در این مطلب، ما برخی از مهمترین ارزهای دیجیتالی یا رمز ارز (Cryptocurrencies) به جز بیکوین را بررسی خواهیم کرد ؛ اما پیش از شروع لازم است متذکر شویم که این لیست لزوما یک لیست کامل نیست؛ چراکه به طور روزافزونی به تعداد این رمز ارزها اضافه می شود و طبق برآوردها تا سال 2018 ، 1600 رمز ارز متفاوت تولید و منتشر شده است. اما سعی کرده ایم در این لیست آن بیست ارز رمز را معرفی کنیم که در کنار بیت کوین، از اهمیت و مزایا و مقبولیت قابل توجهی برخوردار هستند.

اما پیش از شروع لازم است متذکر شویم که این لیست لزوما یک لیست کامل نیست؛ چراکه به طور روزافزونی به تعداد این رمز ارزها اضافه می شود و طبق برآوردها تا سال 2018 ، 1600 رمز ارز متفاوت تولید و منتشر شده است. اما سعی کرده ایم در این لیست آن ده رمز ارز را معرفی کنیم که در کنار بیت کوین ، از اهمیت و مزایا و مقبولیت قابل توجهی برخوردار هستند.

 

 

این لیست رمز ارزی که ما تهیه کرده ایم ، همه به گونه ای از بیت کوین منشعب شده اند یا به عبارتی از روی بیتکوین مدل سازی شده اند. ارزهای مدل سازی شده پس از بیکوین به طور کل آلت کوین یا altcoins نامیده می شوند و تلاش می کنند خود را به عنوان نسخه های اصلاح شده یا بهبود یافته بیت کوین معرفی کنند.

Litecoin (LTC)

Litecoinکه در سال 2011 راه اندازی شد، در میان اولین ارزهای رمزی پس از بیکوتین بود و اغلب به عنوان بیت کوینی که به رنگ نقره ای تغییر شکل داده ، به آن اشاره می کنند. این رمز ارز توسط Charlie Lee، فارغ التحصیل MITو مهندس گوگل ، خلق شد.

Litecoinبر مبنای یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ یک از مقامات مرکزی کنترل نمی شود و برای تثبیت امنیت و استقلال خود از رمزنگاری ها یا scrypt های خاص خود بهره می برد که میتوانند با استفاده از قدرت سی پی یو مصرف کنندگان نیز تولید شوند.

رمز ارز Litecoin   از بسیاری جهات مانند بیتکوین است اما با این وجود از مزایایی مثل سرعت پردازش بیشتر در تولید block های رمزنگاری شده بهره می برد که در در یک برآیند کلی باعث پرسرعت شدن مبادلات مربوط به آن می شود .

به غیراز اقبال توسعه دهندگان و برنامه نویسان متخصص حوزه ی رمز ارز ، به تعداد بازرگانان و صاحبان کسب و کاری که از Litecoin در مبادلات و فروش های خود انجام میدهند، هر روز اضافه می شود .

در تاریخ 9 فوریه سال 2019، ارزش بازار لیتکوین 2.63 میلیارد دلار اعلام شده است و قیمت هر واحد لیتکوین 43.41 دلار است.

معرفی رمز ارز

Ethereum (ETH)

Ethereumکه در سال 2015 راه اندازی شده است، یک پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمند و برنامه های توزیع شدهDApps را بدون هیچ گونه خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت از شخص ثالث ساخته و اجرا می کند. برنامه ی مخصوص Ethereum با پلتفرم اختصاصی Ethereum کار می کند و در تنها با ارزهای رمزگذاری شده ی خاص خود به نام etherکار می کند.

برنامه ی مخصوص Ethereum شبیه یک وسیله ی نقلیه برای شما عمل می کند که با آن میتوانید در دنیای مبادلات مربوط به Ethereum حرکت و فعالیت کنید . اغلب توسعه دهندگان دنیای تکنولوژی نیز اکثرا روی گسترش و توسعه ی برنامه های Ethereum فعالیت می کنند .

اخیرا نیز میزان قابل توجهی از سرمایه گذاران به Ethereum اقبال نشان داده اند و ارزهای رمزی خود را از Ethereum تهیه می کنند.

