به نظر شما، آیا بلاک چین میتواند دنیا را تغییر دهد؟ تحولی عظیم در زندگی انسان ها ممکن است؟ در این مطلب از اتفاقات مهم در دنیا که با به کارگیری بلاک چین افتاده است باخبر میشوید؛

 

اینترنت اشیا

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

اینترنت اشیا چیست؟ شبکه‌ مدیریت کنترل شکل‌هایی از دستگاه‌های الکترونیکی. برای مثال نظارت بر دمای هوا در یک انبار. قراردادهای هوشمند اتوماسیون سیستم‌های مدیریت از راه دور را امکان‌پذیر می‌سازد. ترکیبی از نرم‌افزار، سنسورها و شبکه تبادل داده‌ها میان اشیا و مکانیسم‌ها را آسان می‌کند. نتیجه باعث بهبود بهره‌وری سیستم شده و به صرفه‌تر است.

بزرگترین بازیگران تولید، فن‌آوری و ارتباطات مخابراتی به دنبال تسلط بر اینترنت اشیا هستند. مانند سامسونگ، آی بی ام و ای تی اند تی. دنباله‌ای طبیعی از زیرساخت‌های موجود قابل کنترل توسط متصدیان، کاربردهای اینترنت اشیا گستره‌ای از نگهداری بخش‌های مکانیکی تا آنالیز داده و مدیریت سیستم‌های بزرگ را در بر می‌گیرد.

 

ریز شبکه‌های محلی

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

فن‌آوری بلاک چین امکان خرید و فروش انرژی‌های تجدید پذیر در ریزشبکه‌های محلی را فراهم می‌سازد. هنگامی که پنل‌های خورشیدی انرژی مازاد تولید می‌کنند، قراردادهای هوشمند موجود در اتریوم به صورت خودکار آن را توزیع می‌کنند. نمونه‌های مشابهی از اتوماسیون قراردادهای هوشمند با تبدیل به واقعیت شدن اینترنت اشیا کاربردهای زیاد دیگری پیدا خواهند کرد. شرکت کانسنیس که در بروکلین واقع است، یکی از پیشرو‌ترین شرکت‌ها در جهان در توسعه کاربردهای اتریوم می‌باشد. یکی از پروژه‌هایی که در حال کار بر روی آن هستند شبکه فرافعال است که با پوشش توزیع انرژی ال او تری فعالیت می‌کند. در حال حاضر یک پروژه آزمایشی با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم بر روی اتوماسیون و کنترل و بازتوزیع انرژی در ریز شبکه‌ها در حال اجرا است. این شبکه هوشمند نمونه‌ای اولیه از کارکرد اینترنت اشیا است.

 

مدیریت هویت

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

نیاز به مدیریت بهتر هویت در اینترنت وجود دارد. توانایی تایید هویت اصل مهمی در تبادلات مالی در اینترنت است. با این حال راه‌حل‌هایی که برای خطرهای امنیتی تجارت اینترنتی ارائه شده است در بهترین حالت کامل نیستند. دفتر‌های حساب توزیع شده راه‌هایی را ارائه می‌دهند که بتوانید هویت خود را اثبات کنید و همچنین امکان دیجیتالی کردن اسناد شخصی را داشته باشید. داشتن یک هویت امن برای ارتباطات اینترنتی نیز دارای اهمیت است، برای مثال در اقتصاد اشتراکی. به هر حال یک اعتبار خوب مهم‌ترین نکته برای انجام تبادلات به صورت آنلاین است.

توسعه استانداردهای هویت دیجیتال یک پروسه بسیار پیچیده است. علاوه بر چالش‌های فنی، یک راه حل آنلاین جهانی نیازمند همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولت است. علاوه بر آن پیروی از سیستم‌های حقوقی کشورهای مختلف باعث دشواری بیشتر این مشکل خواهد شد. در حال حاضر تجارت الکترونیکی در اینترنت نیازمند گواهی اس اس ال (قفل سبز کوچک) است تا تبادلات بصورت امن در وب انجام شود. نت کی یک استارت‌آپ است که تلاش دارد یک استاندارد اس اس ال برای بلاک چین تولید کند. این شرکت به تازگی مبلغی معادل ٣ و نیم میلیون دلار را سرمایه‌گذاری کرده است و انتظار می‌رود تا ابتدای سال ٢٠١٧ محصول خود را رونمایی کند.

 

ای ام ال و کی وای سی

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

سیستم‌های ضد پول‌شویی (AML) و شناخت مشتری (KYC) پتانسیل زیادی برای همخوانی با بلاک چین دارند. در حال حاضر موسسات مالی باید برای هر یک از مشتریان جدید خود یک پروسه کاری چندین مرحله‌ای را اجرا کنند. هزینه‌های کی وای سی از طریق تایید مشتریان میان موسسات قابل کاهش است و در عین حال با این کار میزان نظارت و بهره‌وری آنالیز داده‌ها افزایش می‌یابد.

