معرفی ارز دیجیتال تتر

تتر که در بازار رمزارزها با USDT شناخته می‌شود، یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است. Tether همواره خود را در برابر نوسانات نسبتا زیاد بازار حفظ می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که تتر چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد.

فهرست:

تتر چیست؟

Tether یا همان USDT یک ارز دیجیتال با قیمتی همواره ثابت است که سرمایه شما را در برابر نوسانات بازار، حفظ می‌کند. ارزش هر سهم تتر، همیشه 1 دلار آمریکا است. در واقع ارزش آن به هیچ عنوان از 1 دلار آمریکا کمتر یا بیشتر نخواهد شد.

البته ارزهای دیجیتال دیگری هم مانند تتر هستند که همواره ارزش ثابتی دارند و از سرمایه شما در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کنند. به رمزارزهای اینچنینی، استیبل کوین گفته می‌شود.

پشتوانه‌ی ارزهایی که در دسته Stable Coin قرار می‌گیرند، کالا یا دیگر دارایی‌ها هستند. قیمت سهام این ارزها هم با توجه به آن پشتوانه، دچار تغییر می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، به غیر از تتر، ارزهای دیجیتال زیادی در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرند. اما باید بگوییم که در حال حاضر تتر از قدرت بسیار بیشتری نسبت به دیگر استیبل کوین‌ها برخوردار است.

اکنون که به سوال تتر چیست جواب داده شد، بهتر است با کاربردهای این رمزارز محبوب آشنا شوید.

کاربردهای تتر چیست؟

به طور کلی تمام افرادی که برای خرید تتر اقدام می‌کنند، دو هدف مشخص دارند. اولین هدف آن‌ها این است که سرمایه خود را از نوسانات نسبتا زیاد بازار در امان نگه دارند و هدف بعدی انتقال دادن پول به صورت دلاری به دیگر صرافی‌ها و کیف پول‌ها است.

در ادامه با ذکر این دو هدف، به شما می‌گوییم که کاربردهای تتر چیست و به چه دلیل از آن استفاده می‌کنند.

محافظت از سرمایه در برابر نوسانات بازار رمزارزها

در بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است سرمایه‌ی شما طی چند دقیقه با افت یا رشد زیادی مواجه شود، اما در صورتی که بر روی تتر سرمایه‌گذاری کنید، چنین چیزی در انتظارتان نخواهد بود چرا که قیمت هر سهم آن همیشه 1 دلار آمریکا خواهد بود.

بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی استیبل کوین‌ها یا همان ارزهای با ثبات هستند. Tether که در بازار با نام اختصاری USDT شناخته می‌شود، قدرتمندترین Stable Coin در بازار ارزهای دیجیتال است.

اینکه قیمت تتر همواره با 1 دلار آمریکا برابر است، می‌تواند فرصت خوبی برای به سود رسیدن شما باشد. برای مثال شما 1 ریپل را با قیمت 500 دلاری خریداری کردید. با گذشت زمان، ارزش این ریپل به 900 دلار می‌رسد و به راحتی می‌توانید آن 900 دلار را به تتر تبدیل کنید.

چند وقت بعد ارزش ریپل با افت مواجه می‌شود و به 600 دلار می‌رسد اما شما همان 900 دلار را در اختیار خواهید داشت. در این شرایط به راحتی می‌توانید از پول خود در برابر نوسانات محافظت کنید و به سود بالایی برسید.

انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف‌ پول‌های دیگر به صورت دلاری

در صورتی که تتر داشته باشید، می‌توانید تمام انتقال‌های خود به صرافی و دیگر کیف‌ پول‌ها را به صورت دلاری انجام دهید. همانطور که می‌دانید، تمام افراد دلار را به عنوان بهترین پول قبول دارند. همین مسئله، معامله کردن را برای شما آسان خواهد کرد.

