بیت کوین / چارلی لی(Charlie Lee) موسس شرکت لایتکوین (LTC) و مدیر مهندسی سابق در شرکت کوین بِیس(Coinbase) است. در این پست همراهمان باشید.

مصاحبه با چارلی لی: پیش بینی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت غیر ممکن است

چارلی لی(Charlie Lee) موسس شرکت لایتکوین (LTC) و مدیر مهندسی سابق در شرکت کوین بِیس(Coinbase) اخیرا اقدامات جسورانه ای در دنیای رمزارزها انجام داده است.
چارلی لی طی پستی که در رِدیت(Reddit) در ماه دسامبر منتشر کرد، اعلام داشت، او همه لایتکوین های خود را با توجه به تعارض منافع فروخته یا اهدا کرده و در ماه ژوئن طرح پیشنهادی خود در خصوص سافت فورک(soft fork) لایتکوین را توییت کرد که طبق آن نوع جدیدی از بازار آزاد جهت گسترش لایتکوین بوجود آمده است.

لی سخنران اصلی در کنفرانس ارتباطات بلاکچین بوده که در ۲۶ ژانویه(۶ بهمن) در سانفرانسیسکو برگزار شد. نشریه کوین تلگراف در پشت صحنه این کنفرانس این فرصت را یافته که با او در خصوص اخبار مربوط به هک صرافی شرکت کوین چِک (Coincheck)، پذیرش رمزارزها و اهمیت حفظ چشم انداز آینده بازار بی ثبات رمزارزها صحبت کند.

مصاحبه

چارلی: خنده داره. من فقط یکی از مقالات نشریه کوین تلگراف که در مورد هک صرافی شرکت کوین چک بود، خوانده ام. آیا این قضیه واقعا صحت دارد؟

CT: بله، این واقعه صبحِ ۲۶ ژانویه( ۶ بهمن) روی داده است. نظر شما درباره هک شرکت کوین چک چیست؟

چارلی: خُب، من واقعا متاسفم که این شرکت هک شده. منظورم این است که این رویداد چندان هم غیرمنتظره نبود. فکر می کنم ماهیت این بازی همین باشد.
استقلال پولی بدین مفهوم است که شما کنترل کامل روی پولتان داشته باشید و چنانچه شما این کنترل را از دست دهید، آنها می توانند این کنترل را بدست گرفته و براحتی پول شما را از چنگتان درآورند.
این آخرین باری نیست که ما در مورد هک یک صرافی می شنویم. اما قطعا آخرین باری خواهد بود که چنین درصد بالایی کوین مورد سرقت قرار می گیرد. ارزش کلِ سکه ی (NEM) در حال حاضر معادل ۸ میلیارد دلار است.

مصاحبه با چارلی لی: پیش بینی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت غیر ممکن است

پس می توان گفت تنها ۶ تا ۷ درصد(۵٫۸ درصد) از کل کوین ها به سرقت رفته و در صورتیکه آنها کوینگواه اثبات سهام باشند، اگر هکر بخواهد از آنها جهت حمله به شبکه استفاده کند، بسیار مستعد حمله خواهند بود. NEM کوین مدل گواه اثبات اهمیت (POI) محسوب می شود.
بنابراین ما همیشه شاهد بلاکچین هایی نظیر وری کوین(VeriCoin) بوده ایم که در واقع قابلیت بازگشت دارند. یا حتی اتریوم که پایگاه دسترسی به داده آن مورد هک واقع شد، مبالغ به سرقت رفته نیز به صاحبان حقیقی آنها عودت داده شد.
بنابراین می توان گفت این اولین نکته ای است که به ذهن من خطور کرد. آیا آنها قصد دارند جهت بازگرداندن مبالغ به سرقت رفته هاردفورکی ایجاد کنند؟

CT: ما فقط در این باره صحبت کرده بودیم که آیا NEM می تواند یک هاردفورک جدید ایجاد کند یا خیر؟

