دریافت اقامت و تابعیت

درخواست‌های اقامت و تابعیت در داخل چین باید ارائه شود، و می‌تواند برای خارجیانی که با روند‌های داخلی آشنا نیستند گیج کننده باشد. بهترین راه آن است که کارفرمای متقاضی روند درخواست را دنبال کند.

گرفتن اقامت چین

اقامت موقت

هنگامی که متقاضی وارد چین شد، بعد از ٣٠ روز می‌تواند برای اجازه اقامت موقت درخواست دهد. این کار در واقع تمدید ویزا محسوب می‌شود. تفاوت این اجازه با دیگر ویزاها در تعدد ورود آن است (دارندگان آن می‌توانند آزادانه از چین خارج شده و بازگردند.) اجازه اقامت موقت به صورت معمول ٥ ساله است. توجه: هر پرونده به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد و شیوه‌ای که برای یک نفر موفقیت آمیز بوده است ممکن است برای فرد دیگری با شکست همراه شود.

بعد از ٢٤ ساعت از ورود به چین، متقاضی باید به ایستگاه پلیس مراجعه کرده و خود را به عنوان فردی که در آن محله زندگی می‌کند معرفی کند. این مسئله یک شرط قانونی است که عدم انجام آن ممکن است منجر به تاخیر در دریافت اجازه اقامت شود (و حتی در پرونده‌های جدی‌تر منجر به اخراج فرد از چین شود).

سپس متقاضیان باید آزمایش‌های کاملی را که مربوط ابتلا به بیماری‌های مسری و شرایط روانی است انجام دهند. عکس کاملی از ریه باید انداخته شود تا فرد مبتلا به سل یا تومورهای ریوی نباشد. تمامی این آزمایش‌ها باید توسط پزشکان و  آزمایشگاه‌های تایید شده صورت گیرد و عکس به همراه آزمایش خون باید ضمیمه پرونده درخواست اقامت شود.

بعد از تکمیل آزمایشات پزشکی، متقاضیان باید به وزارت خارجه رفته در آنجا مصاحبه شوند تا هویتشان تایید شده و تمامی مدارک را به همراه درخواست خود ارائه دهند.

روند درخواست اجازه اقامت موقت بین ١٠ روز تا ٦ هفته زمان خواهد برد. در مدت بررسی درخواست خارجی‌ها اجازه خروج از کشور را ندارند.

اقامت دائم چین :

اقامت دائم چین تنها به گروه خاصی از متقاضیان اهدا می‌شود. افراد زیر می‌توانند برای درخواست اقامت دائم چین اقدام کنند:

  • همسر شهروندان چینی
  • سرمایه‌گذاران خارجی
  • متقاضیان دارای شغل دائم
  • افراد وابسته به اشخاصی که دارای اقامت دائم یا تابعیت هستند.

متقاضیان اقامت دائم چین باید بتوانند اثبات کنند که ٣ سال متمادی به صورت مستقیم در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مالیات آن را نیز پرداخت کرده‌اند. در زیر سرمایه‌گذاری‌های قابل قبول آمده است.

دریافت اقامت چین

  • سرمایه‌گذاری بیش از ٥٠٠ هزار دلار در صنعت چین
  • سرمایه‌گذاری بیش از ٥٠٠ هزار دلار در چین غربی
  • سرمایه‌گذاری بیش از ١ میلیون دلار در چین مرکزی
  • مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ٢ میلیون دلار

بعلاوه متقاضی باید مدارک کاملی از آزمایش‌های پزشکی و عدم سوء سابقه در کشورهایی که در ١٢ ماه گذشته در آنها زندگی کرده است ارائه دهد.

توجه: اگرچه امکان دریافت تابعیت چین برای یک فرد خارجی وجود دارد، قانون چین اجازه داشتن تابعیت چندگانه را نمی‌دهد (بسیاری از خارجی‌ها ترجیح می‌دهند تابعیت فعلی خود را نگه دارند.)