از طرف دیگر، اگر برخی ارزهای ناشناس را خریداری کنید، نمی‌توانید به راحتی آن را به صرافی و کیف پول‌های دیگر انتقال دهید. همین کاربردهاست که تفاوت‌های USDT و دیگر رمزارزها را رقم می‌زند.

تتر چگونه کار می‌کند؟

همیشه در ازای هر واحد Tether تولیدشده، 1 دلار آمریکا در خزانه‌ بانکی نگهداری می‌شود. این 1 دلار آمریکای نگهداری‌شده در خزانه‌های بانکی، به عنوان پشتوانه ارز دیجیتال تتر عمل می‌کند که باعث می‌شود این ارز در برابر نوسانات محفوظ بماند.

در صورتی که 6 میلیون واحد تتر تولید و عرضه شده باشد، حتما 6 میلیون دلار آمریکا هم به عنوان پشتوانه این رمزارز در خزانه‌های بانکی قرار داده می‌شود. در واقع دلیل همیشه ثابت بودن و در دسته استیبل کوین قرار گرفتن UDST هم این موضوع است.

جالب است بدانید که عرضه تتر برعکس بسیاری از ارزهای دیجیتال، محدود نیست. تولید و عرضه شدن واحدهای Tether به تقاضای کاربران و معامله‌کنندگان بستگی دارد.

همین مسئله، نحوه خرید تتر را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود که بدون هیچ اتلاف وقتی، بتوانید این استیبل کوین محبوب را خریداری کنید.

ارز USDT اویل بر روی لایه Omni که بستری بر روی بلاک‌چین است، توزیع شد؛ اما در این لحظه بر روی بلاک‌چین‌هایی مانند بیت کوین کش، اتریوم، Algorand و ترون هم عرضه می‌شود.

به همین دلیل است که دسترسی به تتر به هیچ عنوان با چالش مواجه نمی‌شود و همواره آسان خواهد بود. شما می‌توانید USDT را روی تمام کیف‌ پول‌های معتبر نگهداری کنید.

تتر یک ارز دیجیتال متمرکز با تراکنش‎‌های غیرمتمرکز است. به دلیل اینکه واحدهای USDT توسط شرکت iFinex تولید و سپس به صرافی Bitfinex که تحت مالکیت آیفینکس است ارسال می‌شود، نمی‌توانیم تتر را یک ارز دیجیتال غیر متمرکز بدانیم.

راه‌های خرید تتر چیست؟

اکثر افراد برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود، معمولا به صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال مراجعه می‌کنند. البته خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های بین‌المللی برای افرادی که در کشور ایران زندگی می‌کنند با چالش‌های بسیاری زیادی مواجه است.

به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته، شما نمی‌توانید در اکثر صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال بین‌المللی ثبت نام کنید. به همین دلیل دو راه مناسب برای خرید تتر پیش‌روی شما قرار خواهد داشت.

در صورتی که پرداخت ارزی و بین‌المللی دارید و یا می‌خواهید درآمدهای دلاری خود را نقد کنید، پی‌آسان یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

خرید به صورت مستقیم از صرافی‌های آنلاین ایرانی

برای خرید تتر به صورت مستقیم از صرافی‌های آنلاین ایرانی، دیگر نیازی به پرداخت دلاری نیست. شما می‌توانید با کارت بانکی خود و به صورت ریالی پرداخت را انجام دهید.

برخی از این صرافی‌ها کارمزد زیادی را برای خرید دریافت می‌کنند و برخی دیگر کارمزد متعادل و معقولی را از کاربر می‌گیرند. امنیت صرافی آنلاین ایرانی که مدنظر دارید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه خرید تتر با استفاده از این روش چالش‌های کمتری دارد، اما ممکن است برخی صرافی‌های آنلاین ایرانی از رمزارزهای زیادی پشتیبانی نکنند و انتخاب‌هایتان محدود شود.

