی می‌توانند در حوزه کریپتو سرمایه‌گذاری کنند. نرم‌افزارهای این‌چنینی مانند «رابین هود» در حال حاضر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این اپلیکیشن با چهار میلیون کاربر یکی از پیشروها در این زمینه است. بیست و پنج درصد این افراد نیز سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتالی‌اند. صد البته باید اشاره کرد که امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه، تنها یک سال است که به رابین‌هود اضافه‌شده.

دلیل چهارم

قدیم طلا و حالا ارزهای دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

نسل خاموش طلا می‌خرید، چون طلا اثبات کرده بود که در بازار پرتلاطم قرن بیستم، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. اگرچه از آن زمان تا به حالا، طلا هیچ گاه موفق به اثبات دوباره آن نشده است. وارثان آن افراد حالا در حال سرمایه‌گذاری طلاهای خود برای نسل‌های بعد خود هستند، اما این بار در جای دیگر؛ از طرفی هیچ تضمینی وجود ندارد که ما هم درست مانند نسل‌های پیش از خودمان، طلا را تا آن اندازه با ارزش بدانیم. بقای بیت کوین از سال ۲۰۰۸، و پشتیبانی دوباره از آن توسط جوانان باعث شد تا بفهمیم هنوز افرادی هستند که علیرغم وجود ذخیره‌های ارزش دیگر، بیت کوین را ترجیح می‌دهند.

دلیل پنجم

 گوناگونی جغرافیایی

ارزهای دیجیتالی ؛ پنج دلیل اصلی که بیت کوین پتانسیل رشد وحشتناکی دارد

کافی است به آسیا نگاهی بی اندازیم. بسیاری از انقلاب‌های فناوری از سمت شرق آمده‌اند. بازی‌های رایانه‌ای، تلفن‌های همراه و انیمیشن‌ها. همه و همه زادگاهی مشابه دارند. در ژاپن ۱۴ درصد مردان، به نوعی ارزهای دیجیتالی نگه‌داری می‌کنند. در کره جنوبی، ۲۳ درصد افراد، درگیر حوزه کریپتو اند. در بخش‌های جغرافیایی دیگر، شاهد نفوذ ارزهای دیجیتالی هستیم.

حالا ، باوجود سقوط بیت کوین در سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاری در آن آسان نیست. اما مهم است بدانیم که بیت کوین سقوط‌هایی به‌مراتب بزرگ‌تر را نیز به خود دیده است. با قیمتی حدود هشت هزار دلاری در حال حاضر، به نظر می‌رسد که این غول دنیای کریپتو به جایگاه پیشین خود بازگردد. حساب‌های کاربری زیادی توسط کیف پول‌های دیجیتالی ایجاد شده‌اند، اما تعداد کمی از آنها هستند که دارایی‌شان بیش از هزار دلار باشد. از طرفی باید گفت که سرمایه‌گذاران ابتدایی بیت کوین و آن دسته از افراد که به سیاست HODL اعتقاد دارند، تاکنون همیشه برنده بوده‌اند.

باوجود همه اینها، لی بر این عقیده است که بیت کوین تا انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی قیمتی سه برابری پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر او بر این حقیقت تأکید دارد که در قیمت هشت هزار دلار، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین ضریب یک دارد. او در ادامه می‌افزاید که در آینده، بیت کوین در انتقال ارزش‌های بسیاری، یار سرمایه‌گذاران خواهد بود. لی بر این باور است که ارزش بیت کوین کمتر از ارزش واقعی‌اش تخمین زده‌شده و تا پایان امسال، حباب هایپ آن خواهد ترکید.