از درس گرفتن از گذشته میتوان آینده را بهتر ساخت؛

در اینجا ١٠ مشکل مهم صنعت انتقال وجه و پرداخت را در سال ٢٠١٥ خواهیم دید. این لیست برای آن تهیه شده است تا علاوه بر نشان دادن مشکلات سال ٢٠١٥، بتوان تحلیلی بر سال ٢٠١٦ و آنچه ممکن است رخ دهد داشته باشیم. این مشکلات به ترتیب اهمیت در فهرست قرار نگرفته‌اند. آنها بر اساس نظرات شخصی من و ایده‌هایی است که با همکارانم در شرکت و این صنعت مطرح کرده‌ام.

در ادامه به طور مختصر هر 10 مشکل را بیان کرده ایم و بعد از آن 4 مورد از آنها را به طور کامل توضیح داده ایم، و در مطلب بعدی 6 مورد بعدی را برای شما در سایت پی آسان قرار خواهیم داد.

توصیه های اقتصادی

لیست 10 مسئله مهم در صنعت انتقال وجه بین‌المللی

١.اگرچه حجم انتقال بین‌المللی پول و پرداخت به افزایش خود ادامه می‌دهد اما درصد افزایش آن آهسته شده است. ایالات متحده و اروپا شاهد افزایش حجم کلی بوده‌اند. پیش بینی می‌شود در سال ٢٠١٥، گردش انتقال وجه از ٦٠١ میلیارد دلار عبور کرده است.

٢. عدم ادامه بانک‌ها و کاهش ریسک همچنان یکی از مشکلات اصلی صنعت است. با این حال براین باور هستیم که تغییری کوچک در بازار رخ داده است و بانک‌های کوچک برای شرکت‌های این صنعت با وجود هزینه بالاتر و شرایط سختگیرانه شروع به باز کردن حساب‌های بانکی کرده‌اند.

٣. هزینه‌های خدمات صنعت برای عموم در طول این سال عموما ثابت بوده است بجز رشدی کوچک، اگرچه رقابت در تمامی کانال‌ها بسیار جدی است اما در بخش تبدیل ارز بیشتر کارمزدها است. افزایش ارزش دلار بر بازارها تاثیرگذار بوده است.

٤. خدمات پولی تلفن همراه در حال گسترش در جهان در حال توسعه است بویژه با کارکردهای جدید میان مرزی، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، توافقات و پیشرفت‌های قانونی در این صنعت. ما شاهد افزایش کاربرد محلی انتقال از طریق تلفن همراه بوده‌ایم.

٥.شرکت‌های پرداخت و انتقال پول بین‌المللی دیجیتال در حال افزایش سهم بازار خود هستند زیرا سرمایه‌گذاران و بانکداران به کانال‌های آنلاین و تلفن همراه ابراز علاقه می‌کنند. استفاده از این کانال‌ها در حال ایجاد یک شکاف دیجیتالی است در حالیکه کلاهبرداری و خدمات خرید مسائل اصلی پیشروی این صنعت هستند.

٦. رقابت دیجیتال در امریکا با ورود WorldRemit و TransferWise به این کشور شدت گرفت، در حالیکه وسترن یونیون در حال بازکردن کانال‌های آنلاین در اروپاست. سرمایه‌گذاران به ورود پول به این شرکت‌ها ادامه می‌دهند تا زمانی که برای ارائه سهام آنها در بورس آماده شوند.

٧. سال خوبی برای ادغام و خرید در این صنعت بود، با مهمترین خبری که از امریکا شنیده شد و آن قرارداد ٨٩٠ میلیون دلاری برای خرید Xoom توسط پی پال بود. همچنین Qiwi از خرید کانتکت و رپیدا خبر داد.