چارلی: بله، اما در مورد بیت کوین و لایتکوین این چیزی است که من هرگز آنرا ترغیب یا ترویج نمی کنم. در واقع نمی خواهم که جهت بازگرداندن مبالغ هک شده هاردفورکی ایجاد شود.
لازم است پایه اصلی بلاکچین نسبت به تغییر مقاوم شود. توسعه دهندگان و شرکت ها بطور یک جانبه نمی توانند معاملات را نقض کنند و برگردانند. چون هنگامی که شما خط مشی برای این کار رسم کنید نقطه توقف آن کجاست؟
بنابراین می توان گفت من تنها در مورد حدسیات صحبت می کنم. مطمئن نیستم که آنها در حال حاضر چه در سرشان می گذرد. اما این مسئله برای صرافی و افرادیکه جهت انجام مبادلات این کوین در اختیار دارند، مایه تاسف است.
شرکت کوین چک(Coincheck) در تاریخ ۲۷ ژانویه(۷ بهمن) اعلام کرد که مبالغ همه کاربرانی که تحت تاثیر این هک واقع شده اند، را به آنها باز خواهد گرداند. تیم NEM مخالف اجرای این هاردفورک است و از آن زمان مرتبا گزارش می دهد که هکرها در حال حاضر برخی از کوین های هک شده را به آدرسهای مختلف انتقال داده اند.

CT: بنابراین تلقی شما از این وضعیت این است: “باعث تاسف است، اما اگر شما پولتان را در دست فرد دیگری، به عنوان شخص ثالث قرار دهید، شما به نوعی ریسک کرده اید”

چارلی: بله، طبیعت پول این است. شما روی پولتان کنترل دارید(تقریبا). اگر بخواهید این کنترل را به شخص دیگر بسپارید، پس قطعا خود را در معرض خطر قرار خواهید داد و در بسیاری موارد این خطر ارزشش را دارد اگر مایل باشید وارد صرافی متمرکز شوید و خوشبختانه ما امسال شاهد صرافی های غیرمتمرکز بسیاری نیز هستیم.

CT: آیا شما فکر می کنید گنجاندن گزینه های معامله با رمزارزها در اپلیکیشنی مانند رابین هود(Robinhood) دال براین مسئله است که معامله از طریق این نوع ارز در حال افزایش است؟

چارلی: فکر می کنم اپلیکیشن هایی نظیر رابین هود و اسکوئر کش (Square Cash) که بیت کوین را به عنوان ارز پذیرفته اند و برای افراد این امکان را فراهم آورده اند که بتوانند بیت کوین و سایر رمزارزها را خریداری کنند و بفروش برسانند، نشانه خوبی از حرکت بسمت پذیرش کامل این نوع ارزها است. بنابراین تصور می کنم این بسیار خوب باشد و در مورد آن بسیار هیجان زده ام به خصوص با وجود این واقعیت که رابین هود می تواند در آینده بطور بالقوه از لایتکوین پشتیبانی کند. این امر ورود افراد مبتدی را به این عرصه آسان می سازد تا بتوانند براحتی تعدادی کوین خریداری کرده و از آن استفاده کنند.
این همان چیزی است که شرکت کوین بیس (Coinbase) سالهاست در تلاش است انجام دهد و به همین دلیل است که من به این شرکت ملحق شده ام تا به اجرای آن کمک کنم و همچنین کمک کنم استفاده از بیت کوین و لایتکوین و سایر کوین ها برای عموم افراد از جمله مادران و پدران آسانتر شود.

CT: پس چرا شما در نهایت کوین بیس را ترک کردید؟

چارلی: من آن را ترک کردم تا روی لایتکوین تمرکز کنم. من در حال حاضر همه وقتم را به توسعه لایتکوین اختصاص داده ام.

CT: اما شما همه سهام خود را نیز بفروش رسانده اید؟

چارلی: من همه کوین های خود را بفروش رسانده ام. اما هنوز تمام وقت بر روی ارتقا لایتکوین کار می کنم. من همه کوین های خود را به دلیل تناقضاتی که در سود حاصله وجود داشت، بفروش رساندم نه به این علت که این پروژه را باور ندارم.

CT: آیا شما فکر می کنید هر شخصی که تعدادی کوین در اختیار دارد یا بطور تمام وقت روی یکی از انواع رمزارزها کار می کند نباید از سهام کوین های خود بهره برد؟

چارلی: نه لزوما اینطور نیست. فکر می کنم که من در موقعیت خاصی قرار گرفته ام چراکه حضور گسترده ای در رسانه های اجتماعی دارم و قاعدتا بر آینده لایتکوین و نوسانات نرخ آن تاثیر خواهم گذاشت. بنابراین من همیشه وقتی به ترویج لایتکوین در رسانه های اجتماعی می پردازم و شاهد تغییر نرخ آن هستم، دچار احساسات متناقضی می شوم. این واقعیت پیش از این از لحاظ مالی به من کمک بسیاری نموده بنابراین مایلم اکنون جنبه های مالی را از کارم حذف کنم.