تبدیل بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به USDT در صرافی‌های بین‌المللی

نحوه خرید تتر با استفاده از تبدیل بیت کوین و دیگر رمزارزها به USDT هم کاملا راحت خواهد بود. شما می‌توانید موجودی خود در صرافی‌های خارجی و بین‌المللی مانند بایننس را به تتر تبدیل کنید.

اگر قصد خرید یا پرداخت دلاری به صرافی‌های بین‌المللی داشتید، پی‌آسان این کار را برای شما انجام خواهد داد. بسیاری از کاربران و معامله‌کنندگان در بازار ارزهای دیجیتال، از همین روش تبدیل ارزها برای خرید تتر و دیگر رمزارزها استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که صرافی‌های بین‌المللی و خارجی به کاربران ایرانی اجازه فعالیت نمی‌دهند و شما نمی‌توانید با موقعیت مکانی یا همان IP ایران به بایننس و سایر صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال وارد شوید.

افرادی که قصد فعالیت در بایننس و سایر صرافی‌های آنلاین بین‎المللی را دارند، می‌توانند با تغییر IP خود به کشورهای دیگر، بدون دردسر فعالیت خود را انجام دهند.

خطر بسته شدن اکانت شما در صرافی‌های آنلاین بین‌المللی به دلیل اینکه ساکن ایران هستید وجود دارد. در صورتی که صرافی مورد نظر متوجه ایرانی بودن شما شود و IP ایران را برای ورود و خروج‌هایتان تشخیص دهد، به احتمال زیاد اکانت شما بسته خواهد شد.

به طور کلی، همین دو روش برای نحوه خرید تتر پیش‌روی شما خواهد بود. اگر در صرافی‌های آنلاین بین‌المللی ارز دیجیتال مانند بایننس رمز ارزی را خریداری کرده‌اید، می‌توانید همان رمزارز را به تتر تبدیل کنید.

اما اگر برایتان سخت است که در چنین صرافی‌هایی فعالیت کنید و تراکنش داشته باشید، می‎‌توانید پی‌آسان را برای پرداخت‌های ارزی و بین‌المللی و همچنین نقد کردن درآمدهای دلاری خود انتخاب کنید.

کیف پول‌های تتر

همانطور که گفته شد، Tether جزء محبوب‌ترین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است. همین محبوبیت باعث شده است که صرافی‌های زیادی از آن پشتیبانی کنند. شما می‌توانید این رمزارز را درون اکثر کیف پول‌ها ذخیره کنید.

از آن‌جایی که واحد‌های تتر یا همان USDT دیجیتالی هستند و فیزیکی نیستند، باید آن‌ها را در بر روی کیف پول‌های دیجیتال نگهداری کنید. دسترس‌پذیری نسبتا بالای ارز دیجیتال Tether باعث شده است که کیف پول‌های زیادی از آن پشتیبانی کنند.

مای اتروالت، کوینومی، اتمیک والت، تراست والت و کیف‌ پول‌های رسمی بیت کوین کش، اتریوم و… از جمله کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری معتبر و قابل اعتمادی هستند که می‌توانید تتر خود را در آن‌ها نگهداری کنید.

تروزر و لجر هم دو کیف پول سخت‌افزاری و معتبر هستند که می‌توانید USDT خود را در آن نگهداری کنید.

به طور کلی، بسیاری از کیف‌ پول‌های دیگر هم از تتر پشتیبانی می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما امنیت کیف پول مورد نظر هم دقیقا مانند صرافی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که کیف پول مورد نظر شما امنیت کافی را نداشته باشد، همواره نگران از بین رفتن سرمایه خود خواهید بود.

داشتن نسخه پشتیبان یا بکاپ هم یکی دیگر از مواردی است که باید قبل استفاده از کیف پول دیجیتالی به آن توجه داشته باشید. حتما قبل استفاده از یک کیف پول، از آن نسخه پشتیبان یا بکاپ را تهیه کنید.

