قیمت بیت کوین / یکی ویژگی‌های جالب بیت کوین وابسته نبودن افزایش و کاهش قیمت آن به شاخص‌های تاثیر گذار معمول بازار است و به همین دلیل علت نوسان آن مشخص نیست.

قیمت بیت کوین چرا در ماه ژانویه همیشه کاهش می یابد؟

پی آسان : یکی از ویژگی‌های جالب بیت کوین وابسته نبودن افزایش و کاهش قیمت آن به شاخص‌های تاثیر گذار معمول بازار است؛ به همین دلیل گاهی علت نوسان و کاهش قیمت بیت کوین معلوم نیست و شاید بعد از گذشت مدتی از نوسان معلوم شود دلیل آن چه بوده است. در دیدگاه جالبی که کارشناسان تحلیل بازار بیت کوین دارند، رکود کاهش قیمت بیت کوین در ژانویه را به سال نو چینی ربط می‌دهند. روز اول سال نو چینی که تقویمی شمسی-قمری است، بین روز ۲۱ ژانویه و ۲۰ فوریه تقویم میلادی متغیر بوده و امسال روز ۱۶ فوریه روز اول سال چینی است.

سال نو برای چینی‌ها اهمیت زیادی دارد و بسیاری از خرید و مسافرت چینی‌ها در همین روزها اتفاق می‌افتد. همان طور که در ایران روزهای پایان سال مردم خرید می‌کنند و در روزهای ابتدای سال به مسافرت می‌روند، در چین ه، این روزها چینی‌ها پرخرجی می‌کنند.

کاهش قیمت بیت کوین در ژانویه به دلیل خرید سال نو چینی‌ها

وقتی قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید، همه انتظار افزایش بیشتر قیمت را داشتند اما در میانه ماه ژانویه قیمت آن تا ۱۰ هزار دلار کاهش یافت. کاهش قیمت بیت کوین در ژانویه متاثر از چینی‌هایی است که در حال آماده شدن برای سال نو، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به ارز نقدی تبدیل می‌کنند تا با آن خرید کنند.

الکساندر والین (Alexander Wallin) بنیان‌گذار SprinkleBit در مصاحبه‌ای با بلومبرگ عنوان کرد:

امسال، روز اول سال نو چینی ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) است و چینی‌ها با جمعیت زیادی که دارند و بسیاری از آن‌ها در چین و شرق آسیا طرفدار ارز دیجیتال هستند، شروع به خرید سال نو کرده‌اند. طبق گفته تحلیلگران چینی‌ها در حال نقد کردن سود به دست آمده ازسرمایه‌گذاری روی بیت کوین و خرید هستند.

نوسان قیمت بیت کوین متاثر از عوامل غیر قابل پیش‌بینی است که با نوسان دیگر بازارها مثل بازار بورس سازگار نیست. برای مثال، زمانی که مناقشه سران کره شمالی و آمریکا به اوج خود رسید، کل بازارهای جهانی کاهش یک درصدی در شاخص‌ها را تجربه کرد اما درست در همین زمان، قیمت بیت کوین در حال افزایش بود.

کاهش قیمت بیت کوین هنگام سال نو چینی تکرارشونده است

شاید ربط دادن ماه و سال نو چینی به قیمت بیت کوین زیاد قابل باور نباشد اما با نگاهی به نمودار نوسان قیمت ماه ژانویه از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۸ مشخص می‌شود ماه ژانویه در چند سال اخیر پر نوسان بوده است.

با توجه به این که عمر زیادی از به وجود آمدن و همین طور اوج گرفتن بیت کوین نگذشته است، الگو و سابقه زیادی از قیمت بیت کوین در دسترس نیست. به هر حال با نگاهی به نمودار چند سالی که در بالا آورده شده است یک کاهش قیمت مشترک بین این سال‌ها می‌بینیم و اگر امسال هم اگوی قیمت مشابه سال‌های قبل باشد، پس از این دوره رکود دوباره شاهد افزایش خواهیم بود.

اگر به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین و اتریوم علاقه‌مند هستید، می‌توانید با استفاده از خدمات پی آسان جهت خرید و فروش بیت کوین و اتریوم اقدام کنید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی اتریوم و تفاوت های آن با بیت کوین را ببینید