استارت‌آپ پلی کوین راه حل ای ام ال/ کی وای سی را ارائه داده است که شامل بررسی تبادلات می‌شود. تبادلاتی که به عنوان تبادلات مشکوک شناسایی شود به ماموران مربوطه ارجاع می‌شوند. ترال یک استارت‌آپ دیگر است که اپلیکیشنی با عنوان تراست این موشن را توسعه می‌دهد. این اپلیکیشن به عنوان اینستاگرام کی وای سی تعریف شده است، و به مشتریان اجازه می‌دهد تا تصاویر اسناد کلیدی (پاسپورت، قبض آب و برق و …) را ثبت کنند. بعد از تایید توسط بانک این داده‌ها بصورت کدگذاری شده در بلاک چین نگهداری خواهند شد.

 

مدیریت داده با بلاک چین

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

امروزه با تبادل داده‌های شخصی افراد می‌توانند بصورت رایگان از بسترهای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. در آینده کاربران می‌توانند داده‌هایی که فعالیت آن بصورت آنلاین ایجاد می‌کند را مدیریت و خرید و فروش کنند. زیرا امکان توزیع آن در اندازه‌های کوچک وجود خواهد داشت، بیت کوین و یا چیزی شبیه به آن احتمالا تبدیل به ارزی خواهد شد که در این مبادلات استفاده خواهد شد.

پروژه انیگمای دانشگاه ام آی تی متوجه شد که حفظ حریم شخصی کاربران پیش شرطی است که در ایجاد بازار داده‌های شخصی مورد توجه قرار دارد. انیگما با استفاده از تکنیک‌های کریپتوگرافی مجموعه‌ای از داده‌های مجزا را میان گره‌ها قرار داده و همزمان تحلیل‌های رایانه‌ای بزرگی را بر روی داده‌ها بصورت یک کل انجام می‌دهد. تجزیه داده‌ها انیگما را قابل اندازه‌گیری می‌کند(بر خلاف راه حل‌های دیگر بلاک چین که داده‌ها در همه گره‌ها بازآفرینی می‌شد.) رونمایی از نسخه بتا در ٦ ماه آینده نوید داده شده است.

ثبت املاک

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

به عنوان یک دفتر حساب قابل دسترسی برای عموم، بلاک چین‌ها می‌توانند تمامی انواع نگهداری اطلاعات را بهبود ببخشند. عنوان‌های دارایی‌ها یکی از این گونه است. آنها در معرض کلاهبرداری هستند و همچنین مدیریت آنها هزینه‌بر و نیازمند تلاش زیاد است.

تعدادی از کشورها در حال اجرای پروژه‌های ثبت زمین براساس بلاک چین هستند. هندوراس اولین کشوری بود که استفاده از این سیستم را در سال ٢٠١٥ اعلام کرد، اگرچه وضعیت فعلی این پروژه مشخص نیست. امسال هم جمهوری گرجستان با گروه بیت فیوری قراردادی امضا کرد تا سیستم ثبت املاک در بلاک چین را اجرا کند. براساس گزارش‌ها هرنانودو د سوتو، اقتصاددان مشهور و فعال حقوق املاک به عنوان مشاور در این پروژه حضور خواهد داشت. به تازگی نیز سوئد اعلام کرده است که کاربرد بلاک چین در ثبت املاک را بصورت آزمایشی اجرا خواهد کرد.

 

مبادلات سهام

بلاک چین می تواند دنیا را دچار تحولی عظیم کند

پتانسیل بهره‌وری بیشتر در قراردادهای سهام یکی از کارایی‌های بلاک چین در مبادلات بورس خواهد بود. هنگام اجرا تایید مبادله فرد به فرد لحظه‌ای خواهد شد (برخلاف امروز که تایید نیاز به سه روز کاری دارد). به این ترتیب واسطه‌ها ( سازمان تایید، حسابرس‌ها و متولیان) از این پروسه حذف خواهند شد.

تعدادی از شرکت‌های کارگذاری سهام و بورس در حال استفاده از بلاک چین برای ارائه خدمات هستند مانند ای اس ایکس ( شرکت مبادلات امنیتی استرالیا)، بورس هلند (شرکت کارگذاری در بورس فرانکفورت) و جی پی اکس (گروه کارگذاری ژاپن). اما مهم‌ترین شرکت که در میان پیشگامان این حرکت قرار داشت نزدک لینک بود، که بستری برای مبادلات خصوصی سهام است ( مثل خرید سهام استارت آپ‌ها پیش از عرضه سهام در بازار و به سرمایه‌گذاران). با همکاری یکدیگر شرکت فن‌آوری بلاک چین چین و نزدک لینک تکمیل اولین مبادلات سهام را در سال ٢٠١٥ اعلام کردند. به تازگی هم نزدک توسعه آزمایشی یک پروژه بلاک چین را در بازار سهام استونی اعلام کرده است.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید: