فهرست ١٠ دانشگاه برتر سال 2022 کشورهای عربی به همراه ١٦٠ دانشگاه برتر این کشورها در ١٠٠ سال گذشته امروز منتشر شد. این رتبه‌بندی براساس روشی انجام شده است که در آن اعتبار هر دانشگاه در میان کارکنان و اساتید، تاثیر در فضای مجازی و تاثیر آن در بخش پژوهش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با این ١٠ دانشگاه برتر در کشورهای عربی این مطلب را مطالعه کنید تا علاوه بر آشنایی با آنها با حوزه قوت آنها نیز آشنا شوید.

١.دانشگاه امریکایی بیروت

دانشگاه های عربی

مکان: لبنان

با پیشی گرفتن از دانشگاه فهد، دانشگاه امریکایی بیروت در رتبه ٢٣٥ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی و غیر مذهبی است که زبان تدریس در آن انگلیسی است و در حال حاضر نزدیک به ٨هزار و ٨٠٠ دانشجو دارد. این دانشگاه از نظر اعتبار در میان کارفرمایان رتبه نخست را در کشورهای عربی دریافت کرده است، این دانشگاه کمک‌های مالی خوبی اهدا می‌کند و بیش از ٧٥ درصد از متقاضیان کمک‌های مالی موفق به دریافت این کمک‌ها می‌شوند. دانشگاه امریکایی بیروت بیش از ١٣٠ رشته آموزشی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در ٧ دانشکده دارد و در رشته‌های باستان‌شناسی و فلسفه در میان ٢٠٠ دانشگاه برتر جهان است.

٢. دانشگاه نفت و معدن ملک فهد

مکان: عربستان سعودی

با وجود سقوط یک رتبه‌ای، این دانشگاه همچنان برترین دانشگاه عربستان سعودی است، و ٥ امتیاز بالا از نظر اعتبار نزد کارفرما، نظر کارکنان و دانشجویان و ذکر در منابع را دریافت کرده است. این دانشگاه در سال ١٩٦٣ در ظهران تاسیس شد، و یکی از موسسات اصلی برای صنعت نفت سعودی است. رشته‌های علمی و مهندسی این دانشگاه بسیار سطح بالاست و پذیرش در آنها بسیار دشوار است. براساس آخرین رتبه‌بندی موضوعی، دانشگاه ملک فهد در جهان در میان ٢٠٠ دانشگاه برتر در رشته‌های متعددی در مهندسی و فن‌آوری قرار دارد و همچنین در میان ٥٠ دانشگاه برتر در رشته‌های معدن و مهندسی معدن است.

٣. دانشگاه ملک سعود

دانشگاه ملک سعود

مکان: عربستان سعودی

با حفظ رتبه سوم خود در میان کشورهای عربی، این دانشگاه رتبه نخست را در تاثیر وبسایت دریافت کرده است که نشان دهنده تعهد جدی آنها در ارتباطات بین‌المللی است. دانشگاه ملک سعود دارای ٥ رتبه بالا در اعتبار آکادمیک، سهمیه دانشجویی و ذکر منبع است. این دانشگاه که در سال ١٩٥٧ تاسیس شد در پایتخت عربستان یعنی ریاض قرار گرفته است و برخلاف دانشگاه ملک فهد هم دانشجوی دختر و پسر را می‌پذیرد. از ١٤ رشته‌ای که در آنها دارای رتبه بین‌المللی است، بهترین مقام را در مهندسی مکانیک، کشاورزی و داروسازی بدست آورده است.

٤. دانشگاه ملک عبدالعزیز

مکان: عربستان سعودی

آخرین دانشگاه عربستان سعودی که در میان ٥ دانشگاه برتر قرار گرفته است، دانشگاه ملک عبدالعزیز در جایگاه ٢٦٧ برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است و موفق به صعود ١٦ پله‌ای شده است. این دانشگاه در سال ١٩٦٧ در جده تاسیس شد و همنام موسس کشور عربستان است، این دانشگاه دارای پردیس‌های مجزا برای دختران و پسران است و ٨٢ هزار دانشجو دارد. دانشگاه ملک عبدالعزیز در ١٢ رشته دارای رتبه جهانی است، که بالاترین رتبه‌ها را در مهندسی شیمی و ریاضیات داراست.

