اشتغال در قبرس

 

افراد جویای کار بین‌المللی با رقابت جدی برای شغل در این کشور مدیترانه‌ای روبرو هستند، اما با توجه به هزینه‌های زندگی مناسب قبرس می‌تواند جای ایده‌آلی برای کسانی باشد که به دنبال نور خورشید و فرهنگ هستند.

قبرس دارای دو جمعیت یونانی در جنوب و ترک در شمال است.

این کشور در نقطه تلاقی اروپا، آسیا و افریقا قرار گرفته است و به همین دلیل ترکیبی مناسب از این سه فرهنگ است.

یافتن شغل می‌تواند یک چالش باشد، اگرچه بیکاری جوانان در حال کاهش است اما همچنان رقم بالای ٣٢ درصد را نشان می‌دهد. کسانی که بتوانند شغل پیدا کنند با خورشید تابان در همه سال، سواحل دیدنی، زندگی شبانه و مکان‌های تاریخی یونانی، بیزانتین، جنگ‌های صلیبی و تاریخ اسلام پاداش خواهند گرفت.

شغل در قبرس

قبرس به شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفت که منجر به بیکاری گسترده در این کشور شد. خوشبختانه بازار کار کشور نشانه‌هایی از بازگشت را نشان می‌دهد.

یافتن شغل برای خارجی‌ها دشوار است زیرا شما با افراد محلی برای اشتغال در رقابت هستید. با این حال راه‌هایی برای افزایش شانس یافتن شغل وجود دارد.

برای مثال، زبان اصلی تجارت انگلیسی است، بیشتر صاحبان مشاغل نیازمند دانش کمی از یونانی هستند. به افرادی با مدارک مربوط به رشته‌های مهندسی الکترونیک، مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات مجازی نیاز است.

اشتغال در قبرس

صنعت توریسم بیشترین تولید ناخالص ملی کشور را تولید می‌کند و کارجویان بین‌المللی به طور معمول می‌توانند در این بخش فرصت‌هایی پیدا کنند. صنایع اصلی دیگر شامل:

انرژی

مسکن

بخش خدمات

کشتیرانی

هستند.

پیش‌بینی می‌شود استخراج گاز طبیعی بعلاوه علاقه کشور به استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و فناوری سبز منجر به سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی شود.

شما می‌توانید در قبرس در این مکان‌های شغل بیابید:

اتاق بازرگانی و صنعتی قبرس

اشتغال در قبرس

استخدام در قبرس

اشتغال در اروپا

 

چگونه در قبرس کار پیدا کنید.

می‌توانید پیش از رسیدن به قبرس برای اشتغال درخواست دهید، اما یکی از بهترین راه‌های یافتن شغل از طریق برقراری ارتباط است. استفاده از ارتباطات شخصی و پیدا کردن جاهای خالی از طریق گفتگو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن شغل توسط خارجی‌هاست.

اگر ارتباطات زیادی در زمان ورود ندارید، اولین تماستان باید با دفتر اشتغال عمومی باشد که در بیشتر شهرهای اصلی وجود دارد.

بعضی از شرکت‌های قبرسی در طول سال هم رزومه شما را می‌پذیرند تا هر زمان که نیاز داشتند شما را استخدام کنند پس ممکن است درخواست‌های بدون پیش‌بینی هم موفق باشند.

روش ارائه درخواست هم بیشتر شبیه به شیوه‌های موجود در انگلستان است که سازمان‌ها به صورت معمول یک رزومه و نامه علاقه‌مندی درخواست کرده یا فرم‌های استخدام را ارسال می‌کنند. برای بسیاری از مشاغل می‌توان بصورت آنلاین درخواست داد.

اشتغال در تابستان

با توجه به بخش بزرگ توریست در کشور شغل‌های پایین و فصلی براحتی یافت می‌شوند. آنهایی که به دنبال این گونه مشاغل هستند می‌توانند فرصت‌هایی در هتل‌ها، بارها، کافه‌ها و رستوران‌ها پیدا کنند.

آیا ناپا که به دلیل زندگی شبانه خود شهرت داد هزاران کارگر بین‌المللی را هر سال به خود جذب می‌کند به این معنی که در طول تابستان شغل‌های زیادی در بارها، کلاب‌ها و روابط عمومی وجود دارند. انتظار داشته باشید که در فصل‌های شلوغ بین ٦ تا ٧ روز در هفته کار کنید درحالیکه در  فصل‌های خلوت‌تر بین ٤ تا ٥ روز در هفته کار خواهید داشت.

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی برداشت میوه است.