٨. خاورمیانه، نفت، جنگ و انتقال وجه: ادامه روند کاهش قیمت نفت انتقال وجه را تحت تاثیر قرار داده است. شاید این روند در سال ٢٠١٦ و بعد از آن ادامه داشته باشد. بحران پناهجویان  به دلیل جنگ بازار را در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

٩. رشد خدمات P2B و B2B در این صنعت بخش پرداخت صنعت انتقال بین‌المللی پول و پرداخت را مهم‌تر و فعال‌تر کرده است، به صورت کلی خدمات جدید، ورودی‌های جدید و پیشنهادات جدید را به همراه داشته است.

١٠. بیت کوین به عنوان یک ابزار انتقال وجه، در حال حاضر توسط چند شرکت پیشرو به عنوان مکانیزمی برای رسیدن به توافق استفاده می‌شود، در حالیکه قبول کلی سیستم بلاک چین به عنوان یک ابتکار ویژه مسئله را به سمت مثبت تغییر داده است.

اگر درآمد ارزی در خارج از کشور دارید و یا دلار در خارج از کشور دارید که می خواهید آنرا به داخل انتقال دهید،‌ پی آسان با افتخار این خدمت را برای شما انجام می دهد. برای دریافت خدمات اینجا کلیک کنید.

مسئله 1:

1-اگرچه حجم انتقال بین‌المللی پول و پرداخت به افزایش خود ادامه می‌دهد اما درصد افزایش آن آهسته شده است. براساس گزارش‌های بانک جهانی و Knomad، در گزارش شماره ٢٥ میزان رشد انتقال وجه به کشورهای در حال توسعه نشان‌دهنده سقوط از ٣/٣ درصد در سال ٢٠١٤ به ٢ درصد در سال ٢٠١٥ است.

میزان رشد کندتر به صورت یکسان در همه جا رخ نداده است اگرچه کاهش جدی انتقال پول از روسیه و رشد کندتر در خاورمیانه به صورت ویژه متوسط جهانی را متاثر کرده است. هم امریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب و هم جنوب آسیا شاهد افزایش‌های ٥ درصدی و بیشتر بوده‌اند.

باید توجه داشت ( در شماره ٣ به آن پرداخته می‌شود) که افزایش ارزش دلار نسبت به واحد پول در انتقال وجه کشورهای مبدا بویژه روبل روسیه باعث این کاهش رشد بوده است. ادامه بازسازی اقتصاد در امریکا و افزایش آرام فعالیت‌های اقتصادی غرب اروپا منجر به افزایش حجم کلی شده است. بیشتر انتقال‌دهندگان پول در امریکا رشدی بین ٥ تا ١٥ درصد را در سال ٢٠١٥ همراه با رشد در فعالیت‌های خود در اروپا را شاهد بودند.

فضا در ماه نوامبر در کنفرانس جهانی سال ٢٠١٥ در میامی منضبط بود زیرا بسیاری از کانال‌ها نشان‌دهنده افزایش حجم بودند. همراهی قیمت‌های با ثبات و تمرکز رقابت در بخش فورکس، انتقال‌دهندگان سنتی نسبت به سال ٢٠١٥ بیشتر از گذشته خوشبین بودند. برای سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ پیش‌بینی می‌شود اروپا و آسیای مرکزی بازگشت بزرگی را شاهد باشند اگر اقتصاد روسیه باثبات شود.

پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠١٥ جریان انتقال وجه جهانی از ٦٠١ میلیارد دلار عبور کند در حالیکه کشورهای در حال توسعه معادل ٤٣٥ دلار آن را دریافت کرده‌اند، شرق آسیا و پاسفیک و جنوب آسیا هرکدام نزدیک به ١٣٠ میلیارد دلار درحالیکه کشورهای امریکای لاتین نزدیک به ٧٠ میلیارد دلار دریافتی داشته‌اند. ٤٥٣ میلیارد دلار نزدیک به ٣ برابر میزان کمک‌های رسمی جهت توسعه است.

اما همانطور که همیشه گفته‌ایم، اندازه واقعی بازار انتقال وجه به همراه جریان‌های غیر ثبت شده در کانال‌های رسمی و غیر رسمی بدون شک بسیار بزرگتر است.

