١.مدرک سفر با ارزش

پاسپورت ارمنستان به شما اجازه خواهد داد تا به چندین کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنید بویژه کشورهایی که برای دارندگان پاسپورت کشورهای غربی دارای دسترسی محدودی هستند مانند روسیه، ایران و ازبکستان. سفر به کشورهای حوزه شینگن همچنان نیازمند دریافت ویزا است اما انتظار می‌رود سفر بدون ویزا تا سال ٢٠٢٠ ممکن شود. ایالات متحده به دارندگان پاسپورت ارمنستان ویزای ١٠ ساله  B و ویزای تجاری E2 ارائه می‌کند.

٢. برخورد خوب در روسیه و کشورهای اوراسیا

به دلیل حرکت آزاد نیروی کار در کشورهای اوراسیا (روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان) شهروندان ارمنستان نیازمند اجازه کار در این کشورها نیستند و در بخش‌های قوانین کار، حمایت اجتماعی، خدمات پزشکی، مالیات و مهاجرت شامل برخورد بهتری خواهند شد.

مهاجرت به ارمنستان

٣. آزادی و انتخاب‌های بیشتر

داشتن یک پاسپورت دوم به شما کمک خواهد کرد تا از مشکلات ناشی از قوانین داخلی و سیاست‌های خارجی کشور خود (مثل دشواری‌های بانکی) به دور باشید. پاسپورت دوم برای داشتن حریم خصوصی به شما کمک خواهد کرد همچنین اگر پاسپورت اول شما منقضی، مفقود یا ضبط شده باشد. شما همچنین در صورت سلب شهروندی فعلی خود نیازمند یک پاسپورت دیگر خواهید بود.

٤. تابعیت دوگانه مجاز است.

ارمنستان به افراد اجازه داشتن تابعیت دوگانه را می‌دهد. همچنین شما می‌توانید بعد از دریافت پاسپورت ارمنستان پاسپورت و مدارک کشورهای دیگر را نیز بدون اعلام به دولت ارمنستان دریافت کنید.

٥. انتقال شهروندی به نسل آینده

هنگامی که شهروندی ارمنستان را دریافت کنید فرزندان شما به صورت خودکار پاسپورت ارمنستان را دریافت خواهند کرد و همسرتان نیز می‌تواند برای شهروندی درخواست دهد. براساس قانون ارمنستان فرزند پدر یا مادر ارمنی براحتی می‌تواند شهروندی ارمنستان را بدون توجه به محل تولد و زندگی دریافت کند. به معنای دیگر، فرزندان و نوادگان شما می‌توانند بدون اینکه هرگز در ارمنستان زندگی کرده باشند پاسپورت دریافت کنند.

٦. روند دریافت تابعیت سریع، آسان و ارزان

روند دریافت پاسپورت ارمنی به صورت معمول کمتر از شش ماه زمان خواهد برد. اگر درخواست شهروندی در ارمنستان ارائه شود و پرونده مشکلی نداشته باشد موافقت در حدود چهار تا پنج ماه به طول خواهد کشید. هنگامی که با درخواست شما موافقت شد می‌توانید طی چند روز پاسپورت و کارت شناسایی خود را دریافت کنید.

تنها باید مدارک مورد نیاز و فرم مربوط به اطلاعات زندگی خود را ارائه کنید. نیازی به گواهی پلیس، تایید آدرس، پرداخت مالیات و دیگر موارد نیست. حتی در صورت انتخاب خدمات سریع هزینه‌های دولتی بسیار پایین است.

مهاجرت کاری به ارمنستان

٧. مالکیت زمین با پاسپورت ارمنستان

به عنوان یک شهروند ارمنستان می‌توانید زمین زراعی، جنگل و دیگر انواع زمین در ارمنستان را مالک شوید حقی که معمولا به خارجی‌ها داده نمی‌شود.

٨. کمک دولت

ارمنستان دارای چندین برنامه اجتماعی برای شهروندان است مانند تحصیلات با بورس دولتی، خدمات درمانی، بیمه سلامت برای سالمندان و دیگر طبقات آسیب‌پذیر.

٩. زندگی در ارمنستان

ارمنستان به عنوان یک کشور بسیار امن با یکی از کمترین میزان وقوع جرم در جهان شناخته می‌شود. در صورت وخیم شدن اوضاع اقتصادی یا سیاسی کشورتان می‌توانید از پاسپورت ارمنی خود برای نقل مکان موقت یا دائم به ارمنستان همراه با خانواده استفاده کنید.

پاسپورت ارمنستان به شما اجازه خواهد داد تا در انتخابات شرکت کرده و زندگی سیاسی داشته باشید: انتخاب کنید و انتخاب شوید.

١٠. لغو تابعیت آسان

چنانچه بخواهید شهروندی ارمنستان خود را لغو کنید، در صورت نداشتن بدهی و یا تعهد به دولت می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

 

سفر بدون نیاز به ویزا

از سال ٢٠١٨ پاسپورت ارمنستان در رده ٧٠ در میان ارزیابی آرتون کپیتال و ٧٤ در میان ارزیابی‌های هنلی و پارتنر قرار دارد و اجازه سفر بدون ویزا به ٦٢ کشور را می‌دهد که شامل روسیه بیشتر کشورهای CIS و ایران می‌شود.

مهاجرت به ارمنستان با خانواده

اعضای خانواده

در صورت درخواست شما به فرزندان شما به سرعت شهروندی اعطا خواهد شد. فرزندان بزرگسال برای دریافت تابعیت نیازمند طی یک روند جداگانه هستند. همسر شما در صورت داشتن شرایط ذکر شده در بخش شهروندی از طریق ازدواج می‌تواند در خواست شهروندی دهد.

بعد از تایید شهروندی شما، همسر، والدین، پسر، دختر، برادر، خواهر، پدربزرگ، مادربزرگ یا نوه‌های شما اجازه اقامت موقت (یک ساله) دریافت خواهند کرد. اجازه اقامت دائم (٥ ساله) بعد از ٣ سال اقامت در ارمنستان نیز قابل دریافت است.

سربازی

مردان بین ١٦ تا ٥٠ سال باید به دفاتر نظام وظیفه مراجعه کنند. مردان بین ١٨ تا ٢٦ سال باید دوره دو ساله سربازی را بگذرانند مگر آنکه به دلیل سلامت و مسائل دیگر دارای معافیت باشند. به همین دلیل بهتر است دریافت پاسپورت خود را تا بعد ٢٧ سالگی به تعویق اندازید. افراد بالای ٢٧ سال نیاز به گذراندن دوره سربازی در زمان صلح نخواهند داشت اما در صورت اعلام وضعیت جنگی ممکن است به خدمت فراخوانده شوند.

اگر علاقه‌ای به حضور در اداره نظام وظیفه ندارید، می‌توانید درخواست پاسپورت ویژه دهید که سند شهروندی نیست و نیازی به خدمت سربازی ندارد اما دارای بسیاری از مزایای شهروندی مانند حق مالکیت نیز هست.

مالیات

ارمنستان دارای قوانین مالیات بر شهروندی نیست و شهروندی شما تاثیری بر مالیات نخواهد داشت. به طور معمول برای آنکه مشمول پرداخت مالیات شوید باید ١٨٣ روز در یک سال را در ارمنستان بگذرانید.