اطلاعات ویزای شنگن

 

شنگن چیست؟

شنگن به منطقه بدون پاسپورتی گفته می‌شود که تقریبا بیشتر کشورهای اروپایی را شامل می‌شود.

منطقه شنگن متشکل از ٢٦ کشور است که با حرکت آزاد شهروندان خود در این منطقه به عنوان یک کشور موافقت کرده‌اند. از میان ٢٦ کشوری که عضو این منطقه هستند، ٢٢ کشور عضو اتحادیه اروپا و ٤ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا می‌باشند. منطقه شنگن بیشتر کشورهای اروپایی را شامل می‌شود بجز بریتانیا و کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان، کرواسی، قبرس و ایرلند که بزودی عضو اتحادیه اروپا خواهند شد. با این حال کشورهایی نظیر نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین که عضو اتحادیه نیستند نیز عضو منطقه شنگن بوده و از سیاست حرکت آزاد حمایت می‌کنند.

شنگن ویزا

کشورهای عضو شنگن

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لاتیوا، لتونی، لوگزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، لیختن اشتاین

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن مدرکی است که توسط مقامات مربوط به متقاضی ارائه می‌شود که اجازه بازدید و سفر به و داخل منطقه شنگن است.

چه کسانی باید ویزای شنگن دریافت کنند؟

شهروندان کشورهای غیر عضو شنگن باید ویزای شنگن دریافت کنند تا بتوانند به این منطقه وارد شوند. البته استثناءاتی برای این قانون وجود دارد: برای بعضی از کشورهایی که عضو توافق شنگن نیستند نیازی به دریافت ویزای شنگن برای ورود به این منطقه نیست.

شرایط درخواست ویزا

برای سفر به یک یا چند کشور در منطقه شنگن، همانطور که پیش از این گفته شد باید در کنسولگری یا سفارت مورد نظر درخواست دهید. مانند هر سفارت یا کنسولگری دیگری برای رسیدگی به درخواست شرایط خاصی وجود دارد. یک مثال جامع از مدارک مورد نیاز به همراه اطلاعات اضافی همراه با توضیحات کامل به صورت فهرست در بخش شرایط درخواست ویزای شنگن آمده است.

دریافت ویزای شنگن

انواع ویزای شنگن

با توجه به دلیل/هدف سفر، چندین نوع ویزای شنگن توسط سفارت و کنسولگری صادر می‌شود.

١.ویزای شنگن یکپارچه (USV)

ویزان شنگن یکپارچه اجازه یکی از کشورهای عضو منطقه شنگن است برای انتقال یا اسکان در منطقه مورد نظر برای مدت زمان مشخص تا حداکثر ٩٠ روز در هر ٦ ماه است که از روز ورود شروع می‌شود. با توجه به دلیل سفر این ویزا شامل دو نوع A و C می‌شود.

٢. ویزای اعتبار منطقه‌ای محدود (LTV)

این نوع از ویزا به شما تنها اجازه سفر به کشور عضو شنگن صادر کننده ویزا و برخی دیگر از کشورهای خاص را خواهد داد که هنگام صدور ویزا ذکر خواهند شد. علاوه بر کشورهای شنگن گفته شده، این ویزا برای ورود به دیگر کشورهای عضو شنگن نامعتبر خواهد بود.

ویزای شنگن چیست

٣. ویزای ملی

ویزای ملی نوع D به افرادی اعطا می‌گردد که برای تحصیل، کار یا اقامت دائم به یکی از کشورهای عضو شنگن سفر می‌کنند. ویزای ملی می‌تواند اجازه یکبار ورود به افرادی که برای زمان مشخصی باید در یک کشور عضو شنگن ساکن شوند یا برای هدفی خاص که بعد از آن باید به کشور خود بازگردند، داده می‌شود.