CT: جس پاول (Jesse Powell)، مدیر عامل شرکت کراکن (Kraken) در اولین جلسه هیئت مدیره امروز صبح عنوان داشت: “اگر شما چنین تصور می کنید که نظرات روانشناختی شما در این نمودار درست طبق آنچه گفته اید اعمال نشده، بهتر است طبق اصول تجارت به کسب و کار خود بپردازید و مجبور نیستید از این نمودار تبعیت کنید.”
آیا شما فکر می کنید یک شخص بتواند از طریق توییتر تا این حد در بازار دست ببرد؟

چارلی: من فکر می کنم که این طبیعت انسان است که به طریقی تحت تاثیر آنچه که می شنوند و می بینند قرار می گیرد. من نسبت به نرخ دراز مدت بیت کوین و لایتکوین خوش بین هستم و نرخ آن در کوتاه مدت می تواند به شدت دچار نوسان شده بنابراین پیش بینی آن دشوار است.

مصاحبه با چارلی لی: پیش بینی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت غیر ممکن است

CT: آیا شما هیچ پیش بینی خاصی برای لایتکوین یا بیت کوین در سال آینده دارید؟

چارلی: پیش بینی آن غیرممکن است، به همین دلیل من این کار را انجام نمی دهم. نرخ لایتکوین در سال گذشته پیش از صعود آن معادل ۴ دلار بود. من بخودم گفتم که اگر آن به ۳۰ دلار برسد، سال بسیار خوبی پیش رو خواهیم داشت. منظورم این است که بسیار شگفت انگیز است. اینطور نیست؟ اگر نرخ آن از ۴ دلار به ۳۰ دلار برسد، نه برابر افزایش نرخ خواهیم داشت  و این بازده بسیار حیرت انگیزی است. اما آن به ۳۰۰ دلار رسید، که ده برابر ۳۰ دلار است
اما پس از آن سقوط نرخ این ارز نیز مرا شگفت زده کرد. حتی نرخ بیت کوین هم در آخرین باری که به بالاترین نقطه صعود خود دست یافت به ۱۲۰۰ دلار رسید (در سال ۲۰۱۳)، اما مجددا به ۲۰۰ دلار کاهش یافت (سال ۲۰۱۵)  و این معادل ۸۰ درصد سقوط نرخ است.
به همین دلیل است که من اواخر سال گذشته پستی را با این محتوا توییت کردم که اگر نمی توانید مانع سقوط نرخ لایتکوین به ۲۰ دلار شوید، پس روی آن سرمایه گذاری هم نکنید.

بسیاری افراد که پول خود را از دست می دهند همان کسانی هستند که  زمانی که نرخ در حد بالا یا حتی متوسط قرار دارد، سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه هنگامیکه نرخ سقوط می کند و مجبور بفروش می شوند، مقادیر زیادی از سرمایه خود را از دست می دهند. چون آنها با نرخ پایین بفروش می رسانند و تا  زمانیکه نرخ دوباره افزایش یابد صبر نمی کنند.
این افراد پستهای توییت شده من را اشتباه برداشت می کنند. آنها تصور می کنند که من به آنها گفته ام کوین های خود را بفروش برسانند زیرا لایتکوین ۹۰ درصد کاهش نرخ داشته است. منظورم این است که احتمال آن وجود دارد. اما من فقط باعث بالا رفتن این احتمال شده ام که بسیار هم متغیر است و شما نباید بیش از آنچه من می توانم ریسک کنم، وارد عمل شوید. در اینصورت سرمایه خود را را از دست خواهید داد. در دراز مدت خوب است اما در کوتاه مدت هیچکس نمی داند.

CT: بسیار متشکر و سپاسگذارم! از دیدار شما بسیار خرسند شدیم.

 

شما درباره صحبت ها و نظرات چارلی لی چه فکر می کنید؟ آیا دلائل فروش کوین های خود به اندازه کافی قانع کننده بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذاری