انگیزه نامه یا SOP ( یا Personal Statement یا application essay ) خوب یکی از مهم ترین و ضروری ترین موارد در فرایند پذیرش گرفتن از یک دانشگاه بین المللی است. در اینترنت نمونه های زیای از یک انگیزه نامه یا SOP خوب موجود است که در برابر مسئولین پذیرش دانشگاهی با موفقیت عمل کرده اند و شما میتوانید از آن ها الگوبرداری کنید. اما در این مطلب سعی کرده ایم 7 نکته ی کلیدی ، بنیادی و حرفه ای را برای نگارش یک انگیزه نامه یا SOP خوب را آموزش دهیم تا کار شما ساده تر شود اما پیش از آن توضیحاتی کلی درباره اهمیت یک انگیزه نامه ی خوب را ارائه کرده ایم.

 

چرا یک انگیزه نامه یا SOP اینقدر مهم است ؟

فرض بگیریم شما به عنوان یک دانشجوی متقاضی مهاجرت تحصیلی برای دانشگاه های خارجی ، تمام امتحانات خود را با معدل مناسب آن دانشگاه ها کسب کرده اید . همچنین نمرات مربوط به زبان انگلیسی (SAT، ACT، TOEFL و غیره) را به خوبی به دست آورده اید. همچنین از رزومه ی خود مطمئن هستید. به نظر می رسد تمام کارها انجام شده است ، اما در اصل ضروری ترین مورد همچنان باقی است و آن انگیزه نامه یا SOP است .

 

 

انگیزه نامه شرح کامل درونیات ، جهان بینی و اهداف شماست درباره اینکه چرا دانشگاه مورد نظر را به صورت ویژه مورد انتخاب قرار داده اید. و همچنین توضیح و روشن ساختن نیازهای خاصی که دانشگاه مورد نظر برای اهداف شما میتواند مهیا کند .

 

 

به عبارتی باید توجیه و تثبیت کنید که چرا این دانشگاه برای شما مناسب است و چرا باید شما را مورد پذیرش قرار دهد.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، همیشه وقتی که به نوشتن یک انگیزه نامه یا SOP  فکر می کنید ، آن را سخت و اغلب گیج کننده  می دانید. شکل های مختلفی از انگیزه نامه میتواند وجود داشته باشد. از شکل عجیب و غریبش بگیرید مثل مدل انگیزه نامه ی درخواستی دانشگاه شیکاگو که می پرسد : « درباره چهارشنبه ها چه احساسی دارید ؟ » و یا مدل دانشگاه پنسیلوانیا که عنوان می کند باید یک خودزندگینامه ی 300 صفحه ای بنویسید.

در یک برآیند کلی باید اذعان کرد نگارش یک انگیزه نامه یا SOP بسیار کسل کننده است اما نکاتی که در ادامه آماده کرده ایم ، میتواند این مسیر را برای شما راحت تر کند.

 

 

نوشتن انگیزه نامه

 

 

یک : خودتان را متمایز کنید

جاناتان ریدر، مدیر مشاوره داشنجویی دانشگاه سان فرانسیسکو که پیش از این مدیر ارشد پذیرش (و مدرس علوم انسانی) در دانشگاه استنفورد بود این پیشنهاد را درباره انگیزه نامه یا SOP می دهد. همانطور که جاناتان هم اشاره می کند ، معمولا انگیزه نامه ها در این زمینه اشتباه عمل می کنند چراکه سعی می کنند تمایز خود نسبت به دیگران را از طریق فعالیت ها یا منافع خود نشان دهند.

به یاد داشته باشید که تمام متقاضیان ، دوره های مشابه شما را طی کرده اند . همه فعالیت ها و مقاله های متنوعی دارند . اما تفاوت اصلی شما با آن ها در ذهن و مدل جهان بینی شما است. البته که توضیح درباره فعالیت ها و منافع بسیار مرسوم است و لازم . اما دو ذهن هیچگاه شبیه هم نیستند و شما با استفاده از همین نکته میتوانید کلید متمایز کردن خود نسبت به بقیه را پیدا کنید.