مسئله 2:

2-عدم استمرار بانک‌ها و عدم ریسک‌پذیری موسسات انتقال پول همچنان یکی از مشکلات اصلی این صنعت است، اما ما فکر می‌کنیم تغییرات کوچکی با توجه گزارش‌ها، قوانین و بیانیه‌ها صورت گرفته است که نشان از حرکت رو به جلو دارد، قدم‌های کوچک مثبت شاید در مقایسه با تعداد شرکت‌هایی که روابط کمی با بانک‌ها دارند یا اصولا رابطه‌ای ندارند چندان قابل توجه نباشد.

گزارش بانک جهانی با عنوان ” گزارش فعالیت‌های گروه ٢٠ در کاهش ریسک بازار انتقال وجه” که در نوامبر ٢٠١٥ چاپ شده است، باید توسط همه خوانده شود. در مجموع ١٣ دولت، ٢٥ بانک و ٨٢ موسسه انتقال وجه در این تحقیق شرکت کرده‌اند، و با وجود تعداد کم پاسخ‌ها (بویژه از سوی بانک‌ها) موسساتی که پاسخگو بوده‌اند از نظر سهم بازار قابل توجه هستند. یکی از جمله‌های کلیدی در این گزارش ” نه بانک‌ها و نه موسسات انتقال وجه فعالیت‌های خلاف قانون یا تحریم‌ها را یکی از ٥ دلیل اصلی بستن حساب ندانسته‌اند.”

در مورد اروپا، بخشنامه بازنگری شده خدمات پرداخت در نوامبر ٢٠١٥ چاپ شد، این بخشنامه دارای قانون بسیاری مهمی است که به بانک‌ها اخطار می‌دهد ” حساب‌های پرداخت مربوط به یک شی باید غیر تبعیض‌آمیز و براساس تناسب باشند” همچنین اضافه می‌کند که چنین دسترسی‌هایی باید به میزانی گسترده باشند که به موسسات پرداخت اجازه دهند خدمات پرداخت را به شیوه‌ای غیر قابل جلوگیری و کارآمد ارائه دهند.”

توصیه های اقتصادی

مسئله 3:

3-هزینه‌های خدمات صنعت برای عموم در طول این سال عموما ثابت بوده است بجز رشدی کوچک، اگرچه رقابت در تمامی کانال‌ها بسیار جدی است اما در بخش تبدیل ارز بیشتر کارمزدها است. افزایش ارزش دلار بر بازارها تاثیرگذار بوده است. براساس RPW هزینه جهانی متوسط ارسال وجه (شامل تمامی هزینه‌ها و کارمزدها) در سه ماهه دوم سال ٢٠١٥، ٦٨/٧ درصد بود که نسبت به سه ماهه ابتدایی سال ثابت بوده است.

گزارش توسعه و مهاجرت ٢٥، که توسط بانک جهانی و KNOMAD در اکتبر ٢٠١٥ منتشر شده است جدولی را نشان می‌دهد که ثبات در هزینه‌های انتقال ٢٠٠ دلار امریکا در سال ٢٠١٤ و ٢٠١٥ حفظ شده است. همانطور که گفته شده افزایش ارزش دلار بر هزینه‌های انتقال وجه تاثیر گذار است. این گزارش همچنین تحلیلی همراه با جزئیات را در مورد تاثیر افزایش ارزش دلار و پیامدهای آن بر انتقال وجه ارائه می‌کند: تاثیر رشد کند انتقال وجه که با دلار اندازه‌گیری می‌شود با افزایش ارزش دلار در برابر ارز کشورهای مبدا انتقال وجه ترکیب شده است.

هنگامی که تعرفه تبدیل ارز در کشور پرداخت کننده به صورت مداوم افزایش یابد، رقابت بر تعرفه تبدیل ارز و حجم ارسالی افزایش می‌یابد. گزارش در ادامه اضافه می‌کند که کاهش ارزش یورو (در حدود ٢٠ درصد) به دلیل کاهش دو درصدی رشد انتقال وجه به صورت دلار از خاورمیانه و شمال افریقا بوده است، کشورهایی که میزان قابل توجهی انتقال وجه از اروپا دریافت می‌کرده‌اند. کاهش ارزش یورو همچنین در انتقال وجه از کشورهای امریکای لاتین، کارائیب و صحرای افریقا به میزان بسیاری کمتری نیز تاثیر گذار بوده است.

