به گفته کارشناسان، ارز دیجیتالی تلگرام موسوم به گرام (Gram) با ورود به بازار به رقیب اصلی بیت کوین(Bitcoin) تبدیل خواهد شد. در ادامه به دلایلی اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند گرام به یک ارز دیجیتال قدرتمند تبدیل شود.

ورود گرام به بازار به عنوان رقیب اصلی بیت کوین ؟

اخیرا تلگرام یک فروش خصوصی (Private Sale) برگزار کرد و توانست تنها در یک روز، حدود ۸۵۰ میلیون دلار به منظور ایجاد پلتفرم TON یا Telegram Open Nework (شبکه باز تلگرام) جمع‌آوری کند. این در حالی است که شنیده می‌شود مدیران تلگرام قصد دارند یک فروش خصوصی دیگر نیز برگزار کرده و سرمایه‌ی جمع‌آوری شده را به ۲ میلیارد دلار برسانند. حتی شاید هیچ فروشی به صورت عمومی انجام نشود و تمام کارهای پلتفرم TON در حالت محرمانه صورت بگیرد.

آیا گرام به رقیب اصلی بیت کوین تبدیل خواهد شد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ارز دیجیتالی تلگرام یا همان گرام (Gram) با ورود به بازار کریپتو (ارزهای دیجیتال) به رقیب اصلی بیت کوین (Bitcoin) تبدیل می‌شود و می‌تواند محبوب‌ترین ارز دیجیتالی حال حاضر را به زیر بکشاند. اما این امر چگونه محقق خواهد شد و چرا کارشناسان ارز دیجیتال گرام را رقیب اصلی بیت کوین می‌دانند؟

در حال حاضر ارزش کل بازار بیت کوین در حدود ۱۳۷ میلیارد دلار است و ارزهای اتریوم و ریپل در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. ارزش ریپل در سال گذشته از ۰٫۰۰۵ دلار شروع شد و تا ۲ دلار رسید و به این ترتیب این ارز دیجیتالی با رشد ۴۰۰ برابری مواجه شد. اگر ما چنین رشدی را برای ارز دیجیتالی تلگرام هم در نظر بگیریم می‌بینیم که گرام بازاری در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار (یعنی بیش از ۴ برابر بازار بیت کوین) خواهد داشت. حتی بعید نیست که بازار گرام خیلی بیشتر از این‌ها هم رشد کند.

ارز دیجیتالی تلگرام به محض ورود به بازار در رتبه بیستم و جایگاهی بالاتر از تتر قرار می‌گیرد. این در صورتی است که گرام با قیمت پیش فروش وارد بازار شود و اگر به عنوان مثال با قیمت دو برابر بالاتر از قیمت پیش فروش به بازار بیاید می‌تواند حتی تا رتبه نهم نیز صعود کند و این فقط برای روز اول ورود ارز دیجیتال گرام به بازار خواهد بود.

آیا گرام به رقیب اصلی بیت کوین تبدیل خواهد شد؟

پلتفرم قدرتمند ارز دیجیتالی تلگرام

توکن Gram، توکن استفاده شده در پلتفرم TON است. این پلتفرم بسیار قوی بوده و به صورت Sharding طراحی شده است؛ به طوری که قابلیت میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را به کاربران می‌دهد و این موضوع برای بیت کوین که با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کند و دست به دامان شبکه لایتنینگ شده، اصلا خبر خوبی نخواهد بود. همین‌طور اوضاع برای اتریوم و ریپل نیز خوب پیش نمی‌رود و ممکن است با ورود گرام به بازار شاهد ریزش ریپل باشیم. اتریوم هم به تازگی در تلاش است تا از تکنولوژی شاردینگ استفاده کند و حتی بنیان‌گذار اتریوم اعلام کرده بود که فاز اول پروژه مقیاس‌پذیری این ارز دیجیتالی تقریبا به پایان رسیده است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، حداقل ۱٫۵ میلیارد دلار از توکن‌های گرام به صورت خصوصی به شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌داران فروخته می‌شود و این بدان معناست که پشتوانه‌ای محکم برای توسعه‌ی ارز دیجیتالی تلگرام وجود خواهد داشت. با این حساب و به واسطه فروش سهم شرکت‌های بزرگ، بدون شک شاهد رشد قیمتی و کاربرد بالای این ارز دیجیتالی در دنیای اقتصاد خواهیم بود.

طبق آمار به دست آمده، تلگرام بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد، در حالی که کل کاربران کریپتو به استناد برخی گزارش‌ها، ۲۱ میلیون نفر هستند. بنابراین گرام می‌تواند بازاری داشته باشد که از مجموع همه ارزهای دیجیتالی هم ۱۰ برابر بزرگ‌تر است. همچنین ارز دیجیتالی تلگرام می‌تواند به توسعه کریپتو کمک کند. علاوه بر دلایل ذکر شده، موارد دیگری مانند دروازه‌های پرداخت TON و سیستم ذخیره‌سازی پیچیده هم هستند که Gram را به دشمن جدی و خطرناک بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل خواهند کرد.