صنعت انتقال پول، که سنی برابر با صنعت بانکداری دارد، در چند سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است که ناشی از افزایش مهاجران در کشورهای توسعه یافته است.

همزمان با فن‌آوری‌های جدید و پیشرفته متوسط هزینه تمام شده ارسال پول در حال کاهش است. براساس گزارش بانک جهانی، متوسط جهانی از ٩ درصد در مدت مشابه به زیر ٤/٨ درصد در سه ماهه اول ٢٠١٤ کاهش یافته است.

اما با وجود این رشد، چرا روند انتقال وجه آن طور که باید ساده نیست؟ چرا بعضی از کوریدور‌های ارسال وجه میزان ناچیزی پرداخت می‌کنند در حالیکه مناطقی مثل صحرای افریقا باید ١٢ درصد از پول ارسالی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند؟ اینها سوالاتی است که این مقاله در تلاش است تا پاسخ دهد.

بیت کوین

چرا انتقال پول همچنان دشوار است؟

فکر کنید می‌خواهید برای خواهرزاده خود ٢٥ دلار از امارات ارسال کنید. او چقدر دریافت خواهد کرد؟

جواب این سوال در صورتیکه تاکنون از سیستم‌های معمول استفاده نکرده باشید دشوار است، زیرا هزاران هزینه پنهان وجود دارد. تنها اگر به اینترنت آشنا باشید می‌توانید از پرداخت هزینه‌های اضافه بر هزینه تبدیل ارز که انتقال را همراهی می‌کند جلوگیری کنید.

هزینه‌هایی که توسط کارگزاران انتقال پول و تبدیل واحد پول دریافت می‌شود، مجموع پول ارسالی را کاهش می‌دهد. حتی در مواردی که در دام تبدیل رایگان می‌افتید، هزینه تبدیل آنقدر ناچیز است که در برابر حق‌العمل‌کاری به چشم نخواهد آمد.

اگرچه ما کارگزاران انتقال پول را سودجویانی خبره می‌دانیم، اما زوایای پنهان زیاد دیگری نیز در این کار وجود دارد. مواردی مثل فن‌آوری و زیرساخت، قوانین و قابلیت تعمیم کار به دیگر طرف‌ها همگی در قیمت‌گذاری و ساختار هزینه‌ها نقش ایفا می‌کنند.

برای مثال، بانکهای تجاری پیشرو دارای شبکه‌های جهانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، به آرامی در حال ترک آن هستند زیرا خطرات قانونی و هزینه‌های بالای عملیات در حال بلعیدن سود آنهاست.

برخلاف کارگزاران انتقال پول که می‌توانند انتقال‌های کوچک را هم انجام دهند، سیستم‌های میان بانکی برای انتقال مجموعه‌های بزرگی از پول مناسب هستند. اما دولت‌ها به دلیل افزایش فعالیت‌های پولشویی در دو دهه گذشته به انتقال‌های بزرگ حساس هستند.

مسئله دیگر آن است که بازیگران این صنعت باید مشتریان خود را بشناسند که نگرانی‌های جدی در مورد مسئله حریم شخصی ایجاد می‌کند، به غیر از آنکه زمان زیادی را باید به تکمیل کردن فرم‌های شناسایی اختصاص دهید. بانک‌ها در این مورد با تبدیل افرادی که دارای حساب هستند به مشتریان انتقال پول مشکل را حل کردند.

یادآوری می‌کنیم که کارگزاران انتقال پول دارای شبکه مستقل خود در بعضی از نقاط جهان نیستند و برای دسترسی به مشتریان با بانک‌های محلی همکاری می‌کنند. چنین همکاری‌هایی تنها به معنی افزایش هزینه‌هایی است که مشتری نهایی باید پراخت کند.