جالب است که انتقال به آلبانی ٥/٢ درصد و به مارکش ٩/١٣ درصد کاهش داشته است در حالیکه انتقال به رومانی ٩/١ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال اگر نرخ تبدیل ارز یورو به دلار مانند سه ماهه اول سال ٢٠١٤ ثابت می‌ماند، انتقال وجه در آلبانی ٢١ درصد، مراکش ٩/٦ درصد و رومانی ٤/٢٦ درصد افزایش می‌یافت.

مسئله 4:

4-خدمات پولی گوشی همراه در حال گسترش در کشورهای در حال توسعه است و امکان فعالیت فرا مرزی، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، همکاری و پیشرفت‌های قانون‌گذاری در این صنعت را ایجاد کرده ست. استفاده داخلی از خدمات انتقال تلفن همراه گسترش یافته است. موسسه جهانی سیستم‌های موبایل گزارش می‌دهد که صنعت پولی موبایل با بیش از ٢٥٠ میلیون خدمت پول تلفن همراه در ٩٠ کشور جهان به رشد جهانی خود ادامه می‌دهد.

همچنین بیش از ٢٠ موسسه حداقل ١ میلیون مشتری فعال انتقال وجه تلفن همراه را در ١٦ بازار به خود اختصاص داده‌اند، در حال حاضر بیش از حساب‌های بانکی حساب‌های موبایلی وجود دارد. استفاده از پول موبایل به تسلط خود بر بازار انتقال فرد به فرد داخلی ادامه می‌دهد. ارائه دهندگان پول تلفن همراه بخ سوی انتقال‌های سریع وجه به صورت بین‌المللی حرکت می‌کنند. در حالیکه بر روی امکان درون کارکردی کار می‌کنند شرکت‌ها پل‌های ارتباطی یا مراکز کنترل را میان موسسات انتقال پول و پیمانکاران انتقال وجه ایجاد کرده‌اند مانند Homesend و TransferTo که توسط مسترکارت راه اندازی شده‌اند.

در بازارهای ارسال، شرکت‌های انتقال پول آنلاین به ارائه‌دهندگان خدمات پولی تلفن همراه متصل شده‌اند و اگرچه موسسات سنتی انتقال پول نیز در حال افزایش ارائه خدمات خود هستند، محدودیت‌های فنی آنها می‌تواند در گسترش کانال‌های پخش برایشان مشکل آفرین شود. مدلهای جدید انتقال وجه در افریقای غربی و امریکای لاتین ( تیگو در پاراگوئه و السالوادور) بدون شک باعث رشد و توسعه خدمات انتقال وجه تلفن همراه خواهد شد. خبرهای مربوط به خدمات انتقال وجه از طریق تلفن همراه در میان تاثیر‌گذارترین پست‌های NextBillion بوده است.

مسئله 5:

5-موسسات انتقال وجه و پرداخت دیجیتال به افزایش حجم بازار ادامه می‌دهند زیرا سرمایه‌گذاران و بانکداران کانال‌های آنلاین و تلفن همراه را ترجیح می‌دهند. در کنفرانس IMTC در سال ٢٠١٥ پیام روشن بود: سرمایه‌گذاران و بانکداران کانال‌های دیجیتال را ترجیح می‌دهند، و نه تنها ارزش‌گذاری شرکت‌های انتقال وجه دیجیتال بسیار بالاست، هم علاقه کمی در اینکه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در موسسات انتقال وجه نماینده محور سنتی وجود دارد.