فرصت‌های داوطلبانه در طول سال در قبرس موجود است، اما بصورت ویژه می‌توانید آنها را پافوس، لارناکا، لیماسول، فاماگوستا و نیکوزیا بیابید. کمپ‌ها اشتغال و برنامه‌های تبادل جوانان بیشتر شامل فعالیت‌های داوطلبانه می‌شود.

بسیاری از فرصت‌ها در بخش محیط زیست یا مناطق حفاظت شده است که زیستگاه‌های حیوانات و پروژه‌های دریایی بیشتر مورد علاقه هستند. برای مثال فرصت‌هایی برای کمک به لاکپشت‌های دریایی از طریق تحقیق و آموزش از سوی seaturtle.org ارائه می‌شود.

مهاجرت به قبرس

تدریس در قبرس

امکان آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی در قبرس وجود دارد، اگرچه رقابت بر سر پست‌ها بسیار سنگین و تعداد مشاغل محدود است.

کار در مدارس بین‌المللی خصوصی برای کسانی که حداقل دو سال سابقه دارند وجود دارد. شما همچنین به مدرک کارشناسی بعلاوه گواهی آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی نیاز دارید.

بیشتر مشاغل در پافوس، لارناکا، لیماسول، فاماگوستا و نیکوزیا موجود است. ساعات کاری به طور معمول ٢٠ تا ٣٠ ساعت در هفته است، که دستمزد و مزایا به شرایط شما بستگی دارد.

می‌توانید برای پیدا کردن فرصت‌های تدریس در قبرس به این وبسایت‌ها مراجعه کنید:

Go Abroad

Go overseas- teaching English in Cyprus

Teach away- Teach in Cyprus

TEFL Cyprus

 

کارآموزی

هیچ قانون ملی در مورد جایابی دانش‌آموزان وجود ندارد، به جای آن کارآموزی و تجربه کاری توسط دانشگاه‌ها، موسسات حرفه‌ای و دیگر طرف‌های درگیر مدیریت می‌شود. گزینه‌ها شامل:

Erasmus+: دانشجویان دوره کار یا آموزش را تکمیل می‌کنند، زیر نظر دانشگاه‌ انگلستان

Work and travel Cyprus: این برنامه برای شهروندان جوان اتحادیه اروپا که به دنبال تجربه‌های کاری بین‌المللی هستند طراحی شده است. این برنامه فرصت‌هایی را در هتل‌های ساحلی و رستوران‌ها به مدت حداقل سه ماه ارائه می‌کند. بیشتر این فرصت‌ها همراه با محل اقامت و غذا است.

United Nations Development Programme (UNDP) in Cyprus: دانشجویان شناختی از سیاست‌ها و اولویت‌های UNDP از طریق برنامه فعالیت برای همکاری و اعتماد سازمان ملل و برنامه مشارکت برای آینده بدست می‌آورند. هدف این برنامه دانشجویان: قوانین درگیری، اقتصاد، روابط بین‌الملل، جامعه‌شناسی، مدیریت عمومی و بازرگانی و مطالعات زیست محیطی است.

ویزاهای قبرس

شهروندان اتحادیه اروپا برای ورود و کار به قبرس نیاز به ویزا ندارند، اما آنهایی که قصد اقامت بیش از ٣ ماه را دارند باید در خواست گواهی کنند. برای گرفتن گواهی باید اثبات کنید که شغل دائم دارید و امکان مالی کافی برای حمایت از خود را خواهید داشت. شما همچنین باید درخواست کارت ARC را ارائه دهید و شماره امنیت اجتماعی دریافت کنید. بعد از ورود به سرعت این درخواست‌ها را ارائه دهید.

ویزاهای اقامت درازمدت یک ساله به شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که به دنبال کار هستند داده می‌شوند. این درخواست‌ها باید بوسیله یک نامه از سوی کارفرما پشتیبانی شود. با سفارت قبرس در کشور خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری را درباره ویزای کار بیابید.

هزینه‌های مهاجرت به قبرس

شرایط زبانی

انگلیسی به صورت گسترده در قبرس صحبت می‌شود، اما برای بسیاری از مشاغل شما باید به زبان یونانی آشنا باشید.

می‌توانید در کشور خود دوره‌های یونانی را بگذرانید یا در قبرس آموزش ببینید. کلاس‌ها توسط وزارت آموزش و فرهنگ، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی زبان برگزار می‌شوند.

کار کردن در قبرس چگونه است.

متوسط حقوق در کشور پایین است، اما هزینه‌های زندگی نیز به همین شکل است. هفته کاری از دوشنبه تا جمعه است، و ساعات کار معمولا تا ٤٠ ساعت در هفته است.

با توجه به محل کار و میزان خدماتی که می‌دهید، اجازه ٢٠ تا ٢٤ روز مرخصی با حقوق در سال را دارید.