Ethereum در سال 2014 یک طرح پیش فروش را برگزار کرد که با استقبال بسیار عالی و قابل توجهی رو به رو شد که باعث شد راه این شرکت در ادامه ی عرضه ی رمز ارز اولیه خود ، هموارتر شود. بعد سال 2016 و در پی حمله ی سایبری به DAO ، این رمز ارز به دو رمز ارز Ethereum (ETH) و Ethereum Classic (ETC)تقسیم شد . در تاریخ 9 فوریه سال 2019 Ethereum (ETH) ارزش بازار خود را به 12.49 میلیارد دلار رساند . همچنین قیمت هر واحد Ethereum (ETH) ، 118.71 دلار است.

Zcash (ZEC)

Zcash (ZEC) یک رمز ارز مجازی غیرمتمرکز و متن باز است که در نیمه ی دوم سال 2016 راه اندازی شد و حامل نکات مثبت امید بخشی بود . یکی از جملاتی که پایه گذاران Zcash (ZEC)در تعریف و معرفی آن می گویند این است که « اگر بیتکوین مثل مکانیزم http برای پول های رمزنگاری شده باشد ، رمز ارز Zcash (ZEC) در برابر https است » . برای کسانی که به این اصطلاحات آشنا نیستند باید گفت این به این معناست که Zcash (ZEC) از امنیتی به مراتب پیشرفته تر نسب به بیتکوین ، برخوردار است.

ZEC به مشتریان خود سطح مطلوبی از حریم خصوص را به علاوه ی چند لایه انتخابی از شفافیت معاملات را پیشنهاد می دهد. همانطور که پیشتر اشاره شد ZEC امنیت پیشرفته و اضافی نسبت با باقی ارزهای رمزی دارد . در ZEC تمام اطلاعات مربوط به مبادله و میزان آن روی blockchain ها ذخیره می شود ، اما اطلاعات و جزئیات مربوط به فرستنده و گیرنده و میزان مبلغ باقی مانده را شخصی و خصوصی نگه می دارد و هیچکس نمیتواند به آن ها دسترسی داشته باشد.

سرویس دیگری که ZEC ارائه می دهد ، سرویس shielded یا محافظت شده است که به کاربرانش اجازه می دهد ارزهای رمزی خود را با روش رمزگذاری پیشرفته مخصوص ZEC به نام ZK-SNARK انجام دهند. این روش رمزگذاری توسط تیم اصلی Zcash (ZEC) و به صورت انحصاری برای این ارز ، ابداع شده و توسعه یافته است.

Dash (DASH)

Dash که در اصل به نام Darkcoin شناخته می شود یک نسخه ی مخفی تر و رمزگذاری شده تر از بیتکوین است. Dash به مشتریان خودش درصد بیشتری از پنهان بودن را پیشنهاد می کند چراکه در یک شبکه ی غیرمتمرکز کدهای غیرمتمرکز فعالیت می کند که باعث می شود معاملات مربوط به آن تقریبا غیرقابل شناسایی و ردیابی باشند.

این رمز ارز توسط Evan Duffieldایجاد و توسعه داده شده و می تواند با بهره گیری از CPUیا GPUاستخراج شود. در در مارس 2015 ، این رمز ارز که با نام Darkcoin شناخته می شد ، برند خود را تغییر داد و نام dash را برای خود انتخاب کرد که اشاره دارد به digital cash یا پول نقد دیجیتال.

این تغییر نام البته هیچ یک از ویژگی های فن آوری این رمز ارزی را از جمله DarkSendو InstantXتغییر نداد. در تاریخ 9 فوریه 2019، Dash دارای ارزش بازاری معادل 640.76 میلیون دلار بود و ارزش هر واحد آن 74.32 دلار تعیین شده بود.

معرفی کریپتوکارنسی

Ripple (XRP)

Rippleیک شبکه حسابداری جهانیreal-time  ( پردازش بی درنگ ) است که پرداخت های فوری، مطمئن و کم هزینه بین المللی را انجام می دهد. این سرویس و رمز ارز در سال 2012 تولید شد و این امکان را به بانک ها می دهد که بتوانند پرداخت های بین المللی را به صورت real-time ، با روش end-to-end و با هزینه های پایین تر انجام دهند.

