شهروندی ارمنستان برای افراد با اصالت ارمنی

افراد دارای اصالت ارمنی بدون نیاز به داشتن شرایط زبان و زندگی امکان دریافت شهروندی ارمنستان را دارند. باید توجه داشته باشید که برای اثبات اصالت ارمنی باید شرایط رسمی خاصی را دارا باشید. داشتن یک نام ارمنی یا تسلط به زبان ارمنی به تنهایی کافی نیست. شما باید اسنادی ارائه کنید که نشان دهد که شما (یا یکی از پیشینیانتان) دارای اصالت ارمنی است. رایج‌ترین شیوه برای این مسئله، ارائه مدارک مربوط به غسل تعمید توسط یک کلیسا است که ثابت می‌کند شما یا والدینتان دارای اصالت ارمنی هستید. در برخی از کشورها هم اصالت ارمنی در اسناد رسمی دولت ثبت می‌شود مانند گواهی تولد، تاریخچه خانوادگی).

مهاجرت به ارمنستان

قوانین فهرست کاملی از اسناد مورد نیاز برای اثبات اصالت ارمنی ندارند. برای مثال، این سند می‌تواند یک گواهی از سوی جامعه ارمنی یا دیگر سازمان‌ها باشد. با این حال، این مدارک باید توسط سفارت یا کنسولگری ارمنستان در آن کشور تایید شود. برای مثال، سفارت ارمنستان باید مدارک غسل تعمید را پیش از ارسال برای دریافت شهروندی تایید کند.

توجه داشته باشید که ترجمه ارمنی گواهی تولد نیز باید به اداره گذرنامه تحویل شود. به این ترتیب شما باید دو سند را به تایید برسانید: گواهی تولد و گواهی غسل تعمید.

شهروندی از طریق ازدواج

اگر شما همسر یک شهروند ارمنستان هستید، برای دریافت شهروندی این کشور در صورت داشتن شرایط زیر مناسب خواهید بود:

ازدواج به صورت رسمی طی دو سال گذشته ثبت شده باشد.

شما حداقل به مدت ٣٦٥ روز از این دو سال در ارمنستان ساکن بوده باشید یا دارای فرزند مشترکی باشید که دارای شهروندی ارمنستان است.

بعلاوه شما باید پیش از قبول شدن درخواست خود در آزمون قانون اساسی ارمنستان  شرکت کنید. این آزمون یک امتحان چهارگزینه‌ای ساده ٣٣ سوالی است، و شما باید برای قبول شدن در آن به ١٧ سوال پاسخ درست دهید. به دلیل اینکه شما نیازی به امتحان زبان ندارید می‌توانید این آزمون را به زبانی غیر از ارمنی انجام دهید. به صورت معمول یک مترجم رسمی در زمان امتحان سوالات را برای شما ترجمه می‌کند.

شهروندی از طریق سکونت

در صورت زندگی به طور دائم در ٣ سال گذشته در ارمنستان می‌توانید درخواست شهروندی ارائه کنید. به دلیل عدم وجود تعریفی روشن از سکونت دائم در قانون شهروندی مشخص نیست حداقل چه زمانی را باید در ارمنستان بگذرانید. در واقع دوره سه ساله بستگی به وضعیت سکونت شما دارد (موقت، دائم، خاص).

علاوه بر شرط سکونت ٣ ساله، شما باید در آزمون قانون اساسی ارمنستان شرکت کنید. شما باید به ١٧ سوال از ٣٣ سوال چهارگزینه‌ای این آزمون پاسخ صحیح دهید. با این حال آزمون به زبان ارمنی برگزار می‌شود پس شما باید زمانی را به یادگیری حداقلی زبان ارمنی اختصاص دهید تا بتوانید در آزمون قبول شوید.

ارمنستان

شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری (استثناءات)

در برخی از موارد، اهدای کمک یا سرمایه‌گذاری به عنوان خدمات ویژه به ارمنستان تلقی می‌شود که ممکن است منجر به اهدای شهروندی از سوی رئیس جمهور بدون نیاز به هیچ شرط دیگری گردد. در این اهدای شهروندی ارمنستان به صورت ویژه که یک روند تسریع شده انجام خواهد شد کاندیدا از سوی دفتر نخست وزیر به صورت مستقیم به رئیس جمهور معرفی خواهد شد و بدون نیاز به انجام مراحل میان سازمانی در بحث شهروندی صورت خواهد پذیرفت.

روند، گام‌ها و زمانبندی

جدول زیر روند معمول برای درخواست شهروندی ارمنستان و دریافت پاسپورت را نشان می‌دهد. این روند و گام‌های موجود ممکن است با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد.

