یک استارت‌آپ در بوستون قول داده توسط بلاکچین برخی از بزرگترین چالش‌های مربوط به رای‌گیری را حل کند: چالش‌هایی مانند در دسترس بودن، امنیت، شفافیت و کارایی.

دستیابی به رأی‌گیری و انتخابات امن با استفاده از تکنولوژی بلاکچین

پی آسان : Voatz، یک استارت‌آپ در بوستون است که قول داده توسط آن برخی از بزرگترین چالش‌های مربوط به رای‌گیری را حل کند: چالش‌هایی مانند در دسترس بودن، امنیت، شفافیت و کارایی
این شرکت قصد دارد با استفاده از رای‌گیری مبتنی بر اینترنت و با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، به این هدف دست پیدا کند.

Voatz چیست؟

حرکت در مسیرِ دستیابی به رأی‌گیری و انتخابات امن با استفاده از تکنولوژی بلاکچین

 

Voatz رای‌دهندگان را قادر می‌سازد تا صدای خود را به راحتی از طریق تلفن‌های هوشمند یا تبلت های متصل به اینترنت به گوش همه برسانند. این پلتفرم از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند و امنیت پیشرفته‌ای را برای حفظ یکپارچگی روند انتخابات ایجاد می‌کند. Voatz از عهده دو چالش اصلی در فرآیند رأی‌گیری بر می‌آید: مشارکت کم در انتخابات محلی و نیاز به مشارکت بهتر شهروندان.
جولی لین(Julie Lein)، مدیر عامل شریک صندوق نوآوری شهری، توضیح داد که اولین راه حل این است که تلفن همراه هوشمند نقش اساسی را در رای‌گیری در مورد انتخابات دولتی، شرکت‌های بزرگ، دانشگاهی و اتحادیه را ایفا کند.

در دسترس بودن و امنیت در تکنولوژی Blockchain

بر خلاف سیستم رای‌گیری فعلی، Voatz می‌تواند ضمانتی برای تأیید هویت و حسابرسی مناسب را با استفاده از بلاکچین ارائه دهد. بنابراین، شهروندان از طریق پلتفرم Voatz اطمینان مجازی از صحت نتایج رای‌گیری مبتنی بر اینترنت خواهند داشت.
در کنار نگرانی‌ها در مورد مسائل تقلب و امنیت رای‌دهندگان، بحث و بررسی ها در مورد میزان دسترسی رای‌دهندگان به اینترنت وجود داردو بیشتر توجه به سمت شهروندانی است که اغلب فاقد کارت شناسایی یا مدارک قابل ارائه رای گیری، مانند فقرا و افراد سالخورده و کسانی هستند که در مناطق دور افتاده با دسترسی محدود به خدمات زیربنایی مناسب زندگی می کنند.
نیمیت ساونی(Nimit Sawhney)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Voatz، به مجله بیت کوین Bitcoin گفت:

Voatz در حال کار برای برقراری ارتباط با شهروندانی که محروم از دسترسی هستند است تا بتواند برای هر کسی، بدون توجه به جغرافیا و وضعیت اجتماعی و اقتصادی، امکان رای‌دهی را فراهم کند.

وی همچنین اعلام داشت:

Voatz علاوه بر اسناد شناسایی مهم صادر شده توسط دولت، مانند گواهینامه رانندگی، شناسه های دولتی یا گذرنامه، از ده نوع اسناد مختلف رسمی دیگر برای تأیید هویت رای دهنده استفاده می‌کند.

Sawhney یادآور شد که Voatz تست مراکز رای‌گیری خود را در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان با موفقیت گذرانده است. او توضیح داد که پلتفرم Voatz همچنین اختلافات را در روند ثبت نام حذف می‌کند، به ویژه در ایالت‌هایی که “رای دهندگان موتور” (قانون ثبت نام رای گیری در آمریکا) در دسترس است.

تأثیر فناوری رأی دادن بر شهروندان بی‌خانمان

ساوینی توضیح داد که پلتفرم Voatz طراحی شده است تا رای دادن را برای رای‌دهندگان بی‌خانمان آسان‌تر کند. این پلتفرم انعطاف پذیر است و به منظور برطرف کردن موانع موجود در رای‌گیری به وجود آمده است.

رأی دهندگانی که مایل به انجام فرآیند امنیتی و نظارت اولیه هستند، می‌توانند از موبایل های خود استفاده کنند. اگر یک رای دهنده دارای موبایل سازگار نباشد، می تواند از بعضی از دستگاه های مشترک مانند ایستگاه رای‌گیری Voatz و با استفاده از تبلت رای دهد تا پس از گذر از یک فرآیند تأیید امنیتی، رای شخص ثبت شود.

در مورد انتخابات عمومی ساوینی یادآور می‌شود که روش‌های رای‌گیری سنتی همچنان در دسترس قرار می‌گیرند و این تنها یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای راحت‌تر شدن فرآیند رای‌گیری است.

آینده Voatz و دموکراسی

فن آوری Voatz در برنامه‌های آزمایشی توسط بیش از ۷۰،۰۰۰ رای‌دهنده در انتخابات و رویدادهای مربوط به رای گیری در حوزه های مختلف بکار گرفته شده است. احزاب سیاسی دولتی، دانشگاه‌های برجسته، اتحادیه‌های کارگری و غیرانتفاعی با موفقیت از پلتفرم Voatz استفاده کرده اند.
Voatz همچنین در حال پیشرفت فرایند استفاده از تکنولوژی خود برای برگزاری رای‌گیری در شهر ماساچوست است.
تیم Voatz اخیرا راه‌اندازی برنامه‌های شتاب دهنده مانند Techstars و MassChallenge را در بوستون به پایان رسانده است.
این تیم برای سیستم پیشرفته خود، برنده جایزه سال ۲۰۱۷ Harvard SECON Prize، جایزه طلای MassChallenge 2017 و جایزه  MIT Startup Spotlight 2016 شده است.
در روز دوشنبه، Voatz اعلام کرد که صندوق سرمایه گذاری ۲٫۲ میلیون دلاری Overstock.com به رهبری شرکت تابعه مدیچی ونچرز(Medici Ventures) جاناتان جانسون(Jonathan Johnson)،  ایجاد شده است. و رئیس شرکت مدیچی ونچرز، شور و شوق خود را برای این پروژه و چشم انداز آینده دموکراسی به اشتراک گذاشته است:

تیم Voatz یک راه حل پیشتاز برای ایجاد بهره‌وری و شفافیت بیشتر در آینده رأی گیری ایجاد کرده است. دموکراسی به شدت به پیشرفت‌های حیاتی نیاز دارد و [فن آوری بلاکچین] می تواند این پیشرفت را در سیستم رای‌گیری اعمال کند.

پلتفرم Voatz در حال حاضر فقط در حال عضوگیری است و در هفته های آینده برای مخاطبان گسترده‌تر نیز در دسترس خواهد بود.