نکته جالب توجه درباره این رمز ارز این است که مانند ارزهای رمزی نیازی به فرایند استخراج و تولید یا به اصطلاح mining ندارد. به همین ترتیب XRP خود را یک جریان جدا از بیتکوین و سایر آلتکوین ها تعریف می کند. از آنجایی که ساختار Rippleنیازی به استخراج ندارد، نیاز استفاده از محاسبات قدرتمند را کاهش می دهد و تاخیر در شبکه را به حداقل می رساند.

Ripple به توزیع ارزش و ارزش اعتقاد دارد و به همین جهت برنامه ی اصلی توزیع ارز خود را در درجه اول بر روی این موارد تمرکز کرده است : کسب و کارهای در حال توسعه ، تشویق به استفاده از ارز الکترونیک برای مشتریانی که از پول نقد برای مبادلات استفاده می کنند ( طرح های تشویقی ) و فروش XRPبه خریداران سازمانی علاقه مند به سرمایه گذاری در XRP .

تا حدود زیادی Ripple موفق شده است به اهداف خود بر مبنای این مدل برسد. این رمز ارز یکی از پرطرفدار ترین ارزهای دیجیتال در میان موسسات مالی سنتی است که به دنبال راه هایی اساسی برای انجام معاملات بین مرزی هستند.

مطالب مرتبط :

 

این لیست رمز ارز که ما تهیه کرده ایم ، همه به گونه ای از بیت کوین منشعب شده اند یا به عبارتی از روی بیتکوین مدل سازی شده اند. ارزهای مدل سازی شده پس از بیکوین به طور کل آلت کوین یا altcoins نامیده می شوند و تلاش می کنند خود را به عنوان نسخه های اصلاح شده یا بهبود یافته بیت کوین معرفی کنند.

 

Monero  –  XMR

Monero یک رمز ارز امن، خصوصی و غیرقابل شناسایی است. این رمز ارز منبع باز در آوریل 2014 راه اندازی شد و به زودی علاقه زیادی را در میان جامعه رمزنگاری و علاقه مندان نسبت به خود جلب کرد. توسعه این رمز ارز به طور کامل مبتنی بر کمک های اهدایی و مبتنی بر کنترل انجمنی است. Monero با تمرکز قوی بر تمرکززدایی و مقیاس پذیری راه اندازی شده است و با استفاده از تکنیک خاصی به نام  ring signatures ،  حریم خصوصی کاملی را برای مشتریانش فراهم می کند.

با استفاده از این تکنیک، یک گروه از امضاهای رمزنگاری شامل حداقل یک شرکت کننده واقعی و حقیقی باشد پدیدار می شود، اما از آنجاییکه همه آنها معتبر نشان داده می شوند، شخص حقیقی و واقعی قابل تمییز دادن نیست . این ویژگی منحصر به فرد این رمز ارزی که حریم خصوصی و امکان ناپیدا بودن ویژه ای برای مشتریانش فراهم کرده است ، البته شهرت بدی نیز برای آن به ارمغان آورده است. عده ای این رمز ارز را برای کارهای خلافکارانه و مجرمانه استفاده می کنند چرا که معاملات آن غیرقابل ردیابی است.

فارغ از اینکه چه استفاده هایی افراد مختلف از این رمز ارز و ویژگی های آن می کنند ، باید اعتراف کرد که Monero   پیشرفت های فناوری زیادی را موجب شده است و پیشنهادات و ابزار جدید و فوق العاده ای را به فضای ارزهای الکترونیکی و رمزنگاری شده ارائه کرده است.

ارزش بازار Monero  تا تاریخ 9 فوریه 2019 برابر 808.50 میلیون دلار بوده است و قیمت هر واحد آن 48.18 دلار است.

 

 

 

معرفی رمز ارز ها

 

 

Bitcoin Cash – BCH

Bitcoin Cash ( بیتکوین کش : بیتکوین نقد ) دارای جایگاه مهمی در تاریخ آلتو کوین هاست، زیرا یکی از سریع ترین و سخت ترین شاخه های انشعابی بیتکوین اصلی است. در دنیای ارزهای رمزی و رمزنگاری های مجازی ، شاخه های انشعابی ، نتیجه ی بحث و استدلال و تبادل نظر و اطلاعات بین کارشناسان این حوزه و تولیدکنندگان است.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، تغییر عمده فروشی یک رمز ارز به شکلی دیگر مبنی بر نشانه یا سکه ای متفاوت ، باید با توجه به اجماع عمومی انجام شود؛ مکانیزم این فرایند با توجه به خاصیت رمز ارز مورد نظر ، البته متفاوت است.