٥. دانشگاه امارات متحده عربی

دانشگاه امارات متحده عربی

مکان: امارات متحده عربی

با صعود یک رتبه‌ای دانشگاه امارات متحده عربی مکان خود در میان دانشگاه‌های برتر جهان را نیز بهبود بخشیده و به ٣٩٠ رسیده است. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه امارات است اما در واقع جدیدالتاسیس محسوب می‌شود و در سال ١٩٧٦ توسط موسس کشور امارات شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تاسیس شد. در حال حاضر این دانشگاه ١٣ هزار و ٨٠٠ دانشجو دارد که بیش از ٨٠ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند. این دانشگاه دارای بیشترین تعداد منابع الکترونیک در جهان عرب است که شامل ١٧٠ هزار کتاب الکترونیک است. همچنین این دانشگاه در رشته‌های مهندسی مکانیک و پزشکی در میان ٥٠٠ دانشگاه برتر جهان است.

٦. دانشگاه امریکایی قاهره

مکان: مصر

با قرار گرفتن در رتبه ٦ در میان کشورهای عربی، دانشگاه امریکایی قاهره از نظر امتیاز اعتبار تحصیلی و کارفرما در میان ٥ رتبه برتر است، همچنین این دانشگاه در رتبه ٣٩٥ دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. در این دانشگاه که در سال ١٩١٩ تاسیس شده دروس به زبان انگلیسی آموزش داده میشوند و رویکرد هنرهای لیبرال به دانشجویان امکان تحصیل میان رشته‌ای را داده است. براساس آخرین رتبه‌بندی‌های رشته‌ای، مطالعات توسعه در میان ١٠٠ دانشگاه برتر و در رشته زبان‌های جدید در میان ٢٥٠ دانشگاه برتر قرار دارد.

٧. دانشگاه قطر

دانشگاه قطر

مکان: قطر

با صعود دو پله‌ای در رتبه هفتم دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت، این دانشگاه همچنین رتبه خود را در میان دانشگا‌ه‌های برتر جهان نیز بهبود بخشیده است و در رتبه ٣٤٩ قرار گرفته است که ٤٤ رتبه بالاتر از سال پیش است. دانشگاه قطر قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه این کشور است، و در سال ١٩٧٣ تاسیس شده است و در حال حاضر ١٤ هزار دانشجو دارد که ٣٥ درصد از آنها خارجی هستند. این دانشگاه به زبان‌های عربی و انگلیسی آموزش می‌دهد و دارای زیرساخت‌های پژوهشی بسیار قوی است که شامل آزمایشگاه، ابزارهای فنی و کتابخانه‌ای بزرگ است که دارای کلکسیونی از نسخه‌های خطی کمیاب است و همچنین مالکیت یک کشتی اقیانوس پیما را دارد.

٨. دانشگاه امریکایی شارجه

مکان: امارات متحده عربی

دانشگاه امریکایی شارجه رتبه هشتم را در میان دانشگاه‌های کشورهای عربی کسب کرده است و امتیاز بسیار بالایی (دومین در منطقه) در متغیر دانشجویان بین‌المللی را به دلیل حضور ٦ هزار دانشجو از ٩٩ کشور جهان بدست آورده است. این دانشگاه به دلیل تعداد اساتید بین‌المللی خود در رتبه چهارم قرار دارد. این دانشگاه مستقل و غیر انتفاعی است و مانند دیگر دانشگاه‌های امریکایی در این لیست زبان آموزش در آن انگلیسی است. این دانشگاه در میان ٣٥٠ دانشگاه برتر در رشته‌های تجارت و مدیریت و مهندسی مکانیک قرار دارد.

٩. دانشگاه اردن

مکان: اردن

با سقوط یک پله‌ای، دانشگاه اردن در میان ٥٥١ تا ٦٠٠ دانشگاه برتر قرار دارد. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه اردن است و در سال ١٩٦٢ در پایتخت این کشور امان تاسیس شد و در حال حاضر ٣٨ هزار دانشجو دارد. دارای رتبه پنجم در اعتبار کارفرماست که نشان دهنده تایید فارغ‌التحصیلان آن است. این دانشگاه دارای همکاری‌ها و توافقنامه‌های زیاد بین‌المللی است، که بیشتر در بخش تبادل دانشجویی با دانشگاه‌هایی نظیر وندر بیلت امریکا و گوتنبرگ سوئد است.

١٠. دانشگاه سلطان قابوس

مکان: عمان

با صعود یک پله‌ای و قرار گرفتن در جایگاه دانشگاه قاهره، دانشگاه سلطان قابوس در رتبه دهم بهترین دانشگاه‌های کشورهای عرب ایستاده است و در میان ٤٥١ تا ٤٦٠ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. یکی از جدیدترین دانشگاه‌های عربی این فهرست، این دانشگاه در سال ١٩٨٦ در مسقط پایه‌گذاری شد و تنها دانشگاه عمومی این کشور است. پردیس این دانشگاه در دره‌ای در دامنه کوه‌های عمان قرار گرفته است و دارای ترکیبی زیبا از معماری عمانی و اسلامی است و بر روی محوری است که به سمت مکه قرار دارد.