جالب آنکه، ما شاهد حرکت در بخش سنتی هستیم تا اهداف را مشخص کرده و سهم بازار را افزایش داده و پخش را از نظر جغرافیایی گسترش دهند. موسسات سنتی انتقال وجه به صورت فزاینده به راه‌حل‌های آنلاین/تلفن همراه توجه دارند تا این کانال را گسترش داده یا به بازار وارد کنند و چندین ارائه دهنده راه‌حل‌های موبایل در امریکا و اروپا به دنبال شراکت با آنها برای استفاده از نوآوریچهای تکنولوژیکی خود هستند.

در یک گزارش جدید که توسط Amdocs با عنوان سیم‌ها را فراموش کنید، کیف پول‌ها را به هم متصل کنید، منتشر شده است، داده‌های جالبی در مورد انتظارات از انتقال وجه موبایل مطرح شده است: بیش از ٨٣ درصد از پاسخگویان تمایل قوی برای استفاده از موبایل به عنوان ابزاری برای ارسال پول به صورت بین‌المللی از خود نشان دادند. در مورد کسانی که در حال حاضر از موسسات انتقال وجه استفاده می‌کنند این تمایل به ٩٢ درصد می‌رسد که نشان می‌دهد در صورتی که تلفن همراه قیمتی مناسب ارائه داده و بخوبی بازاریابی شود می‌تواند در جایگزینی تاثیرگذار باشد.

تهاجم Amdocs به انتقال وجه تلفن همراه قابل توجه خواهد بود. بکارگیری گسترده این کانال‌ها یک فاصله عمیق دیجیتال میان مشتریانی ایجاد می‌کند باید بیشتر مورد تحقیق قرار بگیرند ( ارسال کنندگان ثروتمند که از کانال‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند). دو چالش اصلی این صنعت در حال حاضر جلوگیری از کلاهبرداری و یافتن ارائه دهندگان خدمات خرید با دانش و قابل اعتماد است که روند استفاده از کارت‌های بانکی را ارائه دهند.

مسئله 6:

6-رقابت دیجیتالی در امریکا با ورود World Remit و TransferWise گرم‌تر شده است، در حالیکه وسترن یونیون کانال‌های آنلاین را در اروپا باز کرده است. مقالات SaveOnSend که توسط الکسی آرتامونو و تیم بین‌المللی او به نگارش در می‌آید، یکی از بهترین منابع برای درک ظهور TransferWise و استراتژی آن در اروپا (رقابت با بانک‌ها برای انتقال پول به آن سوی مرزها که توسط مهاجران یقه سفید، بازنشستگان یا دانشجویان به جای کارگران مهاجر صورت می‌گیرد.

به همین دلیل متوسط میزان ارسال پول توسط TransferWise ٢٣٠٠ دلار است که دو تا سه برابر بیشتر از متوسط میزانی است که استارت‌آپ‌های انتقال وجه نظیر WorldRemit، Azimo یا Remitly در هر انتقال ارسال می‌کنند. سرمایه‌گذاران به گردش پول در این شرکت‌ها کمک کرده و آن را تامین مالی می‌کنند تا زمانیکه برای ارائه سهام خود در بورس آماده شوند. تحلیل SaveOnSend از تامین مالی و ارزش‌گذاری این شرکت‌ها بسیار جالب است، همچنین پیش‌بینی آنها از آینده شرکت‌ها و رشد آنها. در مورد امریکا SaveOnSend می‌گوید: تا سال ٢٠١٤، حجم ارسال و سود شرکت Xoom با سرعت در حال رشد بود.

شاید نه به اندازه TransferWise و WorldRemitع اما به اندازه‌ای که سرمایه‌گذاران را راضی کند اما نه به میزانی که گسترش جهانی پیدا کند (این شرکت همچنان تنها در امریکا فعالیت می‌کند). با این حال در سال ٢٠١٤، Xoom شاهد سقوط شاخص‌های خود بود و تا سه ماهه سوم ٢٠١٥، سود آن در میان تامین‌کنندگان دیجیتال به کمترین میزان رسید. TransferWise و WorldRemit در پایان سال ٢٠١٤ به امریکا وارد شدند، اما Remitly توانست با تکیه بر کانال امریکا- فیلیپین ٥ تا ١٠ درصد از سهم حجم آنلاین را به خود اختصاص دهد.

