ووچر / آزمون تافل iBT یکی از مهمترین آزمون‌های زبان بین‌المللی است. اغلب کسانی که در آزمون تافل شرکت می‌نمایند هدفشان اخذ اپلای است.

ووچر (voucher) تافل اینترنتی چیست؟

آزمون تافل iBT یکی از مهمترین آزمون‌های زبان بین‌المللی است. اغلب کسانی که در آزمون تافل شرکت می‌نمایند هدفشان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور (اپلای) است، چرا که یکی از مدارک ضروری برای اپلای، ارائه نمره آزمون زبان تافل یا آیلتس می‌باشد. آزمون تافل iBT، توسط موسسه ETS  در ۱۳۰ کشور در سراسر دنیا برگزار می‌گردد. ایران نیز از جمله کشوری‌هایی است که آزمون تافل را با نظارت موسسه ETS برگزار می‌کند.

آزمون تافل در ایران توسط مراکز یا Center های مشخصی مثل سازمان سنجش یا موسسه امیربهادر برگزار می‌شود. از آن جایی که این مراکز بابت برگزاری آزمون در ایران، مبالغی را به عنوان کارمزد از موسسه ETS دریافت و از طرف دیگر برای دریافت مبالغ از ETS به عنوان یک موسسه آمریکایی محدودیت‌هایی دارند، با استفاده از روش دریافت ووچر تافل iBT از ETS و فروش آن به متقاضیان ایرانی، می‌توانند این مبالغ را دریافت کنند. به عبارت دیگر، ETS با صدور ووچر به میزان مبلغ بدهی خود به مراکز برگزاری و ارائه آن به این مراکز، کارمزد برگزاری آزمون را به آن‌ها پرداخت می کند. مراکز برگزاری آزمون نیز با فروش ووچر تافل اینترنتی به متقاضیان، می توانند این ووچرها به ریال تبدیل کنند. متقاضیان شرکت در آزمون‌ نیز می‌توانند از ووچر تافل iBT خریداری شده از مراکزی مثل سازمان سنجش یا ETS برای ثبت نام در آزمون تافل استفاده کنند.

ووچر تافل iBT چیست؟

شاید نزدیک‌ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد.  ووچر تافل iBT نیز  یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش ۲۱۵ دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS  صادر شده و به یک مرکز یا Center آزمون تافلداده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون تافل iBT بفروشد.

در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون تافل اینترنتی (TOEFL iBT) با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ  ۲۱۵ دلار هزینه آزمون را پرداخت کرد و ثبت نام در آزمون تافل iBT را به انجام رساند. یک نمونه از Orderی که ثبت نام اولیه تافل iBT در آن با Voucher انجام شده است را در ادامه می‌بینید:

ووچر (voucher) تافل iBT

مزایا و معایب ووچر تافل iBT چیست؟

ووچر تافل iBT به مدت یک سال پس از تاریخ صدور آن اعتبار دارد و با آن در هر مرکزی در داخل ایران (و نه لزوماً آن مرکزی که ووچر را از آن تهیه کرده‌اید) می‌توان اقدام به ثبت نام نمود.

مزیت دوره یک ساله انقضای ووچر تافل iBT این است که شما می‌توانید از آن، در هر زمانی که بخواهید سریعاً برای ثبت‌نام امتحان تافل iBT اقدام نمایید استفاده کنید. همچنین این ویژگی باعث می‌شود شما در هر زمانی بتوانید ووچر خود را به دیگران بدهید (یا بفروشید). همچنین بدین ترتیب شما از ویزا کارت یا مستر کارت یا استفاده از کمک دوستان و آشنایان در خارج از کشور یا دریافت خدمات از شرکت ‌های پرداخت کننده بی‌نیاز می شوید و خودتان می‌توانید اقدام به ثبت نام نمایید.

اما اشکال روش خرید ووچر برای ثبت نام آزمون تافل این است که در بسیاری از موارد اگر تصمیم به عدم ثبت‌نام به این روش بگیرید، نمی‌توانید آن را به فروشنده آن (که یک مرکز برگزار کننده آزمون است) برگردانید. همچنین در موارد زیادی مشاهده شده است مراکزی که Voucher می‌فروشند در صورت کنسل کردن آزمون تافل iBT خدمات سریع و مناسبی برای ریفاند شدن مبلغ و دریافت نصف هزینه آزمون (۱۰۷٫۵ دلار آمریکا) ارائه نمی‌دهند.

ضعف دیگر Voucher این است که گزینه مناسبی برای ثبت نام در تاریخ های Late که هزینه آن‌ها ۴۰ دلار بالاتر (۲۵۵) دلار می‌باشد نیست. برای ثبت نام در تاریخ های Late که کمتر از یک هفته به آن‌ها زمان باقی است و در شرایط محدودیت زمان به شدت مورد نیاز هستند، در کنار Voucher شما نیاز به یک مستر کارت یا ویزا کارت برای ثبت نام خواهید داشت.

محدودیت دیگر ووچر تافل iBT این است که برای تغییر زمان آزمون iBT یا همان Reschedule به مبلغ ۶۰ دلار یا ریپورت نمره تافل (Order Score Report) قابل استفاده نیست و برای این موارد نیز باید از کارت مستر و ویزا یا از کمک دوستان و اقوام در خارج از کشور یا شرکت‌های پرداخت استفاده نمایید.

هرچند که ووچر در زمانی که دسترسی به ابزارهای جدید میسر نبود، ابزاری کارآمد برای ثبت نام تافل iBT در کشورهایی مثل ایران محسوب می‌شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل همین ضعف‌ها، به مرور روش‌های دیگری جایگزین ووچر می‌شوند.

به جز ووچرiBT، به چه روش‌هایی می‌توان در امتحان تافل iBT ثبت نام کرد؟

برای ثبت نام آزمون تافل iBT ، روش‌های مناسب‌تری به جز ووچر هم وجود دارد که در بسیاری موارد ارزان‌تر و سریع‌تر هستند.

خدمات شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت مثل پی آسان در بسیاری موارد روش مناسب‌تری برایثبت نام در آزمون تافل iBT، تغییر زمان یا مرکز آزمون (Reschedule) و ریپورت نمره تافل می‌باشد.

گزینه دیگر خرید مستر کارت می‌باشد که با آن می‌توانید خودتان ثبت‌نام را انجام دهید و برای سایر پرداخت‌های اپلای مثل پرداخت Application Fee یا ثبت نام امتحان GRE و ریپورت نمره GRE نیز قابل استفاده می‌باشد.

چه با ووچر در آزمون تافل iBT ثبت نام کنید و چه با خرید مستر کارت یا ویزا کارت یا استفاده از خدمات شرکت‌های پرداخت در این آزمون شرکت نمایید، همیشه بهتر است این گام اول مهم برای اپلای زودتر و محکم‌تر بردارید تا بتوانید برای مراحل متعدد بعدی اپلای بهتر و مناسب‌تر عمل کنید. پس هر چه زودتر اولین قدم را بردارید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی بهترین منابع رایگان آزمون تافل ببینید