برای بکاپ گرفتن، اکثر کیف پول‌ها یک سری کلمات را در قالب یک مجموعه 12 عددی به شما نشان می‌دهند. شما باید این 12 کلمه را در جایی ذخیره کنید. در صورتی که این مورد انجام شود، دیگر نگران از بین رفتن اکانت یا سرمایه خود نخواهید بود.

شما می‌توانید با همان 12 کلمه اکانتتان را بازیابی کنید و سرمایه‌ خود را بازگردانید. اما اگر نسخه بکاپی از کیف پول تهیه نشود، در صورت از بین رفتن اکانت و سرمایه، به هیچ عنوان نمی‌توانید آن را بازیابی کنید و برای همیشه سرمایه و اکانت خود را از دست خواهید داد.

در صورتی که کیف پول مورد نظر شما از امنیت بالایی برخوردار نبود، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. سعی کنید از کیف پول‌های معروفی مانند تراست والت استفاده نمایید تا در امنیت کامل معاملات خود را انجام دهید و از ارزهایتان نگهداری کنید.

قیمت تتر

همانطور که در ابتدای مقاله «تتر چیست» گفته شد، قیمت تتر همیشه برابر با 1 دلار آمریکا است؛ دلیل این مورد هم نگهداری 1 دلار آمریکا در خزانه‌ها به ازای هر واحد تولیدشده USDT است.

البته در برخی شرایط ممکن است که قیمت تتر با تغییراتی مواجه شود. اما این تغییرات به هیچ عنوان مانند دیگر ارزهای دیجیتال که در دسته استیبل کوین‌ها قرار نمی‌گیرند، نخواهد بود.

برای مثال، ممکن است در برخی ساعات قیمت تتر به 0.98 دلار برسد و یا با افزایش بسیار کمی به 1.01 دلار تبدیل شود. اگر نمودار قیمتی تتر را بررسی کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که نوسانات زیادی در آن وجود ندارد و همواره تغییرات قیمتی این رمزارز به همین شکل خواهد بود.

معمولا یک تفاوت قیمتی کوچکی بین قیمت دلار در بازار آزاد ایران و صرافی‌های آنلاین وجود دارد. برای مثال، اگر قیمت هر دلار در بازار ایران معادل 23.500 تومان باشد، امکان دارد در صرافی‌های آنلاین قیمت هر واحد USDT معادل 24.000 هزار تومان باشد.

ویژگی و مزایای ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر به صورت مستقیم سود چندانی را به سرمایه‌گذار نمی‌رساند و هدف افراد هم از خرید USDT، رسیدن به سود نیست. این ارز دیجیتال محبوب، مزایا و ویژگی‌هایی دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

کارمزد پایین تراکنش‌ها

تتر برای تبدیل و انتقال هیچگونه کارمزدی از کاربر دریافت نمی‌کند. البته ممکن است کارمزد کمی که به 1 دلار هم نمی‌رسد، توسط بلاک‌چینی که تراکنش بر بستر آن انجام شده است، دریافت شود.

در حالت عادی، تتر برای انتقال و تبدیل هیچ کارمزدی را از کاربر دریافت نمی‌کند. همین مسئله باعث افزایش محبوبیت این ارز شده است. توجه داشته باشید که کارمزد تراکنش‌ها در برخی شبکه‌ها بسیار بالا است و به 30 الی 40 دلار هم می‌رسد.

سرعت بالای انجام تراکنش‌ها

پرداخت و دریافت ارزهای فیات با استفاده از تتر بسیار سریع انجام می‌شود. در حالی که بدون استفاده از تتر، انجام این مبادلات تا 5 ساعت هم طول می‌کشد.

با توجه به سرعت بالای انجام تراکنش‌ها با تتر، سرمایه‌گذاران و تریدرهای ارز دیجیتال می‌توانند سود زیادی را از نوسانات موجود در بازار به دست آورند.