توصیه سرمایه گذاری اقتصادی

مسئله 7:

7-امسال، سال خوبی برای خریداران و ادغام کنندگان در صنعت انتقال پول و پرداخت بود، بویژه با خبرهایی که در امریکا اتفاق افتاد: در جولای ٢٠١٥ پی‌پال Xoom را به مبلغ ٨٩٠ میلیون دلار خرید. می‌توانید صدها مقاله در مورد این خرید در گوگل پیدا کنید. حتی برای ما که در این صنعت فعالیت می‌کنیم و Xoom را بخوبی میشناسیم نیز خواندن مقاله Market Mad House جذاب بود. در این مقاله آمده بود: در اوایل ماه بسیاری از افراد از شنیدن این خبر که هلدینگ پی‌پال شرکت نه چندان موفق Xoom را خرید گیج شدند.

به همین دلیل بسیاری می‌خواستند بدانند Xoom چیست و چرا پی‌پال برای خرید آن اصرار داشته است. در داخل صنعت، همه ما از روابط نزدیک موسسان دو شرکت و تیم‌های مدیریتی آنها آگاه بودیم. فکر می‌کردیم برای این صنعت خوب است که شاهد ورود بازگران بزرگی مثل پی‌پال به رینگ باشیم. اما بله شرکت نه چندان موفق با قیمت بسیار بالایی خریداری شده بود، اگرچه تعداد اندکی از تحلیلگران ارزش‌گذاری پی‌پال برای روی Xoom را مورد سوال قرار دادند و بیشتر بر همکاری آنها تمرکز کردند.

SaveOnSend در مطلب خود با عنوان شوالیه سفید بر اسب سفید می‌گوید: پی‌پال برای شرکتی که به سرعت در حال نابودی است و نمایش ناامیدکننده‌ای داشته است ٨٠ درصد اضافه ارزش پرداخت کرده است… تا اوایل آوریل، سهام Xoom ارزشی نزدیک به ١٤ دلار داشت، اما با انتشار شایعات مربوط به خرید ارزش سهام شرکت افزایش یافت. با وجود اعلام توافق در سه ماهه اول سال ٢٠١٥، روند افزایش ارزش سهام ادامه داشت، با وجود اینکه رشد حجم انتقال به ٦درصد رسید در حالیکه سال پیش از آن ٤٩ درصد بود. اگرچه با انتشار شایعات خرید سهام ارزش سهام افزایش پیدا می‌کند، اما قیمت خرید براساس ارزش روز محاسبه می‌شود، پی‌پال ٢٠ درصد بیشتر پرداخت کرده است.

دنبال کردن توسعه این ادغام جالب خواهد بود. در مورد مشابهی، تامین کننده اصلی خدمات پرداخت در کشورهای CIS و روسیه، کیوی ( دارنده ١٧ میلیون کیف پول مجازی و نزدیک به ٢٠٠ هزار کیوسک و ترمینال) اعلام کرد سیستم انتقال پول کانتکت و سیستم انجام پرداخت رپیدا را به مبلغ ١٦٧ میلیون دلار خریداری کرده است. کیوی اولین شرکت روس است که عرضه سهام خود در بازار بورس را براساس قانون کار امریکا به صورت کامل انجام داده است و در فهرست نزدک قرار دارد.

برای توسعه کسب و کارتان نیاز به نوسعه شبکه های اجتماعی آن دارید، ربات های اینستاگرام یکی از ابزارهای کاربردی برای توسعه شبکه اینستاگرام کسب و کار شما هستند. برای سفارش این ربات از طریق وب سایت پی آسان اینجا کلیک کنید.

مسئله 8:

8-ادامه کاهش قیمت نفت انتقال وجه در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اگرچه این تاثیرات متفاوت است و به منطقه بستگی دارد. اما حتی اگر قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود در دهه اخیر برسد، جریان انتقال وجه از کشورهای خلیج فارس چندان در سال ٢٠١٥ تحت تاثیر قرار نگرفته است. انتقال وجه به مصر، اردن و یمن که ٧٠ درصد آن از کشورهای خلیج فارس ارسال می‌شود تحت تاثیر قرار نگرفته است.