گام توضیح
١.بازدید از ارمنستان

بسیاری از متقاضیان برای ارائه درخواست خود به صورت حضوری به پلیس گذرنامه مراجعه می‌کنند. این امکان وجود دارد که درخواست را در سفارت یا کنسولگری ارمنستان در کشورهای خارجی ارائه دهید. با این حال ممکن است این روند نیازمند زمان بیشتری باشد زیرا مدارک باید به ارمنستان ارسال شده و مجددا بازگردد. برای اینکه بدانید برای سفر به ارمنستان نیازمند پاسپورت هستید بخش‌های مربوط به ویزا را چک کنید. همچنین آگاه باشید که ممکن است به دعوتنامه از ارمنستان نیاز داشته باشید.

زمان حضور شما در ارمنستان به شرایط شما بستگی دارد. به صورت معمول دو تا سه روز کاری کافی خواهد بود تا مدارک خود را ترجمه کرده و درخواست را ارائه دهید.

٢.درخواست شهروندی ارمنستان

درخواست شهروندی باید به صورت شخصی تکمیل شود. به وکلا اجازه داده می‌شود شما را در اداره گذرنامه همراهی کنند تا مطمئن شوند درخواست به درستی ارائه شود. مدارک همراه نیز در این مرحله ارائه خواهد شد. توجه داشته باشید که ممکن است در صورت ارائه درخواست از طریق ازدواج یا سکونت نیاز به شرکت در آزمون قانون اساسی باشید.

٣. پیگیری وضعیت درخواست

به صورت معمول رسیدگی به درخواست شهروندی بین ٤ تا ٦ ماه زمان خواهد برد. این درخواست توسط پلیس، سازمان امنیت ملی، وزارت خارجه و کمیته شهروندی دفتر رییس جمهور بررسی می‌شود. چنانچه ماموران امنیتی دارای سوالاتی در مورد مدارک ارائه شده باشند با درخواست کننده یا وکیل او تماس خواهند گرفت و اطلاعات و مدارک بیشتری را درخواست خواهند کرد.

اداره گذرنامه بعد از ارجاع پرونده به دفتر ریاست جمهوری و موافقت با درخواست درخواست کننده یا وکیل او را مطلع می‌کند. همچنین می‌توان به صورت آنلاین وضعیت درخواست را در این سایت مشاهده کرد: http://www.police.am/

٤. دیدار مجدد از ارمنستان

بعد از پذیرش درخواست شهروندی و موافقت با آن باید در سفر دیگری به ارمنستان درخواست پاسپورت و کارت شناسایی کنید. شما نمی‌توانید اولین پاسپورت خود را در کنسولگری یا سفارت ارمنستان در کشورهای خارجی دریافت کنید حتی اگر مدارک خود را از آن کشور ارسال کرده باشید. به طور معمول باید بین ٣ تا ٥ روز کاری را در ارمنستان باشید، این مسئله بستگی به نیاز به حضور در اداره نظام وظیفه و اینکه آیا حاضر به پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت سریعتر پاسپورت هستید دارد.

٥. حضور در سازمان نظام وظیفه

اگر شما مردی زیر ٥٠ سال هستید باید در سازمان نظام وظیفه ثبت نام کنید. اگر در کشور دیگری در ارتش خدمت کرده‌اید بهتر است مدارک مربوط به آن را همراه داشته باشید. ثبت نام در نظام وظیفه معمولا ١ تا ٢ روز زمان خواهد برد.

٦. درخواست پاسپورت و کارت شناسایی

در حال حاضر می‌توانید برای پاسپورت معمولی یا هوشمند درخواست دهید. صدور پاسپورت نزدیک به ٣ هفته زمان خواهد برد مگر آنکه خواهان استفاده از خدمات فوری باشید که در آن صورت پاسپورت و کارت شناسایی خود را روز کاری بعدی یا طی ٣ یا ٥ روز کاری دریافت خواهید کرد. در این مرحله باید آدرس خود را نیز اعلام کنید. اگر قصد دارید یک آدرس محلی در ارمنستان را ارائه دهید باید گواهی سکونت در ارمنستان داشته باشید ( برای مثال قرارداد فروش یا موافقت مالک)

٧. قسم خوردن و دریافت پاسپورت و کارت شناسایی

برای دریافت پاسپورت و کارت شناسایی یک روز و ساعت برای حضور در اداره گذرنامه به شما اعلام می‌شود. پیش از آنکه مدارک را تحویل بگیرید باید سوگند وفاداری یاد کنید.