یو. اس. نیوز / دانش آموزان با آگاهی از رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان می توانند دانشگاه های برتر که در رشته های خاص پیشرو هستند را پیدا کنند

برترین دانشگاه های جهان در سال 2018 توسط یو. اس. نیوز اعلام شدند

پی آسان : در این لیست 1250 دانشگاه برتر از 74 کشور جهان به انتخاب یو. اس. نیوز رتبه بندی گردیده اند. برخی از دانش آموزان برای طی دوره های دانشگاهی تمایل دارند –و یا حتی بسیار مشتاق هستند- که به دانشگاه های فرامرزی مراجعه و ثبت نام کنند.

در بعضی از موارد هم تحصیل در دانشگاه های خارجی و کسب مدرک تحصیلی از آنها ساده تر از تحصیل در دانشگاه های داخلی است. برای مثال طبق مطالعه صورت گرفته، تعداد برنامه های تحصیلی انگلیسی سطح کارشناسی که در اروپا ارائه می شوند، از 55 مورد در سال 2009 به حدود 3000 مورد در سال 2017 افزایش پیدا نموده است. با این وجود، بر اساس اطلاعاتی که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی منتشر نموده است، هنوز طی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های جهانی رایج تر است.

چهارمین گزارش سالیانه رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان برای استفاده و آگاه دانش آموزان مشتاق به ادامه تحصیل در دانشگاه های فرا مرزی از سوی یو. اس. نیوز منتشر شد.

سال گذشته این رتبه بندی در میان 1000 دانشگاه برتر در میان 65 کشور جهان صورت گرفته بود و امسال تعداد این دانشگاه ها در لیست برترین دانشگاه های جهان به 1250 دانشگاه برتر رسیده است و دانشگاه های 74 کشور مورد سنجش قرار گرفتند.

یو. اس. نیوز علاوه بر رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان، رتبه بندی برترین دانشگاه های منطقه ای، کشوری و رشته های خاص را نیز اعلام نموده است که می تواند به نتیجه گیری بهتر برای جستجوی دانشگاه های برتر منجر شود.

رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان بر پایه اطلاعات و معیارهای ارائه شده توسط Clarivate Analytics InCites انجام می گردد. این کار با روش که بر روی عملکرد مطالعاتی و شهرت دانشگاه ها متمرکز است -و نه بر روی برنامه های دانشجویان کارشناسی و فارغ التحصیلان دانشگاه- صورت می گیرد. این روش رتبه بندی با روشی که یو. اس. نیوز برای رتبه بندی برترین کالج ها یا برترین مراکز آموزشی تحصیلات تکمیلی استفاده می کند، متفاوت است.

در این رتبه بندی بار دیگر دانشگاه هاروارد در ماساچوست ایالات متحده در بالای لیست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. یکی دیگر از دانشگاه های شهر ماساچوست –که هاروارد در آن قرار گرفته است- نیز رتبه دوم برترین دانشگاه های جهان را از آن خود ساخته است: انستیتو فناوری ماساچوست.

اغلب ده دانشگاه نخست لییست برترین دانشگاه های جهان، امریکایی هستند و فقط دو دانشگاه انگلیسیآکسفورد و کمبریج به ترتیب در رده های پنجم و هفتم این لیست قرار گرفته اند. آکسفورد از رده نخست در گزارش قبلی به رده پنجم نزول کرده اما کمبریج در رده بندی قبلی نیز همین رتبه هفتم را به خود اختصاص داده بود.

در میان کشورهای جهان، ایالات متحده با 221 دانشگاه در لیست برترین دانشگاه های جهان، رتبه نخست را در اختیار دارد. کشورهای بعدی که پس از ایالات متحده بیشترین دانشگاه های برتر را دارند، چین و ژاپن ببه ترتیب با 136 و 76 دانشگاه می باشند.

در کنار رتبه بندی عمومی، دانش آموزان مشتاق به ادامه تحصیل می توانند جستجو در این لیست را به بررسی رتبه بندی منطقه ای و کشوری محدود نمایند. این رتبه بندی ها تنها بر پایه چگونگی عملکرد دانشگاه ها در لیست کلی تعیین شده است.

در چهار منطقه از پنج منطقه، بالاترین رده برترین دانشگاه های منطقه ای همانند سال گذشته است: دانشگاه کیپ تاون در آفریقا، دانشگاه ملبورن در استرالیا و نیوزلند، دانشگاه آکسفورد در اروپا و دانشگاه سائوپائولو در آمریکای جنوبی. در عین حال دانشگاه ملی سنگاپور در آسیا به رتبه اول صعود کرده است و دانشگاه توکیو که سال قبل رتبه اول را در آسیا در اختیار داشت، به رتبه سوم تنزل پیدا نموده است.

تعداد کشورهایی که در این رتبه بندی قرار گرفته اند از 38 کشور در سال گذشته، به 42 کشور رسیده است. کشورهای جدید این رتبه بندی آرژانتین، پاکستان، رومانی و مکزیک هستند.

همچنین یو. اس. نیوز رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان بر حسب رشته های خاص را نیز ارائه کرده است که این رشته ها شامل علوم رایانه، اقتصاد و تجارت، و مهندسی می شود. برای این رتبه بندی ها از روش رتبه بندی کلی مبتنی بر عملکرد تحقیقات دانشگاهی در هرکدام از رشته های خاص استفاده شده است. دانشجویان آینده باید توجه کنند که این رتبه بندی رشته ها در واقع قدرت مطالعاتی آن را نشان می دهد و رتبه کلی دانشگاه، دپارتمان ها، و یا دانشکده خاصی در یک دانشگاه –نظیر دانشکده اقتصاد و یا پزشکی- نیست.

در این لیست 125 دانشگاه قرار دارند که در لیست رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان قرار نگرفته اند.

در این رتبه بندی سال 2018، رشته های شیمی، پزشکی بالینی، مهندسی، و فیزیک تعداد دانشگاه های بیشتری نسبت به رتبه بندی سال قبل به خود اختصاص داده اند؛ سال گذشته تعداد این دانشگاه ها 400 دانشگاه بود که امسال به 600 دانشگاه افزایش یافته است.

در این رتبه بندی نیز دانشگاه های ایالات متحده بهترین رتبه ها را به دست آوردند اما در 6 رشته شامل علوم رایانه، مهندسی، ریاضی، علوم کشاورزی، مواد، و هنر و علوم انسانی، برترین دانشگاه ها غیر امریکایی هستند.دانشگاه تسینگوا در هر دو رشته علوم رایانه و مهندسی در رتبه نخست قرار گرفته است. این موسسه آموزشی چین امسال رتبه اول MIT را برای علوم رایانه به دست آورده است.

برخی دانشگاه ها قدرتشان را در طیف وسیعی از حوزه های مختلف علوم و رشته های بیست و دو گانه لیست نشان داده اند. تعداد این دانشگاه ها چهارده دانشگاه است و در استرالیا، بلژیک، کانادا و ایالات متحده قرار دارند.

منبع: www.usnews.com

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی 15 دانشگاه برتر کانادا ببینید