اگر کاهش قیمت نفت ادامه یابد، با کاهش هزینه‌کرد مالیات و رکود ساخت و ساز این روند ممکن است وخیم‌تر شود. تاکنون، کشورهای عضو پیمان همکاری خلیج فارس مالیات‌های خود را برای ادامه هزینه‌های خود مورد استفاده قرار داده‌اند. انتقال وجه از روسیه که به طور تگاتنگی با قیمت نفت در ارتباط است کاهش یافته است. جمهوری قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ارمنستان که به شدت به انتقال وجه از روسیه وابسته هستند به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، و این تاثیر با کاهش ارزش روبل وخیم‌تر شده است.

براساس گزارش اکونومیست، پول ارسالی از روسیه برای تاجیکستان از سوی مهاجران تاجیک در شش ماهه نخست ٢٠١٥ شاهد کاهش ٤٤ درصدی بوده است. انتقال وجه از روسیه به ازبکستان نیز به نصف رسیده است و انتقال قرقیزستان یک سوم کاهش یافته است. ورود ایران به بازار نفت، مطمئنا به اقتصاد کشورهای عضو پیمان خلیج فارس را صدمه خواهد زد و در سال ٢٠١٦ اولین چشم‌انداز این دنیای جدید را خواهیم دید. تغییر انتقال پول از خاورمیانه در نتیجه بحران پناهجویان غیر قابل پیش‌بینی است.

براساس مدارک می‌دانیم انتقال وجه به مهاجران در حرکت به شمال کمک کرده است، گزارش‌هایی از موجی از انتقال پول به کمپ‌های پناهجویان وجود دارد اما، اینکه مهاجران بی‌جاشده خاورمیانه چگونه در اروپا و امریکای شمالی کار پیدا خواهند کرد و در بازسازی شهرها و روستاها در وطن خود کمک خواهند نامعلوم است. خرابی جنگ خانواده زیادی را باقی‌ نگذاشته تا به آنها کمک شود و انگیزه کمی برای بازگشت و بازسازی ایجاد شده است. هر چیزی که آینده برای این منطقه به همراه آورد، صنعت انتقال وجه و پرداخت برای پاسخگویی به تقاضای مهاجران و خانواده‌یشان حضور خواهد داشت.

مسئله 9:

9-ظهور پرداخت‌های P2B و B2B و خدمات فورکس در این صنعت بخش پرداخت صنعت انتقال وجه و پرداخت را به صورت کلی با خدمات جدید، ورودی‌های جدید و پیشنهادات جدید پویاتر و مهم‌تر کرده است. بازار P2P انتقال وجه و پرداخت به صورت تاریخی به بازار فورکس مرتبط بوده است، اگرچه قوانین در بسیاری از کشورها و کنترل ارز به دلیل نگرانی این ارتباط را از بین برد و منجر به ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های فورکس شد مانند کازا د گامبیو در امریکای لاتین. تبادل ارز و انتقال وجه هاوالا شرکتی مشابه است.

اما بازار فورکس که بزرگترین، یکپارچه‌ترین در جهان و فعال‌ترین بازار مالی در جهان است، همانطور که قائم مقام مدیر بورس نیویورک مطرح کرده است در حال تغییر است. آقای پاتر گفت که شرکت‌کنندگان و مجریان این بازار، به دلیل تاثیرات تغییری بسترهای تکنولوژی افراد و شرکت‌ها را به سوی ارتباط مستقیم با شرکت‌های فورکس آورده‌اند، تا با اجرای انتقالات پول و پرداخت‌های P2P و بیشتر P2B و B2B که دارای قیمت‌های بهتر تبادل ارز است به سود بیشتری دست پیدا کنند.

