در این مقاله ما با گرد هم آوری نظرات افراد متخصص، ۱۰ نکته ی کلیدی که افراد برای پیدا کردن کار در فرانسه می بایستی در نظر داشته باشند را ارایه می دهیم که در آن برخی از نکات را به طور دقیق تر بررسی خواهیم نمود.

سالانه افراد بسیار زیادی با اهداف مختلف وارد فرانسه می شوند. برخی ازآنها ممکن است برای تحقق رویای زندگی خود یا به خاطر علاقه شان به این کشور بیایند. برخی دیگر ممکن است برای یادگیری زبان فرانسه بیاین و یا حتی برخی ممکن است توجیحی برای آمدنشان به این کشور نداشته باشند.

زمانی که شما به این کشور می آیید، اولین اولویت شما پیدا کردن کار می باشد مگر اینکه بازنشته یا ثروتمند باشید.

این وبسایت به عنوان بخشی از کار خود، لیستی از نکات مفید برای یافتن کار ایده آل در فرانسه جمع آوری کرده است. نکات ارایه شده توسط مگان اسکیون، مشاور ارشد آژانس کاریابی در پاریس طی جلسات مختلف جمع آوری شده است.

این نکات الزاما نکات جامعی نمی باشند و شما می توانید نظرات و نکات خود را در بخش نظرها بیاورید.

۱. زبان فرانسه را بیاموزید

پیدا کردن شغل در فرانسه

زبان قطعا گزینه ی شماره ی یک شما دراین لیست خواهد بود. عدم توانایی صحبت کردن به زبان فرانسه هر چند که ممکن است شما را از کار کردن در جایی مانند میخانه (بار) منع نکند اما درب های زیادی را به رویتان خواهد بست. خانم مگان در جلسه ای فرمودند که ما مشتریانی داریم که حتی نمی توانند یک کلمه فرانسوی صحبت کنند و این خیلی سخت است که برای آنها کار بیابیم. اگرچه گاهاً شرکت ها خواستار کارمندان با زبان مادری انگلیسی می شوند که در این مشاغل میزان توانایی صحبت کردن به زبان فرانسه اهمیت چندانی ندارد.

پس حتما شروع به یادگیری زبان فرانسه نمایید. در این کشورکلاس های زیادی مانند آکادمی فرانسه وجود دارد که به شما زبان فرانسه را یاد می دهد. شما همچنین می توانید در وب سایت هایی مانند Leboncoin و expat، معلم های خصوصی اختیار نمایید. برای فراگیری این زبان می توانید قرار ملاقات با فرانسوی ها بگذارید، تلوزیون فرانسه را نگاه کنید، به رادیو فرانسه گوش بدهید،‌ خود را با یک کتاب گرامر زبان فرانسه در یک اتاق محبوس کنید و یا هر کار دیگری که می تواند به شما کمک کند.

۲. منعطف باشید

اگر زبان فرانسه برایتان یک مشکل محسوب می شود (‌که در اکثر مواقع نیز همین طور می باشد) پس شما می بایستی برای یافتن کار مورد نظر خود منعطف باشید. انتظار نداشته باشید که وارد کاری شوید که به خوبی کارتان در کشور خودتان باشد. در این حالت کار کردن در یک کلاب یا آموزش زبان انگلیسی می تواند برایتان یک مزیت باشد. هر دوکار این فرصت را به شما می دهد که در عین حال هم پول دربیاورید هم زبان فرانسه تان را قوی کنید. بعد از قوی کردن زبانتان می توانید به کار هایی به خوبی کارهایتان در کشور خود بیابید. از طرفی اگر حرفه ی خاصی را بلد هستید شاید گزینه ی مناسبی نباشد که از این حرفه دور شوید چرا که فرانسوی ها اعتقاد دارند که توانایی و رزومه ی افراد می بایستی با شغلشان همخوانی داشته باشد.

۳. رزومه ی خود را به فرانسوی بنویسید

رزومه ها به زبان فرانسوی اغلب مختصر و مفید تر هستند.خانم مگان فرمودند: اگر سمت مدیریتی داشته بوده باشین، رزومه ی شما می تواند تا دوصفحه باشد، در غیر این صورت می بایستی یک صفحه باشد. اغلب شرکت های فرانسوی این انتظار را از شما دارند که عکس خود را در رزومه ی خود قرار دهید.

اگه قصد الصاق عکس را به رزومه ی خود دارید مطمعن شوید که عکستان مناسب است. ما عکس هایی را دیده ایم که فرد با یک نوشیدنی در دست عکس خود را گذاشته است یا اینکه از رژ لب نارنجی روشن استفاده کرده اند که قطعا مناسب نمی باشد.