ممکن است توضیح دادن مختصر و کامل این مسئله ، کمی سخت باشد اما به خاطر داشته باشید یکی از بهترین نکات در موفقیت انگیزه نامه است .

 

دو : حرف هایتان را مختصر بگویید

به گفته جیم روولینز، مدیر پذیرش در دانشگاه اورگان، کارشناسان پذیرش در دانشگاه معمولا 5 دقیقه برای خواندن یک انگیزه نامه وقت می گذارند. برای همین هرچه موجزتر بتوانید تمام مطالب را انتقال دهید ، شانس شما در کامل تر و بهتر دیده شدن افزایش می یابد.

حداقل حجم موزد قبول دانشگاه ها برای یک انگیزه نامه یا SOP 250 کله است ؛ اما خوب است که شما بیشتر از این مقدار را در نگارش انگیزه نامه خود قرار دهید. بهتر است نهایتا 700 کلمه به انگیزه نامه اختصاص دهید . بیشتر از این مقدار هیچ نکته ی مثبتی ندارد و بدتر ، روی کیفیت و ماهیت قانع کنندگی انگیزه نامه شما تاثیر منفی می گذارد.

سعی کنید خود را جای یک کارشناس رسمی پذیرش دانشگاه قرار دهید: قرار است هزاران انگیزه نامه و پرونده را مطالعه کنید. بنابراین وقت گران بهاست و باید بتوانید هر انگیزه نامه را در حداقل زمان ممکن بخوانید و تصمیم بگیرید.

درست است که خلاصه کردن 16 تا 17 سال در 600-700 کلمه ، آسان نخواهد بود؛ اما هرگز قرار نبوده است نوشتن انگیزه نامه های دانشگاهی آسان باشد . اصلا به همین خاطر است که انگیزه نامه چنین نقش کلیدی و مهمی در فرایند پذیرش ایفا می کند.

 

سه : با یک داستان شروع کنید

هر کسی در مواجه با یک متنی که ساختار قصه مانند دارد ،  به طور فطری دوست دارد متن-داستان را تا انتها بخواند و متوجه شود. از همین نکته میتوان برای نگارش یک انگیزه نامه یا SOP استفاده کرد. ثابت شده است مینی داستان ها و متن های داستان گونه در انگیزه نامه توجه کارشناسان پذیرش دانشگاه را جلب می کنند.

مثلا می توانید اینطور شروع کنید :

I sat down in the back of the crowded auditorium without a clue that I’d soon be standing center stage.

ساختار این شروع ، بسیار داستانی است . سعی کنید از این تکنیک در هر بند انگیزه نامه ی خود استفاده کنید. این باعث می شود کارشناس پذیرش در هربند ، پیش از آنکه به کنار گذاشتن پرونده شما فکر کند ، دوباره بیشتر به درون متن کشیده شود. البته توجه کنید که اینکار را با حیله گری و یا به شکل اغراق شده و متظاهرانه انجام ندهید. این کار باعث مایوس شدن کارشناسان پذیرش خواهند شد.

 

 

انگیزه نامه یا SOP

 

 

برای اینکه مطمئن شوید توانسته اید این ویژگی را در متن انگیزه نامه خود لحاظ کنید ، شروع کنید درباره شروع ها ایده پردازی کنید ( بارش ایده یا brainstorming ) و سپس پیشنویس آن ها را بنویسید . سپس به والدین ، دوستان و کارشناسان آموزش در دسترس ارائه کنید و از آن ها بازخورد دریافت کنید.

این فرایند ممکن است طولانی باشد اما نکته این است که یک انگیزه نامه یا SOP به صورت فطری ، باید زیاد طول بکشد!

