کارآفرین شدن و موفق شدن در کسب و کار اتفاقی نیست. در مرحله اول برای کارآفرین شدن و بعد از آن، برای موفق بودن به عنوان کارآفرین باید ایده‌های خوب داشت.

۱۱ توصیه از تجربه کارآفرین های موفق که می تواند برای هر فردی مفید باشد

پی آسان : کارآفرین شدن و موفق شدن در کسب و کار اتفاقی نیست. در مرحله اول برای کارآفرین شدن و بعد از آن، برای موفق بودن به عنوان کارآفرین باید ایده‌های خوب داشت و یاد گرفت چطور یک کسب و کار را مدیریت کرد. همان طور که کارآفرین‌های با تجربه از شکست‌ها و اشتباهات یاد‌ می‌گیرند، بسیاری نکات وجود دارد که هیچ کجا آموزش داده نمی‌شود و فقط باید تجربه شود. چه بهتر که برای هدر ندادن وقت و هزینه از تجربه کارآفرینان استفاده کرد. با هم ۱۱ توصیه‌ای که از تجربه کارآفرینان موفق گردآوری شده است را مرور می‌کنیم.

۱. وقت خود را برای کلنجار رفتن با ایده‌هایتان هدر ندهید

وقت خود را برای کلنجار رفتن با ایده‌هایتان هدر ندهید

وقتی که بیل گیتس به شرکت MITS گفت یک برنامه برای میکروکامپیوترها‌شان به نام Altair 8800 ساخته است، در واقع او هیچ‌گاه برنامه‌ای نساخته بود. بیل گیتس برای به دست آوردن این فرصت یک دروغ سفید گفته بود؛ گیتس در مدت کوتاهی نسخه اولیه برنامه‌ای را که گفته بود ساخت و از درآمد به دست آمده توانست کار خودش را شروع کند. تجربه کارآفرینی رای اش (Roy Ash) بنیانگذار Litton Industries هم توصیه مشابهی دارد، او می‌گوید:

یک کارآفرین گاهی اوقات باید تمایل به تلاش بیش از حد داشته باشد. کارآفرین بعد از چند تلاش یاد خواهد گرفت چگونه کارهایش را جلو ببرد و موفق شود.

تجربه کارآفرینان نشان می‌دهد نباید فقط روی ایده متمرکز بود و عمل کردن به ایده را به دلایل مختلف به تعویق انداخت. پیش بینی کردن اتفاقات بعد از اجرای ایده کار آسانی نیست؛ به ویژه اگر تجربه کافی نداشته باشید.

۲. همه چیز پول نیست

درست است که مهم‌ترین هدف در هر کسب و کاری، ایجاد منبع درآمد است اما چشم‌انداز و عشق و علاقه در کار اهمیت بیشتری دارد. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک، در اولین سال راه‌اندازی این شبکه اجتماعی که چندان هم مورد استقبال قرار نگرفته بود، پیشنهاد یک میلیارد دلاری از شرکت یاهو برای فروش فیسبوک داشت اما قبول نکرد. زاکربرگ به کار خود متعهد و علاقه‌مند بود. او هر روز تلاش می‌کرد بهترین عملکرد را داشته باشد و همین نگرش باعث شد بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی را بسازد و یک میلیاردر شود.

۳. ارزش بسازید و رویاهای بزرگ داشته باشید

ارزش بسازید و رویاهای بزرگ داشته باشید

اگر نقشه موفقیت شما مشابه رقیب موفق‌تان است، شما در حال برنامه‌ریزی برای شکست هستید. شما باید نقشه تولید چیزی را در سر داشته باشید که برای مصرف‌کننده با ارزش باشد. به جمله کلیدی ریچارد برانسون توجه کنید:

من فقط در صورتی کاری را شروع می‌کنم که نتیجه آن باعث بهبود زندگی مردم شود.

ایده شرکت ویرجین آتلانتیک هم از نارضایتی مردم از خدمات شرکت British Airways ناشی می‌شود. این شرکت خدماتی به مردم ارائه داد که باعث رضایت آن‌ها شد و حالا یک شرکت هوایی درجه یک است.

۴. از اشتباهات بیاموزید و از تجربه کارآفرینان استفاده کنید

از اشتباهات بیاموزید و از تجربه کارآفرینان استفاده کنید

شکست تا زمانی که از آن بیاموزید و کسب تجربه کنید، چیز بدی نیست. برای مثال، شکست‌های ایلان ماسک را در پروژه اسپیس اکس در نظر بگیرید. به مدت ۱۰ سال راکت‌های پرتاب شده یکی پس از دیگری منفجر شدند. اما او از این کار دست نکشید و بعد از مدت‌ها چرخه موفقیت شروع شد. او حالا قرارداد پرتاب محموله‌های فضایی با ناسا و کشورهای مختلف امضا می‌کند.

۵. به خودتان باور داشته باشید

به خودتان باور داشته باشید

تا به حال کارآفرینی را دیده‌اید که به خودش باور نداشته باشد؟ جواب این پرسش مشخص است؛ خیر، هیچی کارآفرینی نیست که به خود و کسب و کارش باور نداشته باشد. تجربه کارآفرینان ثابت کرده است داشتن شک و تردید در کارآفرینی، شما را از شروع به کار و قبول خطر دور می‌کند.