در حالیکه بسیاری از موسسات انتقال وجه بر انتقال پول تمرکز دارند و با پرداخت‌های بزرگ چندان راحت نیستندۀ بعضی از شرکت‌ها، بویژه RIA با خرید شرکت انگلیسی HiFX در سال ٢٠١٤ به ارزش ٢٤٢ میلیون دلار و XE در سال ٢٠١٥ در بازار فورکس سرمایه گذاری کرده‌اند، تا به بخش‌های دیگری از بازار دسترسی داشته باشند و با بانک‌ها بر سر کارمندان یقه سفید و کسب و کارهای کوچک رقابت کنند تا حاشیه سود خود را در شبکه انتقال پول افزایش دهند. رشد شرکت‌های فورکس و ارائه ارزهای مجازی در حال افزایش است، بویژه در خارج از انگلستان که با استفاده از این حضور آنلاین به صدها مشتری دسترسی خواهند داشت و به صورت جدی در بازار انتقال وجه رقابت خواهند کرد.

استارت‌آپ‌هایی نظیر Revolut با استفاده از موبایل و کارت‌های از پیش پرداخت شده مشتریان را به خدمات فورکس خود جذب می‌کنند. در همین زمان، شرکت‌های پرداخت قبض، ارائه دهندگان کارت‌های از پیش پرداخت شده و وام‌دهندگان کوچک با موسسات انتقال وجه همکاری می‌کنند تا در کانال‌های مجازی و واقعی خود به مشتریان خدمات ارائه دهند. ما همچنین باید airtime و top-ups را به عنوان موفق‌ترین محصولات میان صنعتی معرفی کنیم، که راه را برای به هم پیوستن صنایع موبایل و انتقال وجه به آرامی باز کرده‌اند. یک نشانه خوب برای این مسئله رشد WorldRemit در هر دو این بخش‌ها و پیشنهادات Xoom در بخش پرداخت و انتقال وجه آنلاین است.

مسئله 10:

10-بیت کوین به عنوان یک ابزار انتقال وجه توسط چند شرکت پیشرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالیکه پذیرش کلی پروتکل بلاک چین به عنوان یک نوآوری قابل توجه گفتگوها را به سمت بهتر شدن پیش برده است. در کنفرانس IMTC ما به صورت فعال به دنبال افراد و شرکت‌هایی بودیم که با استفاده از پروتکل‌های بلاک‌چین راه‌حل‌هایی را به مشتریان فرا مرزی ارائه می‌دادند، چه به صورت مستقیم ( تبادل بیت کوین و فروش آن و همکاری با دیگر مبادلات در دیگر کشورها برای برقراری ارتباط میان ارسال کننده و دریافت کننده) یا با استفاده از VC به عنوان یک ساز و کار پرداخت ( شرکت‌هایی که خدمات ارسال وجه در راهی ارائه می‌دهند و با استفاده از بیت کوین آن را پرداخت می‌کنند، دور زدن کارمزدهای بانک و ضرورت تامین مالی).

ما فکر می‌کنیم ٢٠١٥ سرآغاز است و سال ٢٠١٦ سالی است که تلاش‌های موسسان قابل مشاهده خواهد بود. موسسانی مانند لوئیز بوئناونتورا، پابلو گونزالز و گروهش در بیستو، الکس کریس و تیمش در ایرپاکت و بیل باریت و تیم آبرا که همگی نه تنها صنعت بلکه تحلیلگران، قانونگذاران و بانکداران را به چالش خواهند کشید. ما از همه این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم. نوآوری و فکر کردن خارج از چارچوب‌ها بسیار مهم است. در جهانی موازی، استفاده از بلاک‌چین شروع شده است، مورد تحقیق قرار گرفته است و توسط تعدادی از بانک‌ها و موسسات مالی غیر بانکی توسعه یافته است تا از پتانسیل‌های آن استفاده شود بویژه برای پرداخت‌های داخلی که با استفاده از آن بهتر انجام خواهد شد. چندین مقاله به توانایی‌های این فن‌آوری در صنعت مالی پرداخته است.