 

چهار : بیان قابلیت های اشتراکی

در انگیزه نامه به این نکته اشاره کنید که چه فعالیت های را میتوانید به صورت اشتراکی و گروهی در دانشگاه و در کنار انجمن های مختلف دانشگاهی انجام دهید. مثلا اینکه شما می توانید به خبرنامه کالج، وبلاگ یا کانال های رسمی رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و یوتیوب کمک کنید. لازم نیست یک متخصص همه کاره باشید یا خود را اینطور نشان دهید.

فقط کافیست بیان کنید که با توجه به استعداد ها و تجربیات جنبی تخصص اصلی خود ، توانایی و پتانسیل فعالیت در چه بخش های علمی و فرهنگی دانشگاه را دارید.

 

پنج : جای صحبت کردن درباره ی چیزی ، آن را نشان دهید

این گزاره ، بیشتر از آنکه یک گزاره ی شعاری باشد ، بیشتر یک مشاوره ی طلایی است. برای اینکه این مسئله کمی برای شما روشن تر شود ، به مثال زیر درباره ی بیان یک موضوع ( مثلا شیمی ) ، دقت کنید :

در یک انگیزه نامه معمولی :

من به شیمی بسیار علاقه مند هستم، به عبارتی موضوع محبوب من است .

در یک انگیزه نامه بهتر :

در شور و شوق من نسبت به شیمی باعث شد که راهم برای ورود به نمایشگاه علوم دولتی در سال 2017 ، به راحتی طی شود.

یک انگیزه نامه عالی :

در سال 2017 وقتی بالاخره به نمایشگاه علوم دولتی راه پیدا کرده بودم ، همان طور که از لوله ی آزمایشگاهیم بخار بیرون می آمد ، تقریبا مطمئن بودم که پروژه علمیم برای قضاوت کارشناسان آماده ی آماده است.

اساسا، شما باید به یک نگاه کلی درباره ی زندگی خود را به کمیته پذیرش دانشگاه ارائه بدهید. این مسئله ار طریق به اشتراک گذاشتن چیزهایی که برای شما اتفاق افتاده است و مسیرتان را شکل داده است ممکن می شود. شما می توانید این کار را با توصیف رویدادها و لحظاتی که در مورد خودتان مهم است ،  انجام دهید. به سادگی درباره نظرات و اعتقادات و اتفاقات اشاره نکنید ، بلکه یک صحنه از زندگی خود را که مرتبط با نظر و اعتقاد و انگیزه شماست ، نشان دهید.

 

شش : از نوشتن انگیزه نامه یا SOP خود لذت ببرید

احساسی که هنگام نوشتن یک انگیزه نامه دارید ، دقیقا همان احساسی را میسازد که کارشناس پذیرش به هنگام مطالعه پرونده ی شما خواهد داشت. برای همین حواستان باشد که هرگاه دچار کسالت از فرایند نوشتن هستید ، استراتژی و مدل مورد نگارش را عوض کنید. انگیزه نامه باید طوری باشد که از نوشتن هر جمله ی آن حس رضایت و راحتی و لذت داشته باشید.

 

 

 

SOP چیست

 

 

 

هفت : کنجکاوی های فکورانه ی خود را نشان دهید

یک دانشگاه ، مکانی است برای توسعه ظرفیت های فکری شما . باید آمادگی خود را برای این مسئله، از طریق انگیزه نامه نشان دهید.  برای همین در نگارش انگیزه نامه یا SOP این نکته را لحاظ کنید که درباره ی کنجکاوی های فکورانه ی خود نسبت به رشته و موضوع مورد علاقه خود بنویسید و روشن فکری خود را پیرامون موضوع مورد بحث نشان دهید و بگویید چرا برای یک موضوع خاص اینقدر علاقه مند هستید.

 

در صورتی که یک دانشجوی ایرانی خارج از کشور هستید یا قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید ، میتوانید از خدمات سایت پی آسان در این زمینه استاده کنید :

 

مطالب مرتبط :