ثبات قیمتی

هیچ ریسکی در معاملات تتر وجود ندارد زیرا قیمت آن همواره ثابت است. برای افرادی که به دنبال یک ارز دیجیتال بدون نوسان برای نگهداری سرمایه‌شان می‌گردند، تتر بهترین انتخاب است.

همانطور که بارها در این مقاله گفته شد، قیمت هر واحد USDT همواره برابر با 1 دلار آمریکا است. اما نوسانات بسیار کمی هم وجود دارد. برای مثال، ممکن است در برخی ساعت‌ها قیمت تتر به 0.99 دلار برسد و یا با رشد مواجه شود و به چند سنت بیشتر از 1 دلار برسد.

همین مسئله باعث می‌شود که افراد برای نگهداری پول‌هایشان در صرافی‌ها، سهام‌های خود را به تتر تبدیل کنند. به دلیل ثباتی که در قیمت تتر وجود دارد، افراد دیگر نگران ضرر کردن خود نخواهند بود.

درآمد شرکت iFinex از کجا تامین می‌شود؟

به طور کلی، این شرکت برای کسب درآمد از دو روش استفاده می‌کند. در ادامه این دو روش را به شما خواهیم گفت.

کسب درآمد از کارمزدهای صرافی Bitfinex

کاربران زیادی برای خرید تتر به صرافی بیتفینکس مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید فرآیندهای مربوط به تبدیل و نقد کردن تتر را در این صرافی معتبر متعلق به ایفینکس انجام دهید.

کاربران در صورت واریز دلار می‌توانند از این صرافی برای خرید تتر اقدام کنند. این صرافی کارمزدی را برای برداشت یا تبدیل تتر از کاربران دریافت می‌کند. البته این کارمزد زیاد نیست و 10 سنت که 0.1 دلار می‌شود، کارمزد برداشت و تبدیل تتر در بیتفینکس است.

در واقع در این صرافی شما هنگام تبدیل تتر و البته برداشت آن به حساب خود، باید کارمزدی را پرداخت کنید. یکی از راه‌های کسب درآمد شرکت iFinex همین کارمزدهایی که کاربران پرداخت می‌کنند، است.

سود حاصل از پشتوانه ذخیره شده در خزانه‌ بانکی

یکی دیگر از راه‌های درآمد شرکت ایفینکس، دریافت سود حاصل از پشتوانه ذخیره شده در حساب‌ها و خزانه‌های بانکی است. این شرکت با استفاده از سپرده‌گذاری دلارها، می‌تواند از بانک‌ها سود بانکی بگیرد.

این سود بانکی با توجه به سپرده‌ای که گذاشته می‌شود، به شرکت پرداخت خواهد شد. این دو روش، منابع‌ درآمد شرکت iFinex هستند.

این سود ارتباط مستقیمی با USDT تولید شده و تقاضای کاربران دارد. با توجه به اینکه نسبت به هر واحد USDT تولید شده، 1 دلار آمریکا در خزانه نگهداری می‌شود، افزایش تقاضا و تولید تتر به کسب درآمد بیشتر ایفینکس کمک می‌کند.

جمع بندی نهایی

خرید تتر در صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال می‌تواند انتخاب خوبی برای حفظ سرمایه‌ شما باشد. البته توجه داشته باشید که به دلیل ثبات قیمت تتر نمی‌توانید سودی را از آن به صورت مستقیم دریافت کنید و باید از سرعت تراکنش بالای آن برای نوسان‌گیری و کسب سود از آن استفاده نمایید.

در این مقاله سعی کردیم جواب کاملی به سوال ” تتر چیست؟ ” بدهیم و این ارز دیجیتال را به صورت کامل معرفی کنیم. برای خرید تتر از صرافی‌های بین‌المللی نیاز به پرداخت دلاری خواهید داشت که می‌توانید فرآیند مربوط به پرداخت‌های دلاری و ارزی خود را به پی‌آسان بسپارید.