گاهی اوقات هنگامی که جناح های مختلف نمی توانند به یک توافق برسند، رمز ارز مورد نظر تقسیم می شود به رمز ارز اولی یا اصلی با همان کد ابتدایی آن ، و کپی دیگر به عنوان یک نسخه جدید از رمز ارز قبلی ( با تغییر کدها و یا بهبود و توسعه آن ها ) شروع به انتشار و عرضه می کند .

Bitcoin Cash در اوت 2017 در ادامه ی مسیر یکی از همین تقسیمات ارزهای رمزی ، سر و کله اش پیدا شد و حیات خود را اغاز کرد. علت اصلی پیدایش این ارز ، بحث مقیاس پذیری بیتکوین بود. بیتکوین اصلی ، محدودیت سفت و سختی روی اندازه ی بلوک های رمزنگاری شده ( یک megabyte ) دارد؛ اما بیتکوین نقدی یا Bitcoin Cash اندازه بلوک های رمزنگاری شده را از 1 مگابایت به 8 مگابات افزایش داده است .

ایده ی بلوک های پرحجم تر ، اجازه می دهد که زمان انجام معاملات مربوطه به شکل قابل توجهی افزایش یابد. همچنین طراحی Bitcoin Cash (BCH) شامل تغییرات دیگری نیز است، از جمله حذف پروتکل Segregated Witness که فضای بلوکی را تحت تاثیر قرار می دهد. تا  تاریخ 9 فوریه 2019 ، ارز بازار این رمز ارز 2.23 میلیارد دلار و ارزش هر واحد آن 126.49 دلار بود.

 

NEO  –  NEO

NEO در سال 2014 شروع به کار کرد. در ابتدا AntShares نامگذاری شد، بعد از آن توسط خالقش یعنی Da Hongfei،  بازنویسی و بازطراحی شد. تا به امروز، این رمز ارزی بزرگترین رمزنگاری ارز است که از کشور چین و متخصصان آن ظهور کرده است . گاهی اوقات به عنوان “Ethereum چینی” شناخته می شود چراکه استفاده مشابهی با Ethereum ، از قراردادهای هوشمند می کند.

در طول سال 2017، NEO موفق ترین سال خود را در کل دوره ی زیستش تجربه کرد که در نوع خود خیره کننده بود. ارزش آن از هر واحد 0.16 دلار  در ژانویه 2017 تا یکسال بعد ، به 162 دلار برای هر واحد رسید که رشدی 111000% را نشان می دهد ( وضعیت خریداران ابتدایی این ارز را بعد از این موفقیت در نظر بگیرید ! ) .

یکی از کلید موفقیت های NEO پشتیبانی آن از برنامه نویسی در بسیاری از زبان های موجود از جمله Go، Java، C ++ و دیگر موارد است.

علاوه بر این، NEO مزایای خوبی را در نتیجه رابطه مثبت خود با دولت چین تجربه کرده است. در تاریخ 9 فوریه سال 2019، NEO دارای ارزش بازار 492.48 میلیون دلار و ارزش هر واحد  7.58 دلار بود.

 

Cardano –  ADA

چارلز هاکینسون، یکی از بنیانگذاران ethereum، در ماه سپتامبر سال 2017 کاردانو Cardano  را راه اندازی کرد. این رمز ارز علاوه بر تمام مزایای ethereum ، مزایای خاص خود را نیز به طرفداران و مشتریانش ارائه می دهد. کاردانو یک پلت فرم برای Dapps و قراردادهای هوشمندانه (مانند etherum)  را  ارائه می دهد. فراتر از آن، ADA قصد دارد تا برخی از پربحث ترین مشکلات رمز ارز که در همه جای دنیا مطرح است را حل کند، از جمله قابلیت ماژول های توسعه و مقیاس پذیری.

