در گزارش اخیر جی‌پی‌مورگان، از یک «رقیب» نام برده شده است. جامعه ی ارزهای دیجیتال نسبت به این رقیب بخصوص کنجکاو و هیجان‌زده است!

بانک‌های آمریکایی « ارزهای دیجیتال » را رقیب خطرناکی برای خود می‌دانند!

پی آسان : جی‌پی‌مورگان‌چیس، (JPMorgan Chase) یک شرکت خدمات مالی و بانکداری چندملیتی در آمریکا است که ریشه‌های تأسیس آن به سال ۱۷۹۹ بازمی‌گردد.

در تاریخ ۲۷ام فوریه، جی‌پی‌مورگان گزارش سالانه‌ی خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)تسلیم نمود. طبق این گزارش، جی پی‌مورگان ارزهای دیجیتال را رقیب بالقوه ای برای خدمات مالی بانک ها می داند.

در گزارش مذکور، جزئیاتی از رقبای بانکی قید شده است؛ جی پی‌مورگان در صفحه ی ۲۵ام این گزارش می نویسد:

پیشرفت فناوری و رشد تجارت الکترونیک، ارائه‌ی خدمات و محصولات (بانکی) را برای نهادهای مالی غیر سپرده پذیر (non-depository institutions) میسر کرده است.

همچنین، در ادامه این گزارش نوشته شده:

پیشرفت فناوری امکان دیگری را نیز برای موسسات مالی و «سایر نهادها» به‌وجود می‌آورد؛ یعنی ارائه‌ی خدمات و راه حل های بانکیِ متکی بر اینترنت و انرژی برق.

هم بانک‌ها و هم رقبای غیر بانکی‌شان، با این ریسک مواجه هستند که پردازش پرداخت ها و سایر خدماتی که ارائه میکنند به دست «تکنولوژی» هایی نظیر ارزهای دیجیتال مختل شود، که به هیچ نوع واسطه ای نیاز ندارند.

همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین بانک آمریکا، جی‌پی‌مورگان متوجه نوعی رقابت میان بانک‌ها و فناوری ارزهای دیجیتال شده است. از این رو تصمیم گرفته از فرصت «ارائه ی گزارش سالانه» به منظور بازگویی این حقیقت به SEC استفاده کند:

توسعه فناوری های نوین می‌تواند بانک‌ها را در شرایطی قرار دهد که مجبور باشند برای حفظ جایگاه خدماتی خود بیشتر هزینه کنند.

طبق این گزارش، بانک‌ها باید با خدمات نهادهای رقیب یا فناوری، در حد برابری ظاهر شوند.

حدودا یک ماه پیش از تسلیم این گزارش به SEC، دو غول بانکی آمریکا ممنوعیت خرید بیت کوین با کارت های اعتباری را اعلام کرده بودند.

بانک‌های آمریکایی «ارزهای دیجیتال» را رقیب خطرناکی برای خود می‌دانند!

در سال ۲۰۱۵ اظهارات بحث برانگیزی از مدیریت جی‌پی‌مورگان شنیده شد! جیمی دیمون، مدیر عامل مجموعه‌ی مذکور، ارزهای دیجیتال را نوعی «اتلاف وقت» خواند که از تحمل دولت‌ها خارج است.

البته او در سال ۲۰۱۷ از اظهار نظر و صحبت های خود پیرامون بحثی که شخصا به آن علاقه‌ای نداشت، اظهار پشیمانی کرد.

بسیاری نسبت به تاثیر این بیانیه بدبین هستند و استدلال می‌کنند که بانک‌ها فقط سعی دارند از منافع خود دفاع کنند. از صحبت‌هایی که بوجود آمده، یک مساله برداشت می‌شود:

حوزه ی ارزهای دیجیتال از «رد شده و به رسمیت شناخته نشده» به «تهدیدی برای بانک‌ها» و خدمات موسسات مالی تبدیل شده است!

هفته گذشته، بانک آمریکا نیز در گزارش سالانه خود به موضوع ارزهای دیجیتال اشاره کرد:

پذیرش گسترده ی فناوری های نوین، از جمله ارزهای دیجیتال، خدمات اینترنتی، و سیستم های پرداخت می تواند بانک‌ها را در یک شرایط رقابتی پر هزینه قرار بدهد!

همچنین، در گزارش سالانه بانک ایبریای لوئیزیانا (IberiaBank) که هفته گذشته بایگانی شد نیز مساله‌ی مشابهی به چشم می‌خورد:

 توسعه ی فین‌تک، از جمله بیت کوین، پتانسیل این را دارد که صنعت مالی را مختل ساخته و تغییراتی را در نحوه کسب و کار بانک‌ها ایجاد کند.

*فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است.

منبع: discover.coinsquare