با توجه به تمامی این موارد، آخرین مانع کنترل دولتی است. تعداد زیاد نقاط کنترل که توسط موسسات دولتی برای کاهش کلاهبرداری و پولشویی ایجاد شده است نه تنها موجب افزایش انجام کار می‌شود بلکه در انتقال نیز تاخیر ایجاد می‌کند.

چگونه مشکل را حل کنیم

اگرچه مشکلاتی که توسط دولت ایجاد می‌شود به سادگی قابل حل نیست، برای این راه حلی وجود دارد. پاسخ این مشکل در فعالیت و به راه انداختن کارزارهای رسانه‌ای نیست بلکه در فن‌آوری است. آیا پول الکترونیک به شما ایده‌ای می‌دهد؟

واحدهای پولی رمزگذاری شده، واحدهای پولی مجازی و غیر متمرکزی هستند که با استفاده از کدها اطلاعات دیجیتالی و سرمایه را انتقال داده و دارایی‌ها را مدیریت می‌کنند. نمونه‌هایی از این واحدهای پولی بیت کوین، لیت کوین، اترئوم، دوگ کوین و نیم کوین هستند. اما نمونه‌ای که سر و صدای بیشتری به پا کرده است بیت کوین است که از فن‌آوری بلاک چین استفاده می‌کند، که یک آرشیو عمومی غیر قابل تغییر از تمامی انتقالات بیت کوین است که انجام شده و به ترتیب تاریخ منظم شده است.

برای استفاده از بیت کوین برای انتقال پول، باید یک آدرس کیف پول بیت کوین ایجاد کنید دریافت ‌کنندگان نیز باید دارای مورد مشابهی باشند. ادامه کار به راحتی ارسال یک ایمیل است. میزانی که می‌خواهید ارسال کنید مشخص می‌کنید و آدرس پذیرنده را وارد کرده و دکمه ارسال را می‌زنید.

بیت کوین و آشنایی با مشکلات آن

چرا باید بیت کوین را بر سیستم‌های سنتی ترجیح دهید

فواید زیادی در صورت پذیرش بیت کوین به عنوان وسیله انتقال پول وجود دارد. اما سه دلیل از دیگران برجسته‌تر هستند:

  • سرعت: برخلاف وسترن یونیون یا مانی گرام که برای انتقال به روزها زمان نیاز دارند، این سیستم تقریبا لحظه‌ایست. چند ثانیه بعد از ارسال پول در سیستم قابل مشاهده است اگرچه برای برداشت زمانی معادل یک ساعت نیاز خواهد بود.
  • ارزان: بیت کوین یک شبکه فرد به فرد است و در نتیجه نقش طرف‌های سوم را حذف می‌کند. شما تنها کارمزد محدودی خواهید پرداخت و هزینه‌های پنهانی وجود ندارند.
  • حریم شخصی: هنگام استفاده از این شبکه نباید از سرکشی دیگران به اموالتان نگران باشید. همچنین، انتقالات تحت حفاظت بوده و عاری از جزئیات شخصی شما است.

 

نتیجه

انتقال پول یک تجارت پرسود است و بانک جهانی ارزش آن را در سال ٢٠١٥، ٤٤٠ میلیارد دلار محاسبه کرده است. با این حال هزینه‌های پنهان مقداری را که انتقال می‌دهیم کاهش می‌دهند. تنها امسال، ٣ میلیارد و ٦٩٦ میلیون دلار یعنی ٤/٨ درصد از پول‌های انتقال داده شده صرف پرداخت هزینه‌ها خواهد شد. با این حال با کمک خدمات انتقال بدون اصطکاک که توسط بیت کوین و دیگر واحدهای پولی مجازی ارائه می‌شود، این هزینه‌ها کاهش داده خواهد شد. اگرچه این حوزه جدید که توسط فن‌آوری ایجاد شده است خود شاهد رقابت سختی خواهد بود، استفاده از آن توسط بازیگران بزرگی مثل گوگل و اپل می‌تواند تغییری کلی در فضای پرداخت ایجاد کند.