کاردانو همچنین امیدوار است با مسائل مربوط به پرداخت های بین المللی مقابله کند، که به صورت تیپیکال ، هم زمان بر هستند و هم گران. با توجه به اینکه ADA روی این زمینه بسیار تمرکز کرده است ، حالا میتوان دید که این تلاش ها نتیجه داده است و توانسته است مبادلات بین المللی و انتقال ارز به خارج از مرزها را از بازه زمانی چند روزه به بازی زمانی چند ثانیه ای تقلیل دهد که موفقیت بزرگ و قابل توجهی است.

تا تاریخ 9 فوریه 2019 ، کاردانو ارزش بازاری بالغ بر 1.16 میلیارد دلار داشته و ارزش هر واحد آن برابر 0.041 دلار بوده است.

 

 

 

معرفی بهترین رمز ارزها

 

 

EOS  –  EOS

یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال در لیست ما EOS  است. EOS در ماه ژوئن سال 2018 راه اندازی شد و Dan Larimer، پیشگام رمزنگاری های خاص آن بود. Larimer قبل از کارش در EOS، مبادله دیجیتال Bitshares و همچنین پلت فرم رسانه های اجتماعی مبتنی بر Blockchain Steemit را در کارنامه خود داشت.

همانند سایر رمزنگاریهای موجود در این لیست، EOS پس از ethereum طراحی شده است، بنابراین پلتفرمی را ارائه می دهد که از همان ویژگی های عمومی خاص ethereum استفاده می کند ؛ از جمله اینکه برنامه نویسان بتوانند برنامه های غیر متمرکز را ایجاد کنند.

EOS برای بسیاری از دلایل دیگر قابل توجه است. در درجه ی اول عرضه ی ابتدایی آن یکی از طولانی ترین و پرسودترین عرضه های رمز ارز در تاریخ بوده است. رکورد 4 میلیارد دلاری که ناشی از انبوه سپاری سرمایه ی سرمایه گذاران بوده است در طول یک سال .

EOS ساز و کار اثبات شده ای از طریق سهام ارائه می دهد که امیدوار است قادر به ارائه مقیاس پذیری فراتر از رقبای خود باشد. EOS همچنین شامل EOS.IO است که یک نوع پردازش کامپیوتری خاص خودش است و در عمل به عنوان شبکه ای از blockchainهای خاص خود ، در دنیای ارزهای دیجیتال ایفای نقش می کند.

EOS از جهاتی نیز بسیار انقلابی است چراکه در زمینه استخراخ برای تولید رمز ارز از فقدان مکانیزمی خاص بهره می برد اما در عوض، block هایی را تولید می کند و براساس نرخ تولید آنها، واحدهای EOS ارزش گذاری می شوند. EOS شامل یک سیستم پیچیده ای از قوانین برای اداره این فرآیند است، با این ایده و هدف که شبکه ی آن در نهایت دموکراتیک تر و غیرمتمرکز تر از سایر کشورهای غربی شود.

تا تاریخ 5 اکتبر 2018 ، EOS دارای ارزش بازار 2.49 میلیارد دلاری و ارزش 2.74 دلار برای هر واحد بوده است.

 

موخره

بیتکوین Bitcoin همچنان به رهبری دنیای ارزهای دیجیتال ادامه می دهد و پرچم دار آن است ؛ این مسئله با توجه به سرمایه بازار، پایگاه کاربر و محبوبیت زیاد آن ، مشخص است. با این وجود، ارزهای مجازی مانند etherum و ripple که بیشتر برای راه حل های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند، در حال محبوب شدن و بیشتر پذیرفته شدن هستند . در عین برخی دیگر از altcoins ها برای ویژگی های برتر و پیشرفته امنیتی و سرعتی در برابر بیت کوین ها قرار می گیرند و تایدیه متخصصان و افراد فعال در این حوزه را دریافت کرده اند. با توجه به روند فعلی، ارزهای رمزی که در این لیست معرفی شده اند ، پا به عرصه ی این بازار گذاشته اند که بمانند و به پیشرفت و تثبیت ادامه بدهند؛ اما اینکه آیا کدام یک آن ها در رقابت بر سر رهبری و سهم بیشتر داشتن  در بازار ارزهای رمزی و ارزهای دیجیتال موفق می شوند، مسئله ای است که پاسخ آن را تنها زمان به ما نشان خواهد داد .

 

مطالب مرتبط :