شما نمی‌توانید با تردید برای ایده‌ای هزینه کنید یا وقت بگذارید؛ چون از نتیجه یا بازخورد آن می‌ترسید. لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران گوگل، بارها گفته‌اند اگر به حرف‌های بازدارنده دیگران گوش می‌کردند، هیچ وقت گوگل ساخته نمی‌شد.

۶. مشتری تنها چیزی است که اهمیت دارد

مشتری تنها چیزی است که اهمیت دارد

شرکت آمازون در نتیجه دیدگاه جف بزوس همیشه در تلاش است مشتریانش را شاد کند. تجربه کارآفرینان که محصولشان در ارتباط مستقیم با مشتری است، نشان از این دارد که مشتری باید در اولویت باشد و فقط در این صورت است که مشتری به یک برند یا محصول وفادار می‌ماند. انتخاب بین چند رقیب در دنیای امروز به اندازه چند ثانیه فاصله دارد؛ فقط کسب و کارهایی موفق می‌شوند که در کنار مشتری باشند.

۷. همیشه آنچه اکثریت می‌خواهند درست نیست

همیشه آنچه اکثریت می‌خواهند درست نیست

هر چند یکی از راهکارهای کارآفرینی و موفقیت، پیدا کردن خواست اکثریت است اما این یک اصل مطلق نیست. اگر می‌خواهید دیگران دیدگاه شما را دنبال کنند و از شما الگو بگیرند، باید محصول خودتان که فکر می‌کنید برای دیگران مفیدتر خواهد بود را عرضه کنید.

یک مثال خوب از این تجربه کارآفرینان ، طراح مد و لباس ویوین وست‌وود (Vivienne Westwood) است. او هیچ وقت به خواسته‌های جامعه توجه نمی‌کند و طراحی‌های خودش را انجام می‌دهد؛ با این حال طرح‌های او جزو بهترین‌ها در صنعت لباس هستند. او از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند و حتی گوشی موبایل ندارد. او به شدت به خود باور دارد و طرح‌هایش باعث می‌شود دیگران از او پیروی کنند.

۸. متنفرها را فراموش کنید

اگر بخواهید کارآفرینی موفق شوید، از همان ابتدا باید در مقابل متنفرها ثابت قدم باشید. در هر مرحله از کارآفرینی متنفرهایی هستند که جلوی پیشرفت را می‌گیرند. آریانا هافینگتون زمانی که هافینگتون پست را راه‌اندازی کرد، بسیار از وی انتقاد شد و تحت هجمه شدید قرار گرفت. با گذشت ۱۰ سال از شروع هافینگتون پست، جایگاه این وبسایت خبری مورد تحسین رقبا است.

۹. همواره در حال ارتقا و نوآوری باشید

در تجربه کارآفرینان هیچ فردی با عملی کردن ایده و عقب نشستن به موفقیت بزرگ نرسیده است. کارآفرینی و موفقیت مثل یک رودخانه پرتلاطم است که هر لحظه باید برای حرکت بعدی آماده شد و سریع عمل کرد. برای مثال، وقتی والت دیزنی اولین فیلم انیمیشنی را ساخت و با استقبال بی‌نظیر مواجه شد، دست از کار نکشید تا از موفقیت به دست آمده لذت ببرد. شرکت شروع به تولید محصولات، اسباب‌بازی و فیلم‌های بیشتر کرد. حتی پارک دیزنی‌لند را ساخت و همواره در حال بهبود و ارتقا آن است.

۱۰. همیشه به فکر پرخرجی با درآمد بالا نباشید

همیشه به فکر پرخرجی با درآمد بالا نباشید

وقتی توانستید منبع درآمد خودتان را بسازید و اولین موفقیت را به دست آوردید سریع به سراغ خوش‌گذرانی و هدر دادن درآمد به دست آمده نروید. مایک تایسون، بوکسور معروف، ۱۴۰ هزار دلار فقط برای خرید یک ببر بنگال پرداخت هزینه کرد و پس از مدت کوتاهی به بانک بدهکار شد و ورشکسته شد. در مقابل سرنا ویلیامز، تنیس باز موفق، اولین جایزه ۱ میلیون دلاری را سرمایه‌گذاری کرد و حالا بیش از ۸۰ میلیون دلار دارایی دارد.

۱۱. به تیم و همکارانتان اهمیت دهید

به تیم و همکارانتان اهمیت دهید

هر کارآفرین با تجربه‌ای می‌داند که یک تیم قوی است که می‌تواند نتایج خوب بسازد. دنی مارل (Danny Morel) نویسنده کتاب The Resilience Roadmap و بنیان‌گذار M.PIRE می‌گوید:

هر فردی که برای شما کار می‌کند با بقیه برابر است و من به کسی اجازه نمی‌دهم مرا رئیس خطاب کند؛ چون هرچقدر هم موفق باشم بدون اعضای تیم هیچ هستم.

باید همیشه از اعضای تیم قدردانی شود و به کارهایشان ارزش نهاده شود. موفقیت به معنای کسب جایگاه برتر در بازار پر رقابت امروزی و جذب مشتریان چیزی نیست که به راحتی حاصل شود. باید از تجربه کارآفرینان که شکست را تجربه کرده‌اند، استفاده کرد تا همان شکست‌ها دوباره تکرار نشود.