۴. بدونید که کجا دنبال فرصت بگردید

خانم مگان: دانشگاه American در شهر پاریس مکان مناسبی برای افراد جویای کار هستند. همچنین در اینجا مجله ی FUSAC وجود دارد که کارهای زیادی را تبلیغ می کند. بدون شک خیلی از آژانس های کاریابی که به راحتی هم از طریق گوگل می توان آن ها را یافت ارزش بررسی به منظور پیدا کردن کار را دارند، البته این امر بستگی به نوع کاری که شما مد نظر دارین نیز دارد. سایت Monster  یکی از پر استفاده ترین سایت ها به منظور یافتن کار می باشد. سایت linkdin و facebook نیز از جمله سایت های مفید برای کاریابی می باشد.

در زیر تعدادی از لینک تعدادی از وب سایت های مفید در این زمینه را می توان یافت:

www.monster.fr, www.keljob.com, www.recrut.com, www.cadreemploi.fr

۵. شما، نه تو

خانم مگان: هنگامی که بایک کارفرما ملاقات دارید چه دریک جلسه ی مصاحبه چه در یک کافی شاپ، مراقب باشید که بیش از حدا خودمانی نشوید. مدیران فرانسوی خیلی علاقه دارند که مورد احترام واقع بشوند مخصوصا اگر سنشان از شما بیشتر باشد. به نظر ایده ی خوبی نمی رسد که در اولین قرار ملاقات هنگام سلام و احوال پرسی صورت آنها را ببوسین. قرار های ملاقات در این جا کمی رسمی می باشد و گفتن لطیفه حین آن کار موجهی نمی باشد. حواستان به گرامر فرانسویتان باشد: همیشه از لفظ شما برای مخاطب جمله هایتان استفاده بنمایید استفاده کردن از لفظ تو کمی بی ادبی می باشد.

۶. قوانین را مرور کنید

سیستم مالیاتی و شغلی فرانسه ممکن است کمی پیچیده شود مخصوصا در تفاوت های بین قرارداد های دایم و موقت و همچنین تفاوت های بین پست های مدیریتی و غیر مدیریتی. پس به نظر ایده ی خوبی میرسد که ابتدا تفاوت بین این مساعل را فهمیده و مرور کنید تا در ذهنتان بماند.

۷. ارتباط برقرار کنید

مگان: سپردن رزومه ی خود به همه ی آژانس های کاریابی، کارخوبی است در صورتی که موارد پایه ای را رعایت بفرمایید. بیرون بروید و دیگران را ملاقات کنید. بسیاری از مشاغل برای خارجی ها در فرانسه توسط خود آنها اداره می شود و معمولا مصاحبه خیلی رسمی نمی باشد و ممکن است که در یک بار یا کافی شاپ انجام شود. لیستی از کارهای مورد نظرتان را در سایت expat انتخاب نمایید و به طور منظم این سایت را بررسی کنید که بتوانید از موقعیت های پیش آمده استفاده کنید. این راه آسان و مناسبی برای یافتن و برقراری ارتباط با افراد می باشد.

برقراری ارتباط بخش مهمی از یافتن کار می باشد پس سعی کنی قرار ملاقات با افراد مختلف گذاشته با آنها دیدار نمایید.

۸. از رقبای خود بیاموزید

اگر شما دنبال شریکی در فرانسه می گردید یا برنامه ای برای آمدن به اینجا دارید و نمی توانید انتقالی برای آمدن به شعبه ی کاری خود در فرانسه بگیرید،‌ پس حتما از رقبایتان که در این زمینه ی کاری از مهارت و دانش خوبی برخوردارند کمک بگیرید. در این موارد شما ممکن است که نیاز به تماس مستقیم با آنها داشته باشید.

۹. مدارک خود را مرتب کنید

مرتب کردن مدارک خود قبل از اقدام برای پیدا کردن کار در فرانسه که روال اداری بسیار کند و طولانی است باعث می شود که استرستان برای کارهایتان کمتر شود. مطمعن شوید که پوشه ای از مدارکتان همراهتان است، این مدارک شامل کپی گذرنامه، صورت حساب های کارهای قبلی،‌ کارت سلامت، مدارک کاری و ویزا،‌ قبض های خانگی و هر مدرکی که فکر می کند نیازتان می شود مانند رزومتان.

۱۰. صبور باشید

پیدا کردن کار در فرانسه مانند هر کشور خارجی دیگر کار آسانی نمی باشد، اما خوشبختانه کار غیر ممکنی هم نیست. داشتن صبر کلید موفقیت شما در پیدا کردن کار مورد علاقتان است.